SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Atmosfärisk Dumpventil, sänkt besinförbrukning.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #452
    modulated
    Deltagare

    Sen jag fick i min dumpis i bilen så har bensinförbrukningen
    minskat, till min förvåning, alla har ju sagt att den kommer
    att öka, eller iaf ligga på samma nivå. Siffrorna talar dock
    för sig själv, innan dumpen hade jag ett snitt på 1.20 /mil
    nu är jag nere i 1.05 l/mil. Körstilen har inte ändrats,
    så det kan inte bero på det. Någon annan som har upplevt
    det samma ?

    // Patrick P.

    Regionsansvarig Västerås

    #38007
    Tengil
    Deltagare

    Min förbrukning steg som en raket, de första månaderna.
    Sen återgick den till det normala som är mellan 1.2-1.4

    Du kanske har varit så rädd för alla skriverier om hög förbrukning.
    Att du kört extremt snällt och försiktigt;-) 😀 😀

    #38000
    hogmark
    Deltagare

    Jag gjorde ett test på GTn förut.
    Jag körde enbart 100km/h på E4an till å från jobbet.
    Och inga snabba ax och sånt.
    1.15 kom jag ner till. 0.85 låter helt otroligt !!!

    #38008
    Niklas
    Deltagare

    Sänka bensinförbrukningen? Prova att montera av vingen! 😀

    modulated: Vilken årsmodell åker du i? Är det en MY99 eller en MY00? Det skiljer ju på ECU-versioner därimellan. MY00 skall vara mindre glad för byte av dump medans MY99 skall klara detta bättre.

    /A – som fick förbrukningen höjd med 1-3dl med atmo

    #38005
    modulated
    Deltagare

    Äljen : Jag innehar en my99’a.

    // Patrick P.

    Regionsansvarig Västerås

    #38006
    modulated
    Deltagare

    >Nu ska vi inte måla F-N på väggen här, men det kan vara så och
    >det är isåfall klart obra.
    >En annan variant är att du har ett läckage på insugssidan
    >efter MAF-sensorn. (Exempelvis slangen till kolkanistern som
    >hoppat loss. Det är lätt hänt vid luftfilterbyte eller
    >lampbyte.)
    >Vi kan väl ses och kolla upp läget på lördag, då kommer
    >jag att vara i V-ås trakten med laptop.
    >

    Det skulle vara hemskt snällt om du hade tid och lust med
    det så jag vet om bilen skall skrotas eller köras vidare
    ;-). Du får dock vara beredd på att bilen är rätt skitig,
    trodde jag skulle hinna tvätta den den här veckan, men
    icke. Det blir istället till att jobba 12 timmar om dagen,
    tack var sjukdomar och semester ;(. Men du kan väl PM’a lite
    mer info om var och när och så.

    >>Man kör extremt tråkigt, växlar vid 2500 varv och varvar
    >>sen inte upp motorn över nämda varv-tal, dvs maxfart är
    >>105 kilometer i timmen mätarfart. Då behagade min bil
    >>iaf dra 0.85, men inte var det kul.
    >
    >För mig låter det som en utopi med dessa värden, och ja jag
    >har prövat att tråkköra.

    Vet jag körde nått liknande från ö-vik när jag hade köpt
    bilen, dock så hade jag inte lyckats lista ut hur man
    resettar mätaren (och hur svårt var det då egentligen }()
    då jag kan inte ge exakta värden på vad den drog, men det
    var ungefär samma tankintervall som på opeln jag åkte upp
    med (opeln snittade ungefär .8 liter/mil).

    // Patrick P – nojjig och tacksam.

    Regionsansvarig Västerås

    #37996
    ExOrdis
    Deltagare

    Den kanske har gått magert tidigare, med sämre förbränning som följd?
    Beroende på vilka luftflödesmodifikationer du gjort i övrigt
    i förhållande till din bils orginalmap, eller har du kanske fel på lambdasensorn din?
    En atmosfärisk dump på ett orginal ECU system med MAF-sensor
    som magrar ut bränsle/luftblandningen är lika troligt
    som att skatten på bensin tas bort innan året är slut. 😉

    #37997
    ExOrdis
    Deltagare

    >Bilrackarn är i övrigt helt original, så inga andra
    >ändringar är gjorda än en bytt dump, iaf än så länge.

    Mycket skumt…:o

    >Huruvida det är fel på lambdasonden vet jag inte, hur
    >märker man det ? Är det loggning som gäller ?

    Du har ju redan tillämpat den mest primitiva formen av “loggning”
    redan och funnit rätt så stora avvikelser, så ja visst är det så.
    Det är alltid bättre att ha koll på vad som händer, särskilt när man börjar pilla.. 😀

    Patrik, du får gärna visa mig hur man beter sig för att få en GT
    att dra 0.85. 😛

    #37998
    ExOrdis
    Deltagare

    >>>Huruvida det är fel på lambdasonden vet jag inte, hur
    >>>märker man det ? Är det loggning som gäller ?
    >>
    >>Du har ju redan tillämpat den mest primitiva formen av
    >>”loggning”
    >>redan och funnit rätt så stora avvikelser, så ja visst är
    >det
    >>så.
    >>Det är alltid bättre att ha koll på vad som händer, särskilt
    >>när man börjar pilla.. 😀
    >
    >om det nu är lamdasensorn som har pajjat, vilket det låter
    >som
    >på ditt resonemang, är det farligt att köra med en trasig
    >sådan ?
    >Vad kan hända ? Jag kommer inte ha tid att göra nått åt bilen
    >innan kinnekulle, å det vore synd att missa den
    >tillställningen.
    >Fast det är betydligt tråkigare att få ett större motorras.

    Nu ska vi inte måla F-N på väggen här, men det kan vara så och det är isåfall klart obra.
    En annan variant är att du har ett läckage på insugssidan
    efter MAF-sensorn. (Exempelvis slangen till kolkanistern som hoppat loss. Det är lätt hänt vid luftfilterbyte eller lampbyte.)
    Vi kan väl ses och kolla upp läget på lördag, då kommer
    jag att vara i V-ås trakten med laptop.

    >Man kör extremt tråkigt, växlar vid 2500 varv och varvar
    >sen inte upp motorn över nämda varv-tal, dvs maxfart är
    >105 kilometer i timmen mätarfart. Då behagade min bil
    >iaf dra 0.85, men inte var det kul.

    För mig låter det som en utopi med dessa värden, och ja jag
    har prövat att tråkköra.

    #38001
    modulated
    Deltagare

    Kör som jag gjorde förut, meskör jag så är bilen nere i
    0.85 som jag snittade på min 110 mila resa till Arvika
    häromsistens.

    // Patrick P.

    Regionsansvarig Västerås

    #38002
    modulated
    Deltagare

    Bilrackarn är i övrigt helt original, så inga andra
    ändringar är gjorda än en bytt dump, iaf än så länge.

    Huruvida det är fel på lambdasonden vet jag inte, hur
    märker man det ? Är det loggning som gäller ?

    // Patrick P.

    Regionsansvarig Västerås

    #38003
    modulated
    Deltagare

    >>Huruvida det är fel på lambdasonden vet jag inte, hur
    >>märker man det ? Är det loggning som gäller ?
    >
    >Du har ju redan tillämpat den mest primitiva formen av
    >”loggning”
    >redan och funnit rätt så stora avvikelser, så ja visst är det
    >så.
    >Det är alltid bättre att ha koll på vad som händer, särskilt
    >när man börjar pilla.. 😀

    om det nu är lamdasensorn som har pajjat, vilket det låter som
    på ditt resonemang, är det farligt att köra med en trasig sådan ?
    Vad kan hända ? Jag kommer inte ha tid att göra nått åt bilen
    innan kinnekulle, å det vore synd att missa den tillställningen.
    Fast det är betydligt tråkigare att få ett större motorras.

    >Patrik, du får gärna visa mig hur man beter sig för att få en
    >GT att dra 0.85. 😛

    Man kör extremt tråkigt, växlar vid 2500 varv och varvar
    sen inte upp motorn över nämda varv-tal, dvs maxfart är
    105 kilometer i timmen mätarfart. Då behagade min bil
    iaf dra 0.85, men inte var det kul.

    // Patrick P.

    Regionsansvarig Västerås

    #37999
    Manor
    Deltagare

    Mitt rekord är 0,75 l/mil Stockholm-Sundsvall :P. Jag kan lova att jag körde lugnt, och var sällan över 3000 varv.

    mvh Mats N

    #38004
    modulated
    Deltagare

    0.85 togs i ett enda svep, de enda stopp som gjordes
    på väg ner till malmö var vid tankning och nått rödljus,
    det var även enbart landsväg, sånär på passagen genom
    katrineholm.

    // Patrick P.

    Regionsansvarig Västerås

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.