› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Atmosfärisk Dumpventil, sänkt besinförbrukning.
- Detta ämne har 13 svar, 1,735 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 1 månad sedan av Manor.
-
FörfattareInlägg
-
5 augusti, 2003 kl. 11:09 #452modulatedDeltagare
Sen jag fick i min dumpis i bilen så har bensinförbrukningen
minskat, till min förvåning, alla har ju sagt att den kommer
att öka, eller iaf ligga på samma nivå. Siffrorna talar dock
för sig själv, innan dumpen hade jag ett snitt på 1.20 /mil
nu är jag nere i 1.05 l/mil. Körstilen har inte ändrats,
så det kan inte bero på det. Någon annan som har upplevt
det samma ?// Patrick P.
Regionsansvarig Västerås
5 augusti, 2003 kl. 11:19 #38007TengilDeltagareMin förbrukning steg som en raket, de första månaderna.
Sen återgick den till det normala som är mellan 1.2-1.4Du kanske har varit så rädd för alla skriverier om hög förbrukning.
Att du kört extremt snällt och försiktigt;-) 😀 😀6 augusti, 2003 kl. 05:01 #38000hogmarkDeltagareJag gjorde ett test på GTn förut.
Jag körde enbart 100km/h på E4an till å från jobbet.
Och inga snabba ax och sånt.
1.15 kom jag ner till. 0.85 låter helt otroligt !!!6 augusti, 2003 kl. 21:00 #38008NiklasDeltagareSänka bensinförbrukningen? Prova att montera av vingen! 😀
modulated: Vilken årsmodell åker du i? Är det en MY99 eller en MY00? Det skiljer ju på ECU-versioner därimellan. MY00 skall vara mindre glad för byte av dump medans MY99 skall klara detta bättre.
/A – som fick förbrukningen höjd med 1-3dl med atmo
6 augusti, 2003 kl. 21:10 #38005modulatedDeltagareÄljen : Jag innehar en my99’a.
// Patrick P.
Regionsansvarig Västerås
7 augusti, 2003 kl. 19:30 #38006modulatedDeltagare>Nu ska vi inte måla F-N på väggen här, men det kan vara så och
>det är isåfall klart obra.
>En annan variant är att du har ett läckage på insugssidan
>efter MAF-sensorn. (Exempelvis slangen till kolkanistern som
>hoppat loss. Det är lätt hänt vid luftfilterbyte eller
>lampbyte.)
>Vi kan väl ses och kolla upp läget på lördag, då kommer
>jag att vara i V-ås trakten med laptop.
>Det skulle vara hemskt snällt om du hade tid och lust med
det så jag vet om bilen skall skrotas eller köras vidare
;-). Du får dock vara beredd på att bilen är rätt skitig,
trodde jag skulle hinna tvätta den den här veckan, men
icke. Det blir istället till att jobba 12 timmar om dagen,
tack var sjukdomar och semester ;(. Men du kan väl PM’a lite
mer info om var och när och så.>>Man kör extremt tråkigt, växlar vid 2500 varv och varvar
>>sen inte upp motorn över nämda varv-tal, dvs maxfart är
>>105 kilometer i timmen mätarfart. Då behagade min bil
>>iaf dra 0.85, men inte var det kul.
>
>För mig låter det som en utopi med dessa värden, och ja jag
>har prövat att tråkköra.Vet jag körde nått liknande från ö-vik när jag hade köpt
bilen, dock så hade jag inte lyckats lista ut hur man
resettar mätaren (och hur svårt var det då egentligen }()
då jag kan inte ge exakta värden på vad den drog, men det
var ungefär samma tankintervall som på opeln jag åkte upp
med (opeln snittade ungefär .8 liter/mil).// Patrick P – nojjig och tacksam.
Regionsansvarig Västerås
10 juni, 2004 kl. 18:40 #37996ExOrdisDeltagareDen kanske har gått magert tidigare, med sämre förbränning som följd?
Beroende på vilka luftflödesmodifikationer du gjort i övrigt
i förhållande till din bils orginalmap, eller har du kanske fel på lambdasensorn din?
En atmosfärisk dump på ett orginal ECU system med MAF-sensor
som magrar ut bränsle/luftblandningen är lika troligt
som att skatten på bensin tas bort innan året är slut. 😉10 juni, 2004 kl. 18:40 #37997ExOrdisDeltagare>Bilrackarn är i övrigt helt original, så inga andra
>ändringar är gjorda än en bytt dump, iaf än så länge.Mycket skumt…:o
>Huruvida det är fel på lambdasonden vet jag inte, hur
>märker man det ? Är det loggning som gäller ?Du har ju redan tillämpat den mest primitiva formen av ”loggning”
redan och funnit rätt så stora avvikelser, så ja visst är det så.
Det är alltid bättre att ha koll på vad som händer, särskilt när man börjar pilla.. 😀Patrik, du får gärna visa mig hur man beter sig för att få en GT
att dra 0.85. 😛10 juni, 2004 kl. 18:40 #37998ExOrdisDeltagare>>>Huruvida det är fel på lambdasonden vet jag inte, hur
>>>märker man det ? Är det loggning som gäller ?
>>
>>Du har ju redan tillämpat den mest primitiva formen av
>>”loggning”
>>redan och funnit rätt så stora avvikelser, så ja visst är
>det
>>så.
>>Det är alltid bättre att ha koll på vad som händer, särskilt
>>när man börjar pilla.. 😀
>
>om det nu är lamdasensorn som har pajjat, vilket det låter
>som
>på ditt resonemang, är det farligt att köra med en trasig
>sådan ?
>Vad kan hända ? Jag kommer inte ha tid att göra nått åt bilen
>innan kinnekulle, å det vore synd att missa den
>tillställningen.
>Fast det är betydligt tråkigare att få ett större motorras.Nu ska vi inte måla F-N på väggen här, men det kan vara så och det är isåfall klart obra.
En annan variant är att du har ett läckage på insugssidan
efter MAF-sensorn. (Exempelvis slangen till kolkanistern som hoppat loss. Det är lätt hänt vid luftfilterbyte eller lampbyte.)
Vi kan väl ses och kolla upp läget på lördag, då kommer
jag att vara i V-ås trakten med laptop.>Man kör extremt tråkigt, växlar vid 2500 varv och varvar
>sen inte upp motorn över nämda varv-tal, dvs maxfart är
>105 kilometer i timmen mätarfart. Då behagade min bil
>iaf dra 0.85, men inte var det kul.För mig låter det som en utopi med dessa värden, och ja jag
har prövat att tråkköra.10 juni, 2004 kl. 18:40 #38001modulatedDeltagareKör som jag gjorde förut, meskör jag så är bilen nere i
0.85 som jag snittade på min 110 mila resa till Arvika
häromsistens.// Patrick P.
Regionsansvarig Västerås
10 juni, 2004 kl. 18:40 #38002modulatedDeltagareBilrackarn är i övrigt helt original, så inga andra
ändringar är gjorda än en bytt dump, iaf än så länge.Huruvida det är fel på lambdasonden vet jag inte, hur
märker man det ? Är det loggning som gäller ?// Patrick P.
Regionsansvarig Västerås
10 juni, 2004 kl. 18:40 #38003modulatedDeltagare>>Huruvida det är fel på lambdasonden vet jag inte, hur
>>märker man det ? Är det loggning som gäller ?
>
>Du har ju redan tillämpat den mest primitiva formen av
>”loggning”
>redan och funnit rätt så stora avvikelser, så ja visst är det
>så.
>Det är alltid bättre att ha koll på vad som händer, särskilt
>när man börjar pilla.. 😀om det nu är lamdasensorn som har pajjat, vilket det låter som
på ditt resonemang, är det farligt att köra med en trasig sådan ?
Vad kan hända ? Jag kommer inte ha tid att göra nått åt bilen
innan kinnekulle, å det vore synd att missa den tillställningen.
Fast det är betydligt tråkigare att få ett större motorras.>Patrik, du får gärna visa mig hur man beter sig för att få en
>GT att dra 0.85. 😛Man kör extremt tråkigt, växlar vid 2500 varv och varvar
sen inte upp motorn över nämda varv-tal, dvs maxfart är
105 kilometer i timmen mätarfart. Då behagade min bil
iaf dra 0.85, men inte var det kul.// Patrick P.
Regionsansvarig Västerås
19 december, 2005 kl. 06:19 #37999ManorDeltagareMitt rekord är 0,75 l/mil Stockholm-Sundsvall :P. Jag kan lova att jag körde lugnt, och var sällan över 3000 varv.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #38004modulatedDeltagare0.85 togs i ett enda svep, de enda stopp som gjordes
på väg ner till malmö var vid tankning och nått rödljus,
det var även enbart landsväg, sånär på passagen genom
katrineholm.// Patrick P.
Regionsansvarig Västerås
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.