• Detta ämne har 5 svar, 3,533 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år sedan av ramviksrille.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22114
    Nephilim
    Deltagare

      Hej,

      Jag går i familje-Subarufunderingar. Däremot inte primärt Impreza även om WRX-kombin säkert är läcker, men jag har kört min beskärda del turbo (Saab) så nu tror jag mig vilja ha en bil med sugmotor.

      Jag funderar på att övertyga damen om en Outback eller Legacy med manuell låda, tillräckligt med kraft för att klara omkörningar och bekvämt (och lagligt) motorvägsåkande. Fyrhjulsdrift känns intressant för vinteråkning. Sedan tycker jag Subaru – som lite uddabil i trafiken – kunde vara kul.

      Eftersom jag hör till dem som råkade ut för en Saab med oljeproblem (begköp) och lite annat strul så har det ju gjort mig mera försiktig när det kommer till att köpa bil.

      Jag har alltså massor med frågor och skulle vilja börja med att fråga er om lite tips, tankar och råd om att äga just en Subaru.

      Här är lite ostruktureade funderingar som dyker upp i skrivande stund:

      Vad är bra med Subaru (märket som helhet, Outback, Legacy)?
      Vad är dåligt (märket som helhet, Outback, Legacy)?
      Vilka vanliga modellrelaterade problem finns det (Outback, Legacy)?
      Om det blir beg, vilka årgångar ska man undvika?
      När kom nuvarande kaross (ungefär)?
      Vilka bra verkstäder finns det i Stockholm?
      Var hittar jag bra Subaruhandlare (Mälardalen)?
      Vad kostar det att äga och serva en Subaru?
      Vilka är serviceintervallerna? (1500mil?)
      Vilka stora servicear?
      Hur är värmepaketet på vintern?
      Hur är rostskyddet? Behöver det kompletteras?
      Vad rasar och vad kostar det?

      Fyll gärna i fler ägandeerfarenheter.

      Jättetack på förhand!

      mvh
      Johan

      #190359
      maxan
      Deltagare

        > Vad är bra med Subaru (märket som helhet, Outback, Legacy)?
        Frågar du på ett forum för de frälsta? 😀 Jag har kört Imprezan GTn i 6 år och precis bytt till Legacy 3.0:an. Jag tittade på V50 T5 AWD bl.a. och tycker den är snygg och sådär. Tyckte igentligen Legacyn var för stor.

        Haft min i 120 mil så jag kan inte uttala mig. Men många bilägar-undersökningar har fört Subarus modeller högt upp bland nöjda bilägare.

        Men, du vet, vissa handlar nästan alltid på ICA och andra på Konsum. Varför? Det är en “känsla” man har bara..

        > Vad är dåligt (märket som helhet, Outback, Legacy)?
        Haft min Legacy i 120 mil och har inte hittat något ännu. Möjligen “snålt” att de inte langat på Xenon ljus på deras “lyxkryssare” innan de gjorde det på det billigare segmentet.

        >När kom nuvarande kaross (ungefär)?
        Faceliften är nog relativt ny, vet inte exakt men jag gissar på -05 modellen senast. Forestern -06 och Imprezan -06 har fått lite ny look och jag tror Legacyn och Outbacken fick det “året” innan.

        > Vilka bra verkstäder finns det i Stockholm?
        Det finns nog inga som är bättre eller sämre. Som mycket annat handlar det nog om att bygga “relationer” med sin handlare vilket naturligtvis ökar på servicen. Jag brukar oavsett var (inte bara bilar) mer eller mindre alltid vända mig till mindre handlare. Jag har t.ex. aldrig haft en tanke på att besöka Kindwalls. Inte för att Kindwalls skulle vara sämre än någon annan, men jag skulle aldrig kunna komma förbi Kindwalls, surra lite med alla mekaniker runt fikabordet.

        > Var hittar jag bra Subaruhandlare (Mälardalen)?
        Gå på “magkänslan”.. Jag har haft jättebra kontakt med Furstenhoff i Huddinge, andra trivs säkert jättebra med handlaren i Haninge etc.

        > Vad kostar det att äga och serva en Subaru?
        Ägandet är väl mest kopplat till bensinpriset 🙂 Vissa modeller drar mer soppa, andra mindre. Jag tillhör skaran som alltid kört bensinkrävande modeller 🙂 På försäkringssidan ligger de lite över t.ex. Volvo.

        > Hur är värmepaketet på vintern?
        Min klimator drar igång för värme och blåser på varmluft efter runt 2 minuter om inte snabbare.

        > Hur är rostskyddet? Behöver det kompletteras?
        De kör väl “klet” undertill som jag har förstått skall vara okey. Det handlar väl mest om att skölja bort salten lite då och då.

        > Vad rasar och vad kostar det?
        Vad skall rasa? 🙂

        Se det som ett “svammelsvar”, allt handlar om “upplevelse” och egna erfarenheter med över 6 år som Subaru-förare.

        mvh,

        #190362
        Adam K
        Deltagare

          En annan fråga du inte ställde var: ‘Vad är bra med bbbs.impreza.nu?’
          Svar: ‘Det finns en ‘search’ funktion.’ 😉

          En annan hemsida med sökfunktion är bilprovningens hemsida, där hittar du legacyn, och inte många bilar är helare på den dagen på året än legacyn, men titta själv.

          Nya legacyn kom -03 tror jag och blev årets bil i Japan det året. Det stod på Subaru sveriges hemsida, du kan säkert hitta det där i nån gammal nyhetsnotis. Det är lite lustiga takrails på ‘nya’ kombin i ett par år, om jag minns rätt är det tillbaks med ‘vanliga’ rails på senaste årsmodellen igen.

          Füstenhoffs verkstad har jag o de flesta verkar det som bara goda erfarenheter av. Det finns nån i bromma? som flera har klagat på. Sök.
          Turbon behöver du inte vara rädd för, möjligen för soppakontots skull 😉
          Du får plats med en barnvagn i en imprezakombi ‘by the way’.

          Lycka till!

          #190360
          maxan
          Deltagare

            En annan fråga du inte ställde var: ‘Vad är bra med bbbs.impreza.nu?’Svar: ‘Det finns en ‘search’ funktion.’ 😉 En annan hemsida med sökfunktion är bilprovningens hemsida, där hittar du legacyn, och inte många bilar är helare på den dagen på året än legacyn, men titta själv.Nya legacyn kom -03 tror jag och blev årets bil i Japan det året. Det stod på Subaru sveriges hemsida, du kan säkert hitta det där i nån gammal nyhetsnotis. Det är lite lustiga takrails på ‘nya’ kombin i ett par år, om jag minns rätt är det tillbaks med ‘vanliga’ rails på senaste årsmodellen igen.Füstenhoffs verkstad har jag o de flesta verkar det som bara goda erfarenheter av. Det finns nån i bromma? som flera har klagat på. Sök. Turbon behöver du inte vara rädd för, möjligen för soppakontots skull ;-)Du får plats med en barnvagn i en imprezakombi ‘by the way’.Lycka till!

            När det gäller nyare årsmodeller av Legacy och Outback är väl knappast turbon ett problem, det finns ingen i de modellerna 🙂

            Skall nog köpa ett klistermärke med “Pure power” på 😀

            #190361
            jraberg
            Deltagare

              ja, att jag är frälst subaru ägare sticker jag inte under stol med. Men faktum är att de som valt att prova subaru-bilar faktiskt stannar kvar eller kommer tillbaka till märket efter ngra trevande år bland de andra märkena.
              Jag propsade för att vi skulle ha en subaru familjebil och gumman tyckte väl att det spelade mindre roll men 4wd o grejer. Efter att hon kört den första gången så förstod jag att hon åxå fastnat. Det Är ngt visst med subaru bilar. Har kört många olika märken genom åren via jobbet så valet var enkelt och stod mest mellan beggad legacy eller ny.

              Problemet med legacy/outback är dock att ingen vill sälja sin förrän den gått 20 000mil eller mer 😛

              -JR predikar gärna fördelarna med subaru 😉
              Karriärsbyte?

              #190363
              ramviksrille
              Deltagare

                kul sida att kolla ägares åsikter om sina bilar är på:

                http://www.vibilagare.se/felanmalan.asp?carguid=97DCC2C8-84FF-4021-B6F0-39C88354AD5A&brand=Saab

                Sen kollar man Subarusidan på:

                http://www.vibilagare.se/felanmalan.asp?carguid=BDA76CE5-4514-4B06-AB4F-A9535CB2B951&brand=Subaru

                De nyare är väl inte (vet inte exakt vilket år) rostskyddsbehandlade i svensk hamn som min 99a tex. Och då ska man nog helst rostskydda rubbet innan första saltet om man nu ska köra i det. Helt ren förutom galvet har jag för mig att dom är, och det slits ju bort rätt snart.

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.