Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34548
    Palle
    Deltagare

      Hej på er

      Har lite funderingar. Legacy och Outback har seglat upp på listan över tänkbara bilar eftersom de har det jag söker dör en vardagsbil dvs 4-hjulsdrift.

      Det jag är på jakt efter är alltså en 4-hjusdriven kombi med dragkrok och det vanliga som en modern bil dör ha tex AC mm. Helst en diesel och manuell låda är ett krav.

      Har varit och tittat på en Legacy och en Outback. Är det något speciellt man bör titta efter eller tänka på?

      Hur är det med dragvikt för de olika? Fattade det som att Legacyn fick dra 1425kg på B-kort.

      Skatten på dieslarna, någon som har någon uppfattning? Planen är en nyare modell säg 2011-2014 troligen.

      Har jag fattat det rätt att 2014 var sista modellåret för Legacy?

      Kan vara så att jag kommer på fler frågor 🙂

      Tack på förhand

      Hälsningar
      Palle

      #281477
      Manor
      Deltagare

        Subaru är ett bra märke – pålitlig och hållbar. När det gäller just dieseln så finns det dock vissa bekymmer. Förutom vissa motorras (speciellt de tidigare årsmodellerna) så är dieseln ganska seg och kräver lite högre varv vid igångkörning. Detta ihop med en i många fall trist koppling är ingen höjdare. Om tanken är att du ska dra med bilen så är tipset automat, och det oavsett diesel eller bensin. Detta är min personliga åsikt så du bör absolut provköra och bilda dig en egen uppfattning.

        #281478
        Christian S
        Deltagare

          Hur är det med dragvikt för de olika? Fattade det som att Legacyn fick dra 1425kg på B-kort.

          Skatten på dieslarna, någon som har någon uppfattning? Planen är en nyare modell säg 2011-2014 troligen.

          svaren på dom frågorna får du reda på transportstyrelsenshemsida https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx

          #281479
          Palle
          Deltagare

            Tack. Kravet på manuell kommer från sambon som av oförklarliga skäl vägrar automat. Jag drar väl inte speciellt mycket men vill ha möjligheten.

            Tack för svaren.

            #3650 Palle

            #281480
            Patrik Hast
            Deltagare

              Jag vägrade frun tills hon slutade vägra subaru automat. “Jag ska inte vara med i er jävla Subaru-sekt” sa hon! (Hah, sa jag)

              Nu kör hon min Legacy dagligen och köpte en Outback åt mig istället.

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.