Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #505
    zeaflower
    Deltagare

      Hej
      undrar om det är någon som har erfarenhet av dessa mätare, främst laddtryck och oljetemp. skall inte göra några vetenskapliga mätningar utan undrar vill bara har lite koll så att inget laddtryck skenar eller så.

      // Sjöblom

      #38360
      Niklas
      Deltagare

        Har Autometer (Phantom serien) laddtryck och oljetemp (via oljepluggen) och jag tycker båda funkar finfint. Det enda som är ett problem med Autometer-mätarna är att de inte passar på Imprezan direkt utan man måste göra en egen koppling.

        Det är inte så komplicerat som det låter, bara att du köper en 5-10cm lång gummislang på OK och trär på nippeln där du plockar ut laddtrycket. Nåja, om det blir intressant kan jag ta lite bilder på hur jag löste det.

        Slutsats om mätarna, bra och hyffsat billiga. Hjälper dig att hålla koll på laddtrycket och oljetempen utan att kanske vara lika superfunktionella som Defi. Jag är nöjd.

        #38355
        zeaflower
        Deltagare

          >Har Autometer (Phantom serien) laddtryck och oljetemp (via
          >oljepluggen) och jag tycker båda funkar finfint. Det enda som
          >är ett problem med Autometer-mätarna är att de inte passar på
          >Imprezan direkt utan man måste göra en egen koppling.
          >
          >Det är inte så komplicerat som det låter, bara att du köper
          >en 5-10cm lång gummislang på OK och trär på nippeln där du
          >plockar ut laddtrycket. Nåja, om det blir intressant kan jag
          >ta lite bilder på hur jag löste det.
          >
          >Slutsats om mätarna, bra och hyffsat billiga. Hjälper dig att
          >hålla koll på laddtrycket och oljetempen utan att kanske vara
          >lika superfunktionella som Defi. Jag är nöjd.

          fan va härligt med ett sådant svar! precis de jag ville höra!:9
          den phantom serien du har, är det vita tavlor på dom? för nisse på dalhems sa autometer inte har några mätare, som visar laddet i bar och tempen i celsius, med vita tavlor… och svarta ser så dystra ut ;( tack för svaret.

          // sjöblom

          #38361
          Niklas
          Deltagare

            Phantom är den serien som jag tycker är mest lik orginaltavlorna i Subaru och som dessutom har en svart gummi/plast-kant runt glaset. Vissa har en silverfärgad kant vilket jag inte alls tycker är snyggt då mätarhuset är mörkt/svart.

            Phantom finns tyvärr bara i Farenheit (eller hur det stavas) och PSI så man får lära sig vid vilka siffror det är ok och vid vilket värde inte är så bra längre.

            Det enda negativa jag hört är att mätarna kan sluta fungera men Autometer är ju inte direkt ett märke som förknippas med dåligt då det används av väldigt många, speciellt borta i USA.

            Jag köpte mina mätare för att:
            * Se när oljan fått upp tempen så man kan köra hårt utan att skada något.
            * Se så oljan hinner svalna innan man stänger av då man svettat bilen ett tag.
            * Se så att laddtrycket håller sig på vettig nivå och inte är för lågt eller för högt.
            Då tycker jag att det räcker gott med Autometer. Även om det hade varit tufft med blinkande dioder, history, peak och tetris i mätarna men det är inte värt de extra kronorna.

            #38347
            syke
            Deltagare

              Jag kör med autometer laddtrycksmätare .. vettefan vilken serie det är, men kan slänga upp en bild eller två. Dokumenterade förfarandet lite också, har tänkt kasta upp en sida med info när oljetrycksmätaren är på plats också.

              #38356
              zeaflower
              Deltagare

                >Jag kör med autometer laddtrycksmätare .. vettefan vilken
                >serie det är, men kan slänga upp en bild eller två.
                >Dokumenterade förfarandet lite också, har tänkt kasta upp en
                >sida med info när oljetrycksmätaren är på plats också.

                gör gärna de.. letar efter mätare med vit bakgrund men de verkar inte går o hitta sånna som inte kostar multum… dalhems vill ha 3k för autometers C2 mätare..;(
                berätta gärna vad ni fick ge för grejerna..

                // sjöblom

                #38357
                zeaflower
                Deltagare

                  menade inte att dom med vit bakgrund var så dyra utan täbkte på dom med blå porrig belysning… rättar mig själv…:+
                  // sjöblom

                  #38362
                  Niklas
                  Deltagare

                    Dalhems tog ungefär 800-900kr/st för mina mätare. Laddtryck var lite billigare än oljetemp, tillsammans kostade de 1700kr.

                    #38348
                    syke
                    Deltagare

                      Osäker på vad dom kostade, fick dom i present. Här kommer lite bilder iaf:

                      http://www.amigaextreme.com/subban/

                      #38358
                      zeaflower
                      Deltagare

                        Tack Äljen och Syke för infon.. får bli autometer phantom tror jag..
                        sista frågan: Syke, din hållare var köpte du den? passform?

                        // Sjöblom

                        #38349
                        syke
                        Deltagare

                          Allt är köpt på persåkers vad jag vet (som sagt, fick det i present). Hållaren passade utmärkt (gjord för impreza, och är av märket autometer, så mätarna passade perfekt).

                          #38363
                          Niklas
                          Deltagare

                            MatsN: Mätarnas styrenhet eller vad den heter och två-tre mätare kostar väl 8000-10000kr. Jämfört med 1500-2000kr tycker jag det är på tok för mycket för de som inte verkligen behöver alla funktioner och deras exakthet.

                            Börja med Autometer, vill du ha lite bättre så är BLITZ och HKS ett alternativ. Vill du byta till det bästa köp Defi.

                            #38351
                            Janne248
                            Deltagare

                              >MatsN: Mätarnas styrenhet eller vad den heter och två-tre
                              >mätare kostar väl 8000-10000kr.

                              Tycker du har fel!! Fet fel.
                              Controlbox och två mätare (Olje och laddtryck) gick för mig i runda slängar 6500:-

                              #38364
                              Niklas
                              Deltagare

                                Ok, kollade vad andra skrivit om mätarna, priset var från England och då ingick kontrollbox, två eller tre mätare och mittkonsoll. Kan vara fel, vad vet jag. Men 6000kr är ändå ungefär tre gånger så dyrt.

                                #38359
                                zeaflower
                                Deltagare

                                  nu har jag bestämt mig för uatometermätare så nu väntar man bara på ett stort paket 😛 e de jävligt o koplla in prylarna?

                                  // sjöblom

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.