› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Avgastempmätare
- Detta ämne har 22 svar, 1,584 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 1 månad sedan av
Wallinen.
-
FörfattareInlägg
-
2 augusti, 2002 kl. 15:00 #1901
Robban25
DeltagareHalloj, satte in lite mätare i bilen idag. Men hur gör jag med avgastemps mätaren?
Är det bara till att borra i downpipen eller?3 augusti, 2002 kl. 18:16 #47700OzO
DeltagareSkall helst sitta på grenröret. Gänga dit sensorn (om det är en sån typ). Nära 3:ans cylinder (som går varmast) skall det vara.
Å andra sidan funkar downpipen med – då får du i alla fall relativa temperaturer. ”Sanna” temperaturer fås nära cylindern som sagt.
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif”It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”
3 augusti, 2002 kl. 21:21 #47708dlehtihet
DeltagareVerkstadsgubbarna ”silverlödde” fast en gänga i min Magnex dp och satte fast givaren där, vilket jag antar är ett okej ställe. Vet dock inte hur noggrant det blir på mätaren i slutändan, men en indikation vart det barkar blir det nog (mätarna är inte inkopplade ännu). Finns förresten ingen tappning ifrån ECU:n som kan ge dessa värden elektroniskt?
m v h
Danne
4 augusti, 2002 kl. 09:11 #47713Robban25
DeltagareTack för svaren. Det får nog bli att jag sätter den i downpipen.
Ska iofs. kolla om det går att sätta den i grenröret också.10 juni, 2004 kl. 18:40 #47707ExOrdis
Deltagare> Finns
>förresten ingen tappning ifrån ECU:n som kan ge dessa värden
>elektroniskt?Jo, om du kör en 01 WRX, 02 STi eller senare…
Programvaran i GT ECU:erna stöder inte funktionen tyvärr.28 januari, 2005 kl. 09:22 #47714Niklas
DeltagareSkall köpa mätare och det lutar åt en avgastemp för mig också, även om den är dyr som svin. Tur man fyller år nu och önskat sig pengar till just mätare.
Frågan är bara monteringen som sagt, funderar på downpipen jag också. Men eftersom jag bor i lägenhet och inte har en egen verkstad så undrar jag vem som fixar sånt här åt mig. Det känns inte som världens största grej att göra om man har prylarna som behövs och lite skill med annat än tangentbord och mus. Finns det någon i Stockholm som kan hjälpa mig med detta? Får kanske höra med JRM vad de säger, montering av sensor i downpipe och huvlås när man ändå är där.
28 januari, 2005 kl. 09:36 #47697SecretAgentMan
DeltagareAvgastempen sätter du absolut i grenröret, inget direkt klurigt – men kräver lite know-how.
Att sätta den i downpipen efter turbon ger siffror som är rätt ointressanta, då det är en okänd faktor med (energin som försvinner i turbon)./J – känner en kille som gör sådant. 😉
28 januari, 2005 kl. 10:00 #47715Niklas
DeltagareI tråden har det diskuterats att man KAN sätta den i downpipe men att det är bättre att sätta i uppipe. Men jag litar på dig.
Innebär detta att man måste dra sig till Västerås för sin första verkstadsdag i den hålan? Huga! Undrar om Göran vill följa med som moraliskt stöd och tolk. Jag kan bjuda på kaffelängd och mazariner. 😉
28 januari, 2005 kl. 11:07 #47701OzO
Deltagare28 januari, 2005 kl. 12:07 #47698SecretAgentMan
Deltagare>Vi kanske skulle göra en gruppisättning? :+ Har ju inte
>kopplat in min än…Skall det bli tal om gruppträff så pratar vi inte mesiga-mazariner, vi pratar om hamburgare! 😀
/J
28 januari, 2005 kl. 12:11 #47702Strat
DeltagareSäl(l)ar mig till gruppen av sensormonteringsbehövande.
28 januari, 2005 kl. 12:12 #47716Niklas
DeltagareSAM: Självklart kan ni få bjuda på det. Göran, Claes och jag äter allt. 😉 😀
Beställer mätare inom kort. Jag hojtar till när prylarna är hemma så tar vi en tur till ”Vilda” sen.
EDIT: La till en tomte till i listan. Tre bilar, det lutar åt KARAVAN! :7
28 januari, 2005 kl. 12:26 #47709Kvarnis
DeltagareHar ni köpt egt mätare då ?
Har för mig jag betalade ~2000:- med sensor för en elektroniskt med peak&larm funktion28 januari, 2005 kl. 12:33 #47703Strat
Deltagare>Har ni köpt egt mätare då ?
>Har för mig jag betalade ~2000:- med sensor för en
>elektroniskt med peak&larm funktionVilken? Vart? Peak och larm är guld ju 🙂
28 januari, 2005 kl. 12:35 #47704Strat
Deltagare>Avgastempen sätter du absolut i grenröret, inget direkt
>klurigt – men kräver lite know-how.
>Att sätta den i downpipen efter turbon ger siffror som är rätt
>ointressanta, då det är en okänd faktor med (energin som
>försvinner i turbon).
>
>/J – känner en kille som gör sådant. 😉Man sätter den väl inte på nån primär? 3:an går ju varmast, men då missar man ju om nån annan börjar balla ur?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.