Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2008
    Janne248
    Deltagare

      Detta kanske har diskuterats förut, men hittar inte nått.
      Har sett diskutioner om att det går bra genom besiktingen med endast kat i mellanröret.
      Men tillbaka till min fråga:
      Kommer man igenom besiktningen med endast kat i DP?

      /Janne

      http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi248
      ________________
      http://www.solace.mh.se/~el302/subaru/

      #48536
      Janne248
      Deltagare

        Bilen är en MY00 (uttagen OKT 2000) funderar på Blitz Nur Spec R (Dvs två sista sektionerna.)

        Men vad menar du med Men det är inte någon snäll lösning för avgasventilerna…
        Kan nått paja???? Varför???

        /Janne

        http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi248
        ________________
        http://www.solace.mh.se/~el302/subaru/

        #48538
        Subbarist
        Deltagare

          >Nja, men en betydligt bättre lösning som tidigare nämns är att bara
          >köra med mittsektionens orginal alt racekat, om man nu prompt måste
          >bidra till växthuseffekten (CO2).
          >Det blir onödigt hög temperatur närmare avgasventil och kolv med
          >katalysatorn placerad så nära turbon särskilt för 3:ans cylinder.

          Det är därför jag kör med raka rör 😀 😛 😀

          Subbarist javisst!

          #48533
          LegacyLarsa
          Keymaster

            På legacyn körde jag med katen i dpn, den gick väl igenom på tredje försöket, rätt precis, men den var iof slut (katen alltså) funderar på att köra med ren dp och monta en racekat istället. (på imprezan)

            /Larsa

            #48537
            Janne248
            Deltagare

              >Det blir onödigt hög temperatur närmare avgasventil och kolv med
              >katalysatorn placerad så nära turbon särskilt för 3:ans cylinder.

              Men är det inta samma onödigt höga temperatur närmare avgasventil och kolv omjag har hela orginal systemet?
              Eller skall det helt plötsligt bli varmare bara för att jag har ett Blitz Nur Spec R bakom orginal DPn???????

              /Janne

              http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi248
              ________________
              http://www.solace.mh.se/~el302/subaru/

              #48539
              TommyA
              Deltagare

                Det går alldeles utmärkt att besiktiga med kat i dp´n.
                Jag kom igenom för nån månad sedan med GGR´s dp med kat.

                Som med alla kat bilar så ska du se till att dra ur bilen ordentligt innan mätning.
                Jag lät min stå på tomgång för länge utanför hallen så jag fick lite knäppa värden först.

                //T

                http://www.blyfot.nu

                #48534
                ExOrdis
                Deltagare

                  LAST EDITED ON Jan-08-03 AT 12:39PM (GMT)
                  Troligvis funkar det vid besiktning eftersom den uppnår driftstemperatur snabbt.
                  Tomgångsmätningen (= lågt flöde) bör gå galant.
                  Om katalysatorn är gammal och har gått för varm (överhettad) är risken att den inte renar
                  fullgott längre, speciellt vid förhöjda varvtalsmätningen 2500 rpm.
                  Men det är inte någon snäll lösning för avgasventilerna…

                  /K

                  #48535
                  ExOrdis
                  Deltagare

                    Nja, men en betydligt bättre lösning som tidigare nämns är att bara köra med mittsektionens orginal alt racekat, om man nu prompt måste bidra till växthuseffekten (CO2).
                    Det blir onödigt hög temperatur närmare avgasventil och kolv med katalysatorn placerad så nära turbon särskilt för 3:ans cylinder.

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.