SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Avgasvärden med endast kat i DP?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2008
    Janne248
    Keymaster

    Detta kanske har diskuterats förut, men hittar inte nått.
    Har sett diskutioner om att det går bra genom besiktingen med endast kat i mellanröret.
    Men tillbaka till min fråga:
    Kommer man igenom besiktningen med endast kat i DP?

    /Janne

    http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi248
    ________________
    http://www.solace.mh.se/~el302/subaru/

    #48536
    Janne248
    Keymaster

    Bilen är en MY00 (uttagen OKT 2000) funderar på Blitz Nur Spec R (Dvs två sista sektionerna.)

    Men vad menar du med Men det är inte någon snäll lösning för avgasventilerna…
    Kan nått paja???? Varför???

    /Janne

    http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi248
    ________________
    http://www.solace.mh.se/~el302/subaru/

    #48538
    Subbarist
    Deltagare

    >Nja, men en betydligt bättre lösning som tidigare nämns är att bara
    >köra med mittsektionens orginal alt racekat, om man nu prompt måste
    >bidra till växthuseffekten (CO2).
    >Det blir onödigt hög temperatur närmare avgasventil och kolv med
    >katalysatorn placerad så nära turbon särskilt för 3:ans cylinder.

    Det är därför jag kör med raka rör 😀 😛 😀

    Subbarist javisst!

    #48533
    LegacyLarsa
    Moderator

    På legacyn körde jag med katen i dpn, den gick väl igenom på tredje försöket, rätt precis, men den var iof slut (katen alltså) funderar på att köra med ren dp och monta en racekat istället. (på imprezan)

    /Larsa

    #48537
    Janne248
    Keymaster

    >Det blir onödigt hög temperatur närmare avgasventil och kolv med
    >katalysatorn placerad så nära turbon särskilt för 3:ans cylinder.

    Men är det inta samma onödigt höga temperatur närmare avgasventil och kolv omjag har hela orginal systemet?
    Eller skall det helt plötsligt bli varmare bara för att jag har ett Blitz Nur Spec R bakom orginal DPn???????

    /Janne

    http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi248
    ________________
    http://www.solace.mh.se/~el302/subaru/

    #48539
    TommyA
    Deltagare

    Det går alldeles utmärkt att besiktiga med kat i dp´n.
    Jag kom igenom för nån månad sedan med GGR´s dp med kat.

    Som med alla kat bilar så ska du se till att dra ur bilen ordentligt innan mätning.
    Jag lät min stå på tomgång för länge utanför hallen så jag fick lite knäppa värden först.

    //T

    http://www.blyfot.nu

    #48534
    ExOrdis
    Deltagare

    LAST EDITED ON Jan-08-03 AT 12:39PM (GMT)
    Troligvis funkar det vid besiktning eftersom den uppnår driftstemperatur snabbt.
    Tomgångsmätningen (= lågt flöde) bör gå galant.
    Om katalysatorn är gammal och har gått för varm (överhettad) är risken att den inte renar
    fullgott längre, speciellt vid förhöjda varvtalsmätningen 2500 rpm.
    Men det är inte någon snäll lösning för avgasventilerna…

    /K

    #48535
    ExOrdis
    Deltagare

    Nja, men en betydligt bättre lösning som tidigare nämns är att bara köra med mittsektionens orginal alt racekat, om man nu prompt måste bidra till växthuseffekten (CO2).
    Det blir onödigt hög temperatur närmare avgasventil och kolv med katalysatorn placerad så nära turbon särskilt för 3:ans cylinder.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.