› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Avgasvärden med endast kat i DP?
- Detta ämne har 7 svar, 1,031 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
8 januari, 2003 kl. 10:12 #2008
Janne248
DeltagareDetta kanske har diskuterats förut, men hittar inte nått.
Har sett diskutioner om att det går bra genom besiktingen med endast kat i mellanröret.
Men tillbaka till min fråga:
Kommer man igenom besiktningen med endast kat i DP?/Janne
http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi248
________________
http://www.solace.mh.se/~el302/subaru/8 januari, 2003 kl. 12:24 #48536Janne248
DeltagareBilen är en MY00 (uttagen OKT 2000) funderar på Blitz Nur Spec R (Dvs två sista sektionerna.)
Men vad menar du med Men det är inte någon snäll lösning för avgasventilerna…
Kan nått paja???? Varför???/Janne
http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi248
________________
http://www.solace.mh.se/~el302/subaru/8 januari, 2003 kl. 17:33 #48538Subbarist
Deltagare>Nja, men en betydligt bättre lösning som tidigare nämns är att bara
>köra med mittsektionens orginal alt racekat, om man nu prompt måste
>bidra till växthuseffekten (CO2).
>Det blir onödigt hög temperatur närmare avgasventil och kolv med
>katalysatorn placerad så nära turbon särskilt för 3:ans cylinder.Det är därför jag kör med raka rör 😀 😛 😀
Subbarist javisst!
8 januari, 2003 kl. 21:36 #48533LegacyLarsa
KeymasterPå legacyn körde jag med katen i dpn, den gick väl igenom på tredje försöket, rätt precis, men den var iof slut (katen alltså) funderar på att köra med ren dp och monta en racekat istället. (på imprezan)
/Larsa
8 januari, 2003 kl. 23:11 #48537Janne248
Deltagare>Det blir onödigt hög temperatur närmare avgasventil och kolv med
>katalysatorn placerad så nära turbon särskilt för 3:ans cylinder.Men är det inta samma onödigt höga temperatur närmare avgasventil och kolv omjag har hela orginal systemet?
Eller skall det helt plötsligt bli varmare bara för att jag har ett Blitz Nur Spec R bakom orginal DPn???????/Janne
http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/view_album.php?set_albumName=ssi248
________________
http://www.solace.mh.se/~el302/subaru/10 januari, 2003 kl. 00:25 #48539TommyA
DeltagareDet går alldeles utmärkt att besiktiga med kat i dp´n.
Jag kom igenom för nån månad sedan med GGR´s dp med kat.Som med alla kat bilar så ska du se till att dra ur bilen ordentligt innan mätning.
Jag lät min stå på tomgång för länge utanför hallen så jag fick lite knäppa värden först.//T
10 juni, 2004 kl. 18:40 #48534ExOrdis
DeltagareLAST EDITED ON Jan-08-03 AT 12:39PM (GMT)
Troligvis funkar det vid besiktning eftersom den uppnår driftstemperatur snabbt.
Tomgångsmätningen (= lågt flöde) bör gå galant.
Om katalysatorn är gammal och har gått för varm (överhettad) är risken att den inte renar
fullgott längre, speciellt vid förhöjda varvtalsmätningen 2500 rpm.
Men det är inte någon snäll lösning för avgasventilerna…/K
10 juni, 2004 kl. 18:40 #48535ExOrdis
DeltagareNja, men en betydligt bättre lösning som tidigare nämns är att bara köra med mittsektionens orginal alt racekat, om man nu prompt måste bidra till växthuseffekten (CO2).
Det blir onödigt hög temperatur närmare avgasventil och kolv med katalysatorn placerad så nära turbon särskilt för 3:ans cylinder. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.