Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4815
    Kalleman
    Deltagare

      Tänkte byta bakre stötdämpare nu, kikade lite på hur grejerna sitter. Fjäderbenet sitter fast med 2 bultar bakom broms oken sedan verkar man behöva riva hatthyllan eller nått för att komma åt övre skruvarna?.
      Kom gärna med tips?

      Mvh Kalle
      Impreza 98

      #68166
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Ut med baksätet (2 bult i nedre framkant på sittdynan, dynan sitter även med en hake i bakkant, i mitten, sedan är det 3 bult i nederkant av ryggstödet) och du når 3 muttrar vid topplagringen på vardera sida – trångt och jäkligt, och så skall det vara….är du sugen på terapiarbete så tar du loss bältesrullen, har du låg stresstroskel lämnar du den på plats. 😀

        Sedan är det 2 bult nere vid spindeln, du behöver inte pilla på bromsoket.

        Jag har snott en kanonide faktiskt…klipp öglan som bromsslangen går genom och vik isär (klipp så det går att vika ihop igen, och få tillbaka clipset), så slipper du dela på bromsslangen och lufta och greja.

        Skruva på ba’!

        /J

        #68174
        Kalleman
        Deltagare

          Hur hårt ska muttrarna för topplagringarna fram dras?
          Lagret går inte att snurra på när jag dragit åt, lättar jag lite på skruven går de bra?
          En annan fråga: gummit mellan fjäder o övre fjäderskål har ett jack/spår efter där gamla fjäderns kant slutat. Borde väl inte spela ngn roll hur nya fjädern hamnar mot gummit så att den just ligger exakt som den gamla fjädern…

          Tack för bra beskrivning Jerry

          #68167
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Då låter det som att du har missat att lägga den koniska brickan direkt under lagret fram…

            /J – använder muttermaskin och bankar fast topplagringen med…lite lagomt sådär. 😀

            #68168
            SecretAgentMan
            Deltagare

              …och fjädern skall läggas så den hamnar rätt i tallrikarna, som är lite offset med – se till att den övre sätts så att förskjutningen är lika som den nedre.

              /J

              #68175
              Kalleman
              Deltagare

                Såg att den saknades, slarvade bort den vid demontering.
                Får man åka förbi ngn återförsäljare till Subaru och inhandla brickan. Den är säkert svindyr också.

                #68170
                Robban25
                Deltagare

                  Jag kom precis hem från jobb efter att ha bytat mina bakdämpare mot nya.
                  Jag köpte dem på Dalhems till ett pris av 2000:- för två.
                  Märket är KYB och det är japanskt.
                  Jag måste säga att det är väldigt prisvärt.

                  #68176
                  Kalleman
                  Deltagare

                    Är det hårdare dämpare än orginal?
                    Hittade annars ett coilovers kitt runt om hos GE-motorsport för 5900-6900:-

                    #68171
                    MittX
                    Deltagare

                      är det bara att släppa dom 3 bultarna där uppe och dom två där nere och sen spänna ihop fjädern och klippa av clipset som gäller när man ska byta dämpare bak? (i stora drag)

                      #68169
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Spänna fjädern behövs inte innan fjädern skall bort från dämparen. 🙂

                        Skall benet bara ned är det 3 bultar där uppe, 2 där nere, och som sagt – klipp av öglan som bromsslangen går igenom (det går åt stora avbitartången och ork i nyporna) och vik isär, detta för att slippa lossa på slangen vid oket och behöva lufta bromsarna.

                        /J

                        #68172
                        MittX
                        Deltagare

                          ja kände lite på bultarna och dom satt som FAN så våga inte ta i mycket mer så ringde en polare som har verkstad, så ska hämta bilen på torsdag 🙁 har en BMW hemma med bakaxelras som måste fixas ju :9 så får ta det istället! x( men tack ändå!

                          #68177
                          specialized
                          Deltagare

                            Att de 2 bultarna därnere sitter som f-n är helt normalt, iom att de blivit utsatta för salt mm plus att de kanske inte har lossats förut 🙂
                            5-56 , bra hävstång och dunderhonung är bra att ha 😉

                            Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                            ———————————-
                            SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

                            #68173
                            MittX
                            Deltagare

                              jo jag vet 5-56 löser det mesta, men orka fan inte pilla med det och tyvärr så är det så när man jobbar 03:30 till 15:00 typ varje dag så då tar latheten över ;(

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.