› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Bakdämpare
- Detta ämne har 12 svar, 1,244 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 9 månader sedan av
MittX.
-
FörfattareInlägg
-
14 januari, 2006 kl. 13:55 #4815
Kalleman
DeltagareTänkte byta bakre stötdämpare nu, kikade lite på hur grejerna sitter. Fjäderbenet sitter fast med 2 bultar bakom broms oken sedan verkar man behöva riva hatthyllan eller nått för att komma åt övre skruvarna?.
Kom gärna med tips?Mvh Kalle
Impreza 9814 januari, 2006 kl. 14:20 #68166SecretAgentMan
DeltagareUt med baksätet (2 bult i nedre framkant på sittdynan, dynan sitter även med en hake i bakkant, i mitten, sedan är det 3 bult i nederkant av ryggstödet) och du når 3 muttrar vid topplagringen på vardera sida – trångt och jäkligt, och så skall det vara….är du sugen på terapiarbete så tar du loss bältesrullen, har du låg stresstroskel lämnar du den på plats. 😀
Sedan är det 2 bult nere vid spindeln, du behöver inte pilla på bromsoket.
Jag har snott en kanonide faktiskt…klipp öglan som bromsslangen går genom och vik isär (klipp så det går att vika ihop igen, och få tillbaka clipset), så slipper du dela på bromsslangen och lufta och greja.
Skruva på ba’!
/J
16 februari, 2006 kl. 20:30 #68174Kalleman
DeltagareHur hårt ska muttrarna för topplagringarna fram dras?
Lagret går inte att snurra på när jag dragit åt, lättar jag lite på skruven går de bra?
En annan fråga: gummit mellan fjäder o övre fjäderskål har ett jack/spår efter där gamla fjäderns kant slutat. Borde väl inte spela ngn roll hur nya fjädern hamnar mot gummit så att den just ligger exakt som den gamla fjädern…Tack för bra beskrivning Jerry
17 februari, 2006 kl. 07:23 #68167SecretAgentMan
DeltagareDå låter det som att du har missat att lägga den koniska brickan direkt under lagret fram…
/J – använder muttermaskin och bankar fast topplagringen med…lite lagomt sådär. 😀
17 februari, 2006 kl. 07:24 #68168SecretAgentMan
Deltagare…och fjädern skall läggas så den hamnar rätt i tallrikarna, som är lite offset med – se till att den övre sätts så att förskjutningen är lika som den nedre.
/J
19 februari, 2006 kl. 13:43 #68175Kalleman
DeltagareSåg att den saknades, slarvade bort den vid demontering.
Får man åka förbi ngn återförsäljare till Subaru och inhandla brickan. Den är säkert svindyr också.19 februari, 2006 kl. 17:19 #68170Robban25
DeltagareJag kom precis hem från jobb efter att ha bytat mina bakdämpare mot nya.
Jag köpte dem på Dalhems till ett pris av 2000:- för två.
Märket är KYB och det är japanskt.
Jag måste säga att det är väldigt prisvärt.19 februari, 2006 kl. 21:35 #68176Kalleman
DeltagareÄr det hårdare dämpare än orginal?
Hittade annars ett coilovers kitt runt om hos GE-motorsport för 5900-6900:-26 juni, 2007 kl. 14:36 #68171MittX
Deltagareär det bara att släppa dom 3 bultarna där uppe och dom två där nere och sen spänna ihop fjädern och klippa av clipset som gäller när man ska byta dämpare bak? (i stora drag)
26 juni, 2007 kl. 14:54 #68169SecretAgentMan
DeltagareSpänna fjädern behövs inte innan fjädern skall bort från dämparen. 🙂
Skall benet bara ned är det 3 bultar där uppe, 2 där nere, och som sagt – klipp av öglan som bromsslangen går igenom (det går åt stora avbitartången och ork i nyporna) och vik isär, detta för att slippa lossa på slangen vid oket och behöva lufta bromsarna.
/J
26 juni, 2007 kl. 16:08 #68172MittX
Deltagareja kände lite på bultarna och dom satt som FAN så våga inte ta i mycket mer så ringde en polare som har verkstad, så ska hämta bilen på torsdag 🙁 har en BMW hemma med bakaxelras som måste fixas ju :9 så får ta det istället! x( men tack ändå!
26 juni, 2007 kl. 16:38 #68177specialized
DeltagareAtt de 2 bultarna därnere sitter som f-n är helt normalt, iom att de blivit utsatta för salt mm plus att de kanske inte har lossats förut 🙂
5-56 , bra hävstång och dunderhonung är bra att ha 😉Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉26 juni, 2007 kl. 16:56 #68173MittX
Deltagarejo jag vet 5-56 löser det mesta, men orka fan inte pilla med det och tyvärr så är det så när man jobbar 03:30 till 15:00 typ varje dag så då tar latheten över ;(
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.