› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Bakdiff STI Type R
- Detta ämne har 27 svar, 3,099 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 11 månader sedan av
Turbovin.
-
FörfattareInlägg
-
16 september, 2009 kl. 15:03 #4523
roadtip85
KeymasterHej!
Min bakdiff har börjat glappa och låter lite skumt så det känns som den är på väg att ge upp… 🙁
Den släpper inte heller lika lätt i bak med dccd:n ställd helt öppen…Är det nån som vet om det är skillnad på R180 från olika årsmodeller?
Det är en V5 STI jag har, års mod. 99/00 men frågan är om dom nyare diffarna från 01 -> 09 passar rakt på utan att man behöver byta växellåda, drivaxlar och nav mm?Eller kan man kanske bara lämna in diffen för renovering på nåt bra ställe?
16 september, 2009 kl. 22:04 #65952Turbovin
DeltagareHej
Lite nyfiken på hur du upplever att den glappar? Firmor i England finns det ju gott om som kan fixa diffen men hur det är i Sverige vet jag inte.
Sen skulle jag nästan fråga på Scoobynet också, finns garanterat folk som vet om den nyare diffen passar.
17 september, 2009 kl. 00:12 #65942roadtip85
KeymasterMed glapp menar jag att jag kan vrida kardanen ganska mycket utan att hjulen rör sig, det ger även ifrån sig ett metalliskt klonk-ljud när man vrider kardan fram och tillbaka. Jag har jämfört med en annan Impreza, där är glappet inte lika stort och så ger den inte ifrån sig något metalliskt klonk…
Polaren lyssnade även med stetoskop på bakdiffen i ca 40-50 km/h (med bilen upplyft) och hörde hur det ven i den.17 september, 2009 kl. 09:17 #65951MariaimprezaGT
DeltagareSellholm vet jag har koll på diffar!
Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!
Mobil: 0763-498601
Mail: maria@wroom.org17 september, 2009 kl. 13:15 #65953Turbovin
DeltagareMed glapp menar jag att jag kan vrida kardanen ganska mycket utan att hjulen rör sig, det ger även ifrån sig ett metalliskt klonk-ljud när man vrider kardan fram och tillbaka. Jag har jämfört med en annan Impreza, där är glappet inte lika stort och så ger den inte ifrån sig något metalliskt klonk…Polaren lyssnade även med stetoskop på bakdiffen i ca 40-50 km/h (med bilen upplyft) och hörde hur det ven i den.
Okej funderar nämligen på om min börjat bli lite slapp också. Känns som den spinner på innerhjulet ibland. Min viner en del också men det beror nog på att jag satte dit extra Whiteline-bussningar till diffbryggan bak. Innan det var den då tyst iaf.
21 september, 2009 kl. 22:07 #65954Turbovin
DeltagareSkriv gärna här om du hittade nån i Sverige som fixar diffen. Testade min på en stor parkering precis och jag får inte ut baken på tvåan längre, förut gick det hur lätt som helst. Dessutom har den börjat klonka lite metalliskt.
23 september, 2009 kl. 11:53 #65943roadtip85
KeymasterSkriv gärna här om du hittade nån i Sverige som fixar diffen. Testade min på en stor parkering precis och jag får inte ut baken på tvåan längre, förut gick det hur lätt som helst. Dessutom har den börjat klonka lite metalliskt.
Yes, jag fyller på mer här i tråden när jag vet mer!
24 september, 2009 kl. 21:28 #65955Turbovin
DeltagareHmm jag tror faktiskt mitt klonkande kommer från knutkorset på kardanen. Alternativt det ingående lagret i bakdiffen.
Med momentnyckel fick jag fram en förspänning på typ 70 Nm. Kollade med momentnyckel genom att ha ett bakhjul i luften och sedan dra på en hjulmutter.
Edit: läste precis min tråd på Scoobynet och förspänningen ska tydligen ligga på ca 108 Nm. Dock mäts det med diffen lös.
Hur som helst så samarbetar tydligen David på API Engines med David Forslund Rallying så du kan ju försöka jaga rätt på han om du vill lämna bort det. Jag kommer nog ge mig på att fixa detta själv i vinter dock.
http://bbs.scoobynet.com/drivetrain-11/791209-testing-r180-diff.html
2 februari, 2010 kl. 22:20 #65956Turbovin
DeltagareHur gick det för dig med din diff? Jag plockade ner min idag och öppnade locket osv, rev inte isär själva diffen än dock då jag aldrig grejjat med diffbromsar innan 🙂
Hörs att det klonkar lite i diffen mellan pinjong och kronhjul, men om det är mer än normalt vet jag inte. Ska ju va ett visst flankspel enligt tolerans.
Ska maila lite med David på API så får vi se vad som sker 🙂
2 februari, 2010 kl. 23:33 #65944roadtip85
KeymasterJag lämnade in min diff till JRM förra måndagen så ska dom öppna och kolla och mäta lite.
Tyvärr så åkte han som var bäst på dessa grejer till japan på affärsresa innan han hann kolla på den men jag hoppas jag får svar innan fredag!Mer än så har jag inte lyckats göra dessa månader…
Om du får något bra svar av David får du gärna dela med dig! 🙂
3 februari, 2010 kl. 13:02 #65957Turbovin
DeltagareHär är svaret jag fick
”So to tighten your locker, you need to cut shims from stainless steel sheet the same shape as the outer plates in the LSD and fit one at the bottom and one at the top Start at about .010 mm and try it. The outer plates are dish shaped and when fitted correctly have the high point of the dish at the middle. If you put it in the other way up, the high point of the dish will be at the outer edge. Outer way is wrong.
The clonk between the ring [ crown wheel ] and pinion is called ’ backlash ’ and can be adjusted by moving the thin shims between the alloy housings that are on the sides of the diff case and the case. You need to move the ring nearer to the pinion to take out the lash. .001 mm is the correct measurement .004 of an inch to confirm, in case my conversion measurement is wrong.
To do the job right you will need a new pinion seal, 2 side seals for the driveshaft connection and a rear gasket. The pinion nut is VERY tight and is nearly impossible to undo when the diff is off the car . There is no setting in here that you can change or get wrong as the bearing preload shim is a steel tube. Just make sure that you re-tighten the pinion nut properly. I can supply these parts when you need them.
”Alltså mitt klonkande ska väl försvinna om jag flyttar hela diffen/kronhjulet mer åt sidan så den hamnar tightare mot pinjongen om jag förstår det hela rätt.
Sen vet jag inte om det räcker med att schimsa diffen eller om man ska köpa tryckringar med större vinklar på ramperna, då krävs det ju mindre moment för att lamellerna ska låsa.
3 februari, 2010 kl. 22:11 #65958Turbovin
DeltagareRev isär själva diffen idag. Nu förstår jag varför den har velat diffa dåligt ibland. Innuti diffhuset var det en del grader i spåren där ”tryckringarna” löper så de kunde inte röra sig fritt som de skulle. Detta gör ju att lamellskivorna inte pressas ihop som de ska. Dessutom var tänderna på en lamellskiva av så den greppade inte mot drivaxelröret.
Vet inte om jag ska rusta upp den här eller leta upp en annan. Graderna går att slipa bort men jag behöver ett renoveringskitt med nya lameller mm iaf.
4 februari, 2010 kl. 05:20 #65945roadtip85
KeymasterOkej, det låter ju inte så bra… Har du några bilder på eländet?
Jag får se vad JRM säger om min, nåt enkelt (=billigt) fel hoppas jag!Annars får vi väl göra ett mini-grupp-köp i värsta fall! 😀
4 februari, 2010 kl. 14:32 #65959Turbovin
DeltagareOftast räcker det med att lägga in två tunna 0.25mm schims i ytterkant av skivorna för att den ska bli bra igen, enligt David. Men de måste ju laserskäras för att ha samma utformning som skivorna tydligen också.
Ska se om jag kan ta bilder senare.
4 februari, 2010 kl. 21:37 #65960Turbovin
DeltagareHär kommer kommer två bilder på bovarna i dramat
Grader och jack i glidskenorna för lamellpaketet i diffhuset
http://s443.photobucket.com/albums/qq160/Turbovin/Picture201.jpg
Den vänstra lamellen ska se ut som den nedre, tänderna har gått ner sig eller lossnat
http://s443.photobucket.com/albums/qq160/Turbovin/Picture210.jpg
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.