› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Bakdiff STI Type R
- Detta ämne har 27 svar, 3,099 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 1 månad sedan av
Turbovin.
-
FörfattareInlägg
-
7 februari, 2010 kl. 10:34 #65961
Turbovin
DeltagareHar kollat lite på vad delarna för att renovera och uppgradera diffen skulle gå på och det hamnar på typ 7k för uppgraderingsringarna och renoveringskitet inkl. frakt, tull och moms från Japan.
En Kaaz-diff får man hem för 8300 inkl. frakt från England. Känns kanske mer värt i mitt fall.
http://www.part-box.com/kaaz-lsd-for-subaru-impreza-gc8-p-9955.html
Kaaz-diffarna har fått rätt bra omdömen förutom att de låter en del.
Nån här som åker med Kaaz?
14 februari, 2010 kl. 23:30 #65946roadtip85
KeymasterHmm, såg ju inte så bra ut det där nej. 🙁
Jag har inte hört nåt om min diff ännu, har varit i alperna i vecka nu så jag har inte orkat ringa därifrån… Får slå dom en signal i morgon.
26 februari, 2010 kl. 09:30 #65947roadtip85
KeymasterNu hörde JRM äntligen av sig om min diff!
Dom sa att dom inte hittade nåt fel, förutom att den behövde shimsas upp lite…
Så jag får väl se när jag ställer på bilen igen om det känns nån skillnad…Hur har det gått för dig? Har du beställt nåt nytt till diffen?
26 februari, 2010 kl. 13:51 #65962Turbovin
DeltagareJadu jag beställde en renoveringssats med lameller från Japanparts.com som ligger på posten just nu. Så ska hämta ut dem och börja mecka lite i helgen. Har även beställt en Perrin diff cover som rymmer mer olja och har kylflänsar.
http://www.perrinperformance.com/products/show/321/Diff-Cover-R180-High-Capacity?category=68&model=2
Få ihop diffen igen är nog inget större bekymmer tror jag, men jag är lite orolig för att justera flankspelet mellan pinjongen å kronhjulet. Det är ju det som gett det klonkande hjulet. Man måste pressa ur konan ur de där sidoflänsarna och där bakom sitter det schims som styr hur långt in diffen hamnar.
Finns olika schims att beställa men jag vet inte, enligt servicemanualen krävs det en del specialverktyg för detta.
10 april, 2010 kl. 14:44 #65948roadtip85
KeymasterJadu jag beställde en renoveringssats med lameller från Japanparts.com som ligger på posten just nu. Så ska hämta ut dem och börja mecka lite i helgen. Har även beställt en Perrin diff cover som rymmer mer olja och har kylflänsar.
http://www.perrinperformance.com/products/show/321/Diff-Cover-R180-High-Capacity?category=68&model=2
Få ihop diffen igen är nog inget större bekymmer tror jag, men jag är lite orolig för att justera flankspelet mellan pinjongen å kronhjulet. Det är ju det som gett det klonkande hjulet. Man måste pressa ur konan ur de där sidoflänsarna och där bakom sitter det schims som styr hur långt in diffen hamnar.
Finns olika schims att beställa men jag vet inte, enligt servicemanualen krävs det en del specialverktyg för detta.
Gick dra bra att justera flankspelet osv? Behövde du massa specialverktyg?
Jag mätta på min nu, och den bromsade endast 60nm så jag måste också göra nånting åt det…Var det detta kitt du köpte?
http://japanparts.com/db/parts_detail.php?submit.x=24&submit.y=8&NUMBER=00002204&VOLUME=1005G-028-072&DEALER=1&CAR=5&MIDDLE=1&SMALL=19&MAKER=4&VOLKEY=&SEARCH_DEALER=1&SEARCH_CAR=5&SEARCH_MIDDLE=1&SEARCH_SMALL=19&SEARCH_MAKER=&SEARCH_VOLKEY=&SEARCH_page=10 april, 2010 kl. 15:45 #65963Turbovin
DeltagareJag justerade aldrig flankspelet, mätte upp det med indikatorklocka och det låg inom tolerans. Lite klonk får man leva med. Fast å andra sidan kan jag inte påstå att jag märkt av det klonket nu när jag fått ihop det.
Men flankspelet i sidleds justerar man annars genom att beställa olika storlek på de schims som sitter innan för lager/drivaxelhållarna på sidan. Ang mitt förra inlägg i tråden så hade jag missuppfattat det hela. Man behöver inte pressa ur några konor i lagerhållarna, de kan lämnas som de där. Schimsen trodde jag i själva verket var packningar 🙂 Man bör byta packboxar i lagerhållarna när man har det nere. Även o-ringar samt packningen till diffkåpan bytte jag. Tyvärr ganska dyrt, gick nog på 1000 kr med nya schims och packningar.
Japp det var det kittet. Och är alla dina lameller hela skulle du ju kunna tillverka schims på typ 0,1mm-0,15mm styck och prova. Men har man inte kontakter blir det kanske jobbigare än att köpa färdiga lameller.
Specialverktyg behövde jag inga förutom momentnyckel och indikatorklockan då för att mäta upp kuggflankspelet.
Kunde inte JRM hjälpa dig? Om du börjar riva isär det själv så tänk på några viktiga saker. Du får inte blanda ihop lagerhållarnas olika sidor så markera dem med vänster och höger och gör samma markering på diffhuset. Likaså håll reda på vilka schims som hör till vilken sida. Var olika storlekar för de olika sidorna på min iaf. Och håll reda på hur lamellpaketet är monterat när du tar isär det 🙂
10 april, 2010 kl. 16:16 #65949roadtip85
KeymasterJRM sa bara att dom hade kollat och inte hittat några konstigheter. Dom tog bara 600, så dom kan inte ha lagt ner så mycket tid direkt.
Nu när jag monterat allt igen, så testade jag med en momentnyckel och märkte att det enbart var 60nm… Jag vet inte om jag ska ringa JRM igen eller om jag ska ge mig på det själv.10 april, 2010 kl. 16:50 #65964Turbovin
DeltagareHur testade du, med diffen på plats i bilen? Isf är det ganska lågt, fick 70 Nm där innan, nu ligger det på 135 Nm.
Vet inte om det är nån idé att gå vidare med JRM? De borde väl viljat schimsa upp den vid första försöket kan man tycka.
Sellholm kanske kan fixa men drygt att skicka en klump på 28 kg om man inte bor i närheten.
Det är väl inga större konstigheter att fixa själv, bara man har gott om tid på sig så att man kan va noggrann.
10 april, 2010 kl. 18:52 #65940STIred
DeltagareJag justerade aldrig flankspelet, mätte upp det med indikatorklocka och det låg inom tolerans.
Vart köpte du din indikatorklocka? Behöver köpa en med för att mäta in spel på framdiff.
/r
10 april, 2010 kl. 19:03 #65965Turbovin
DeltagareJag köpte inte en egen utan lånade av en kompis. Men har inte Swedol eller liknande såna?
10 april, 2010 kl. 19:06 #65941STIred
DeltagareJag köpte inte en egen utan lånade av en kompis. Men har inte Swedol eller liknande såna?
Jo där borde finnas. Kanske clas ohlsson med. Jag får ta en titt se hur de verkar.
/r
10 april, 2010 kl. 19:25 #65950roadtip85
KeymasterJepp, jag testade med diffen monterad, drog med momentnyckel på drivaxelmuttern samtidigt som jag ”låst” andra sidan.
10 april, 2010 kl. 22:00 #65966Turbovin
DeltagareJepp, jag testade med diffen monterad, drog med momentnyckel på drivaxelmuttern samtidigt som jag ”låst” andra sidan.
Jo det är ju korrekt sätt att kolla på. Om du får för dig att plocka isär din diff och har samma tjocklek på lamellerna som jag hade i min så kan du kanske få köpa två st av mina 1,70mm lameller så slipper du beställa hela paketet. I min satt det nämligen 4 st 1,70 å 2 st 1,60 men nu smällde jag i 6 st nya 1,70. Alltså totalt 0,2mm tjockare blev lagom för min diff.
Har även ett gäng 1,60 å 1,80 över men dem vill jag nog inte sälja.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.