Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25263
    flipn
    Deltagare

      Hej!

      Min bakdörr vägrar att gå upp..
      Den går varken öppna inifrån eller utifrån,
      har provat låsa och låsa upp flera gånger.
      Även försökt låsa upp bara just den dörren inifrån,
      men det är som att låset inte vill gå till rätt läge..
      Hoppas ni förstod min luddiga beskrivning, hur ska man gå tillväga? Fara på Subaru verkstad och bli fattig? 🙁

      Tacksam för svar.
      Sebastian

      #219623
      sti-micke
      Deltagare

        Hade samma problem på min, fast jag kunde inte låsa
        Av med dörrsidan och kolla så att allt sitter som det ska.
        kolla hela låsmekanismen, säkert nåt som har lossnat

        vet inte hur det är på gtn, men på min sti finns det en barnlås grej på bakdörrarna, kanske kan vara det också… (men dörren måste vara öppen för att man ska komma åt)

        #219624
        flipn
        Deltagare

          Jo först så gick den bara öppna utifrån, då pilla jag på barnlåset och vips så funka allt kanon! Sen prova jag låsa den inifrån och då gick det inte att öppna från något håll. Och dörren är ju stängd så kan bli knepigt att pilla lös dörrsidan 🙁

          #219620
          matte555
          Deltagare

            Jobbigt läge, något måste ha hoppat lös någonstans… Du måste nog försöka plocka av dörrsidan innifrån och med lite tur kommer du åt barnlåst med en mejsel.

            Plocka loss alla skruvar som håller dörrsidan sen skickar du ner rutan så långt det går och bryter dörrsidan över kanten längst upp. Bara att hålla tummarna att inget spricker och nya clips finns ju att köpa hos subaru annars.

            Lycka till!

            /Mattias

            #219627
            CeDEe
            Deltagare

              Råkade ut för samma sak på min GT. Det löste farsan genom att dra, jucka å banka på dörren… =) Tyvärr har jag inget bättre tips än det då jag inte var med när han gjorde det.

              #219619
              Gilarski
              Deltagare

                Ur med inre dörrsida, släpp lite på bultarna som gör att dörren hänger kvar i B-balken, så du kan rucka lite i skiten. På med
                WD40 inifrån och spruta på låskistan, lycka till 🙂

                #219625
                flipn
                Deltagare

                  Nu är dörren öppen! men den fastnar när man låser igen :S
                  Men kör man barnlåset i, då funkar det
                  att låsa men då går den ju bara att öppna utifrån.

                  Någon som har en ide om vad som kan vara
                  trasigt och om det blir en dyr historia?

                  #219626
                  flipn
                  Deltagare

                    Hur som haver så är det löst nu! och allt funkar kanon! 🙂

                    #219621
                    matte555
                    Deltagare

                      perfa!

                      #219622
                      Mäki
                      Deltagare

                        Hur löste det sig? Om någon får samma problem i framtiden kan det vara skönt med ett svar! 🙂

                        #219628
                        BlåSubba
                        Deltagare

                          Jag vet, jag vet, gammal tråd! Men det här var första sökträffen jag fick på Google när jag själv skulle få upp dörren så jag tänkte dela med mej hur jag gjorde.

                          Jag har en 04 Legacy kombi som gjorde samma sak. Klickade i låset när man låste upp c-låset, men dörren gick inte öppna vare sej utifrån eller inifrån. Gick inte heller att låsa upp inifrån med låsknappen vid handtaget.

                          Började med att pilla lös skruvarna på dörrsidan enligt den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=ztInfT4Y9go , Skulle länken vara död i framtiden så sitter en skruv bakom handtaget man öppnar dörren med bakom en liten plastbit. Tog bara en skruvmejsel och petade bort plastbiten. Sedan sitter det två skruvar bakom ena halvan av handtaget man drar igen dörren med (ni vet vad jag menar). Den sitter bara med clips och jag tog lös den med handkraft bara, men man får ta i lite och slita den rakt utåt från dörren.

                          Sedan vevade jag ner rutan så långt det gick, och började lyfta dörrsidan från ena sidan (tror baksidan satt lösare så jag började där) utifrån bilen med armarna in genom ruthålet bara för ergonomins skull. I videon jag länkade så började han slita ut dörrsidan (sitter med clips) från nedre sidan av dörren, men om man inte kan öppna den så är det svårt eller omöjligt att börja nedifrån. Bara att fiska ner labbarna och trycka ut clipsen uppifrån tills hela sidan är lös, sen tog jag av kontakten till fönsterhissen och vajrarna till handtag/lås så att jag kunde lägga hela dörrsidan åt sidan.

                          Nu kan ju alla ha olika fel här, men efter lite letade och pimpelfiske med lås/handtagsvajrarna så visade det sig att det var vajern till det YTTRE handtaget som inte gick tillbaka i rätt läge. Petade tillbaka vajern till rätt läge och då funkade låset igen och dörren gick att öppna. Testade igen utifrån och då kom problemet tillbaka. Har inte lagat det här än (kaffepaus nu såhär på långfredag) men så öppnade jag dörren på min iallfall!

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.