› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › baktändning fel efter montering av dump, impreza gt00
- Detta ämne har 10 svar, 962 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 1 månad sedan av
IMPREZA FOREVER.
-
FörfattareInlägg
-
21 mars, 2008 kl. 16:08 #1469
maco_108
Deltagarehejsan har ett litet bekymer.
tog idag bort den helt återsirkulerande dumpen och satte dit en halv återsikulerande / halft öppen.
då alla subaru företag nära mig hadde stängt idag fick jag då köra med paknins pasta.
(kollade upp detta med en gamal rally mek å han påstog att det skulle fungera då det inte blir sån värme på top intercoolern)
samt att pastan klarar 205 grader.
lät det sj klart torka innan jag åkte iväg (nån timmes torkning stog 1 timme på paketet)
men när jag gasar upp å låter den ladda mellan 0.8 till 1,4 i ladd och bara lägger i koplingen (utan att växla) lr bara dra av gassen å låter den ”motorbromsa” så får den en baktändning (inte fler utan bara 1)
vad kan det va för fel är det en leka lr funkar den kanske inte med halvöppen eftersom det sitter sportluftsfilter på? (ursäkta noob fråga men är inte så haj på bilar, så man måste ju lära sig någon stans 😉 )
men detta sker inte om jag låter den ladda fult sen växlar jag. det e det jag tycker är lite skumt!
samma sak med baktändning sker när jag står still och varvar upp den bara så den laddar runt 0.8.
detta problem hadde jag då inte på min GT 99 som denna dump satt på innan.
så kan det va för sportluftsfiltret? svårt att tro att det har nån invärkan.och en till fråga kan tänkta mig att detta med baktändning INTE är posetift för motorn och man vill ju inte att den ska gå sönder!
ursäkta för eventuela stavfel som kan va en hel del 😉
tack på förhand!
mvh marcus
21 mars, 2008 kl. 19:05 #45109challe
DeltagareDet dät med baktändning är ju ngt som man nästan får räkna med när man sätter på en öppen/halvtåtercirkulerande dump och dessutom inte har mappat, vilket jag antar att du inte har gjort eftersom du satte på dumpen idag,
Eftersom man skickar ut luften i atmosfären istället för att den åker tillbaks till insuget så lurar man sprutet som skickar på en liten skvätt med soppa men ingen luft och man får en liten knall 🙂21 mars, 2008 kl. 20:11 #45106Manor
DeltagareSätt tillbaka original dumpen är mitt tips. Varför mickla med grejer som fungerar samt i detta fallet ger ”nada”…eller rättare sagt bara ger bekymmer!!?
…och du, bort med sportluftfiltret också som inte heller ger något annat än bekymmer!
21 mars, 2008 kl. 20:23 #45112IMPREZA FOREVER
DeltagareSportluftfilter å atmosfärisk e ju så jäkla colt ju, det ska låta som det vill äta upp hela huven VHÖÖÖÖÖÖÖHHHHPCHHHHHHHYYYY :+
Men det är som det skrivs den har redan mätt upp soppan på den luft som släpps ut och när det finns mer soppa så får du den där härliga
smällen i skorstenen. Värre är det om det blir tvärs om då går grejjerna heta dvs för mycket luft och för lite bränsle./Björn
22 mars, 2008 kl. 09:32 #45114maco_108
Deltagarenej den e ju inte mappad med den halvöpna dumpen men den var mappad innan (med sport lufts filtret och allt!
vad ligger det på att mappa om bilen?
har för mig att det kostar en slant va?
mvh marcus22 mars, 2008 kl. 13:35 #45110challe
DeltagareOm du mappar ecutek på Autotech i trollhättan så springer det lös på 10600, om du är medlem i klubben och har klubbrabbat, annars blir det någon tusenlapp till.
Edit: Sen mappar ju även jrm i sthlm men där vet jag inte va priset ligger på
22 mars, 2008 kl. 13:52 #45107tendency
DeltagareMen en ommappning går inte loss på 10600.
22 mars, 2008 kl. 13:58 #45111challe
Deltagarenej det har du ju rätt i glömde skriva det…
23 mars, 2008 kl. 10:21 #45115maco_108
Deltagareden tidigare mappningen gjordes på jrm racing med EcuTek.
men ska försöka ringa dit å se vad dom tar för en om mappning.!
mvh marcus23 mars, 2008 kl. 10:45 #45108Desen
DeltagareLägga tusentals kronor på att försöka mappa bort en liten avgasknall pga atmosfärisk dump?
Själv kör jag med en helt atmosfärisk HKS. Jag får oxå en liten knall ibland.
Jag vill tom påstå att den har en tendens till mer knallar nu efter mappningen än innan. Jag tycker nog oxå att det har en del med körstil att göra hur mycket det blir.Men har man orginal katalysatorer kvar så blir de ju inte så glada om det brinner en massa i röret, men jag har svårt att tro att du kör med orginalsystem om du fått bilen mappad?
/Andreas, Skåne, Kristianstad
”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out!23 mars, 2008 kl. 14:52 #45113IMPREZA FOREVER
Deltagareden tidigare mappningen gjordes på jrm racing med EcuTek.men ska försöka ringa dit å se vad dom tar för en om mappning.!mvh marcus
Då har du ju redan en licens och då är det väl bara pris/tim
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.