Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35731
    Janne248
    Deltagare

      Som de flesta vet så blev vi inbjuden på en del träffar/banträffar med STEC ifjol.
      I år är samarbetet tätare mellan STEC och SSC vilket innebär att vi kan erbjuda följande event under 2018:

      (Reservation för felsskrivning.)

      Mer information kommer i separata trådar här under “Träffar” när vi närmar oss eventet.
      Information om Storträffen finns redan och mer kommer.

      #287824
      Koffe
      Keymaster

        Kul med mycket bankörning (om man vill köra med STEC :)).

        Då jag personligen inte har nån erfarenhet av deras arrangemang så har jag (förstås) ett par frågor 🙂

        Hur blir det de dagar som krockar med Licenskurs, Bavaria Cup och/eller STECs långloppsserie?
        Datumen för dessa verkar ändras hela tiden, men just idag verkar det se ut som följer:
        7 april, Linköping – Licenskurs
        5 maj, Kinnekulle – Bavaria cup
        18 aug, Knutstorp – Bavaria cup
        22 sept, Gotland – Bavaria cup
        23 sept, Gotland – STEC långlopp

        (Är bara nyfiken så ingen dyker upp och betalar 700 i förhoppning att få en heldag på banan, och så “råkar” det vara 4-6h långlopp den dagen).

        Vilket försäkringsbolag kör STEC med? Hittar ingen info nånstans om deras licens/försäkring. Nån som vet?

        Ni som körde på STECs träffar förra året, hur tycker ni att det funkade? Flöt allt på bra? Var det mycket körtid? Bra arrangemang?

        /Koffe

        #287822
        Surbarbro
        Deltagare

          Hallå!

          Här kommer lite svar på dina frågor.
          Angående försäkring, så går den genom IF.
          Det kostar 500 kr att åka på banan. Försäkring 200 kr, går att lösa årsförsäkring för 500 kr. Klubbmedlem.

          Tider 7/4 Lindköping

          08,00 Test körning Legend och GT Open Subaru
          08,30 Bankörning kom med din bil och pröva subaru
          09,00 kval Legend.
          09,15 bankörning Kom med din bil och Pröva subaru
          10,30 Bankörning med förar coachnig subaru
          11,00 Legend heat 1
          11,30 Test Körning STEC / Bavaria Race bilarna
          12,00 GT open 60 minuters heat 1 förarbyte.
          13,05 Bankörning Bavaria + Licens körning subaru förar coach
          13,30 Time Attack valfri bil
          14,00 Bankörning Bavaria + Licenskörning subaru
          14,35 Legend heat 2
          15,00 Licens körning + bankörning subaru
          16,00 Slut för dagens körning på banan.

          Ca 3,5 timmar.

          Detta finns på STEC:s Hemsida. http://WWW.stec.se

          Hoppas att du har fått svar.

          Jag körde på Tierp i höstas. Det funkade bra, tråkigt bara att det börja ösregna. Hade en trevlig dag. Inte lika mycket körning som det blir nu, men det var på prov.

          #287820
          gluffis
          Deltagare

            Notera att licenskursen bara ger licens giltig för STEC ( eller ja dom event som Hasse Söderström ligger bakom ). Den har ingenting med SBF eller SMA att göra och är således inte giltig på till exempel träningsdagar på Gelleråsen eller Nordic Timeattack, så om någon hade tänkt skaffa sig en billig licens för att tävla med så bör man vara medveten om detta.

            #287832
            Pepepapa
            Deltagare

              HI,

              I need a little help.
              I can ot find the separated topic for Kinnekulle track day on 5 of May.
              Can somone give me a link where i can apply for a free places to participate?

              Thanks
              Peter

              #287825
              Koffe
              Keymaster

                I don’t think SSC will create separate topics for these events since SSC are not the organizers. But you are of course free to start one 🙂

                As for the sign-up, I asked Hasse at STEC (organizer), and he replied that the sign-up link should be “at the top of the webpage”. Had a look around stec.se and found this: https://simplesignup.se/event/129956
                I assume that is where you sign up for participation.

                Not sure how/where you pay (supposed to be 500 SEK for SSC as far as I can understand, not the 999 SEK stated on the sign up page).

                Good luck, have fun and please let us know how the event went down! I think we are all curious to see how this new collaboration with STEC will work 🙂

                /Koffe, not race ready yet…

                #287829
                Fladric
                Deltagare

                  Är det någon som vet var man hittar information om vad som gäller vid t.ex. skada på 3:e part på STEC-försäkringen?
                  Hittar väldigt lite information om vad försäkringen täcker!
                  Vad gäller om man har en SBF-licens? 🙂

                  #287826
                  Koffe
                  Keymaster

                    Det där är tyvärr en djungel… Finns några trådar på Rejsa, men jag ska försöka sammanfatta vad jag kommit fram till (med reservation för ev. feltolkning från min sida).

                    Det finns 2 viktiga försäkringar vid bankörning:
                    1) Motortävlingsförsäkring – lagstadgad, täcker 3:e part/funktionärer
                    2) Personförsäkring – frivillig, täcker olycksfall för dig som kör

                    1) Angående motortävlingsförsäkringen så har STEC en i samarbete med MHF. De senaste försäkringsbreven som publicerats tyder dock på att denna försäkring för närvarande endast täcker “Banracing (på motsvarande FolkRacebana)” (tror det är upp till 80 km/h som gäller). Detta skulle omförhandlas med Folksam (försäkringsgivare) men jag har ännu inte kunnat hitta info som bekräftar att detta är gjort.
                    Detta är i sig inget större problem för oss som kör då försäkringen ändå utbetalas om nånting händer, och arrangören får böter. Men…

                    2) Personförsäkringen kan köpas av STEC på plats för 200kr (tror jag det var). Har man giltig SMA-licens gäller denna också som olycksfallsförsäkring. Osäker på SBF.
                    Men så var det det där med Men… SMAs licens gäller endast som olycksfallsförsäkring om arrangemanget har en godkänd motortävlingsförsäkring, vilket STEC då alltså kanske inte har (om inte deras försäkringsvillkor har omförhandlats). Nu vet jag inte hur STECs och/eller SBFs personförsäkring ser ut, men jag skulle vara mycket förvånad om de gäller på evenemang som inte är försäkrade enligt lagen om motortävlingsförsäkring.

                    So, there you have it. Detta är som sagt endast vad jag kommit fram till efter att ha tillbringat åtskilliga timmar på nätet letandes info.
                    Vill ni vara helt säkra på att vara personligt försäkrade i helgen så rekommenderar jag er att kolla vad er personliga olycksfallsförsäkring täcker. Jag ska själv försöka ringa Trygg-Hansa i veckan.
                    Tredje man verkar som sagt ändå vara skyddad då lagen ändå säkerställer att ersättning betalas ut vid ev. skada.

                    Om nån (Hasse kanske?) kan sprida lite mer ljus över detta vore det förstås otroligt välkommet.

                    En fråga från min sida: Om man vill köra, måste man anmäla sig till STEC eller räcker det att vara uppskriven i anmälningstråden här på forumet? (Till övriga trackdays som STEC anordnar förstår jag det som att man själv ska anmäla sig via STEC.se?).

                    MVH
                    //Koffe, som tar med R-däck och en race-ready bil, men även tillräckligt med öl och snacks för att överleva om jag skippar körningen. Allt beror på hur detta utvecklar sig under veckan känner jag 🙂

                    Edit:
                    På stec.se står att läsa “VIKTIG INFORMATION OM FÖRSÄKRINGAR
                    Alla som tävlar eller tränar inom STEC skall tecka en dags eller årsförsäkring . Ingen åker ut på banan och all körning sker på egen risk. Alla som kör med STEC och även sk 3 man. Alla tävlingar har fulla sanktioner och vi tummar inte på säkerhet.”
                    Så det är mycket möjligt att STEC kräver att man tecknar deras olycksfallsförsäkring även om man innehar SMA/SBF (även om dessa rent tekniskt borde vara likvärdiga. Förutsett att godkänd motortävlingsförsäkring finns alltså).
                    F.ö. gillar jag formuleringen “Ingen åker ut på banan och all körning sker på egen risk.”, det borde väl vara en friskrivning om något 😀
                    /Edit

                    #287830
                    Fladric
                    Deltagare

                      Det där är tyvärr en djungel… Finns några trådar på Rejsa, men jag ska försöka sammanfatta vad jag kommit fram till (med reservation för ev. feltolkning från min sida).

                      Det finns 2 viktiga försäkringar vid bankörning:
                      1) Motortävlingsförsäkring – lagstadgad, täcker 3:e part/funktionärer
                      2) Personförsäkring – frivillig, täcker olycksfall för dig som kör

                      1) Angående motortävlingsförsäkringen så har STEC en i samarbete med MHF. De senaste försäkringsbreven som publicerats tyder dock på att denna försäkring för närvarande endast täcker “Banracing (på motsvarande FolkRacebana)” (tror det är upp till 80 km/h som gäller). Detta skulle omförhandlas med Folksam (försäkringsgivare) men jag har ännu inte kunnat hitta info som bekräftar att detta är gjort.
                      Detta är i sig inget större problem för oss som kör då försäkringen ändå utbetalas om nånting händer, och arrangören får böter. Men…

                      2) Personförsäkringen kan köpas av STEC på plats för 200kr (tror jag det var). Har man giltig SMA-licens gäller denna också som olycksfallsförsäkring. Osäker på SBF.
                      Men så var det det där med Men… SMAs licens gäller endast som olycksfallsförsäkring om arrangemanget har en godkänd motortävlingsförsäkring, vilket STEC då alltså kanske inte har (om inte deras försäkringsvillkor har omförhandlats). Nu vet jag inte hur STECs och/eller SBFs personförsäkring ser ut, men jag skulle vara mycket förvånad om de gäller på evenemang som inte är försäkrade enligt lagen om motortävlingsförsäkring.

                      So, there you have it. Detta är som sagt endast vad jag kommit fram till efter att ha tillbringat åtskilliga timmar på nätet letandes info.
                      Vill ni vara helt säkra på att vara personligt försäkrade i helgen så rekommenderar jag er att kolla vad er personliga olycksfallsförsäkring täcker. Jag ska själv försöka ringa Trygg-Hansa i veckan.
                      Tredje man verkar som sagt ändå vara skyddad då lagen ändå säkerställer att ersättning betalas ut vid ev. skada.

                      Om nån (Hasse kanske?) kan sprida lite mer ljus över detta vore det förstås otroligt välkommet.

                      En fråga från min sida: Om man vill köra, måste man anmäla sig till STEC eller räcker det att vara uppskriven i anmälningstråden här på forumet? (Till övriga trackdays som STEC anordnar förstår jag det som att man själv ska anmäla sig via STEC.se?).

                      MVH
                      //Koffe, som tar med R-däck och en race-ready bil, men även tillräckligt med öl och snacks för att överleva om jag skippar körningen. Allt beror på hur detta utvecklar sig under veckan känner jag 🙂

                      Edit:
                      På stec.se står att läsa “VIKTIG INFORMATION OM FÖRSÄKRINGAR
                      Alla som tävlar eller tränar inom STEC skall tecka en dags eller årsförsäkring . Ingen åker ut på banan och all körning sker på egen risk. Alla som kör med STEC och även sk 3 man. Alla tävlingar har fulla sanktioner och vi tummar inte på säkerhet.”
                      Så det är mycket möjligt att STEC kräver att man tecknar deras olycksfallsförsäkring även om man innehar SMA/SBF (även om dessa rent tekniskt borde vara likvärdiga. Förutsett att godkänd motortävlingsförsäkring finns alltså).
                      F.ö. gillar jag formuleringen “Ingen åker ut på banan och all körning sker på egen risk.”, det borde väl vara en friskrivning om något 😀
                      /Edit

                      Tack för svar, nått värt att diskutera känns det som!
                      Fick samma indikationer som du skriver 🙂

                      Min gissning är att min SBF-försäkring är värdelös i sammanhanget eftersom det inte är ett SBF-arrangemang.
                      Tycker som du skriver att det är rätt luddigt och skulle gärna ha koll på vad som gäller och vad försäkringen faktiskt täcker vid en eventuell olycka med personskada 🙂

                      #287827
                      Koffe
                      Keymaster

                        Snackade just med Hasse på STEC och försäkringsfrågan ska nu vara löst. Han har med sig fullständiga försäkringshandlingar upp till banan om nån vill läsa 🙂
                        Däremot lät det som vi är tvungna att betala endagslicensen (200 kr) även om vi har giltig SMA. SBF blev jag inte riktigt klok på om den gällde, men räkna med att en STEC-licens behöver tecknas.

                        //Koffe

                        #287831
                        Fladric
                        Deltagare

                          Snackade just med Hasse på STEC och försäkringsfrågan ska nu vara löst. Han har med sig fullständiga försäkringshandlingar upp till banan om nån vill läsa 🙂
                          Däremot lät det som vi är tvungna att betala endagslicensen (200 kr) även om vi har giltig SMA. SBF blev jag inte riktigt klok på om den gällde, men räkna med att en STEC-licens behöver tecknas.

                          //Koffe

                          Kanon, låter ju bra!

                          Kan man teckna STEC på plats?

                          #287828
                          Koffe
                          Keymaster

                            Det utgår jag ifrån 🙂

                            #287821
                            roadtip85
                            Keymaster

                              Kanon, låter ju bra!

                              Kan man teckna STEC på plats?

                              Ja, det ska gå att teckna av Hasse på plats! Kan vara så att det bara är kontant som gäller, så ta med det om du vill vara säker!

                              #287823
                              Surbarbro
                              Deltagare

                                Hasse tar swich. Det gjorde han på Lunda.

                                #287819
                                Janne248
                                Deltagare

                                  SSC är välkommen till Linköping 17+18 Juni.

                                  Tidsschema för Sviestad 17 Juni

                                  Bavaria Trackday 07,00 inskrivningen öppnar
                                  08,30 förarmöte
                                  09,00-09,45 Bankörning utan tidtagning
                                  10,05-10,25 Bankörning Med Tidtagning
                                  10,30-10,55 Bankörning Med Tidtagning
                                  12,05-12,25 Bankörning Utan Tidtagning
                                  14,05-14,25 Bankörning Med Tidtagning

                                  18 Juni Fri Open Pit mellan 09,00-12,00

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.