› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Begränsa EJ20
- Detta ämne har 8 svar, 1,020 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 9 månader sedan av
TommyToad.
-
FörfattareInlägg
-
23 januari, 2018 kl. 18:56 #35692
TommyToad
DeltagareTänkta maskinen som ska in i 818:n jag ska börja bygga är en EJ20 med VF35, Ecutek-mappad till standard ”~300 HP”. Jag kommer behöva få ner effekten till drygt 200 hästar. Detta ska mätas på en rullande landsväg i framtiden. Laddtrycket måste vara minst 0,5 Bar och effektkurvan måste plana ut normalt.
Vad har ni för bra idéer om detta? Går det ens att mappa en EcuTek:ad ECU lätt idag? Kommer turbon vara för stor för detta ändamål?
23 januari, 2018 kl. 19:06 #287603Igge
DeltagareFinns program för att komma runt ecutek lås.
Välportad wastegate (extern och väldigt öppen?) och sugrör till avgassystem kanske?
Spekulerar bara
Svårt att få ner en Vf35 med standardprylar till så lågt ladd.Säger kraven något om varvstopp? 😛
23 januari, 2018 kl. 19:15 #287607TommyToad
DeltagareBara att effektkurvan ska passera sitt maxvärde
23 januari, 2018 kl. 19:48 #287604Igge
DeltagareBara att effektkurvan ska passera sitt maxvärde
Jaha, det var jobbigare 😛
Galet sen tändning a’la bränna ventiler och glödhet turbo? 😛
23 januari, 2018 kl. 21:01 #287608TommyToad
DeltagareByta turbo kan jag göra utan problem. Trycka dit en liten TD04 eller så. Men jag vet inte hur man begränsar effekten på bästa sätt. Vad laddar en sådan här bil normalt, 0.7 Bar typ?
23 januari, 2018 kl. 21:10 #287605Igge
DeltagareByta turbo kan jag göra utan problem. Trycka dit en liten TD04 eller så. Men jag vet inte hur man begränsar effekten på bästa sätt. Vad laddar en sådan här bil normalt, 0.7 Bar typ?
Hänger helt på vilken motor du syftar på
Impreza GT laddar väl 0,8 normalt kanske uppåt 0,9
”newage” STi ligger kring 1,0 (misstänker att de flesta STi gör det)
Forester och legacy laddar i regel mindre24 januari, 2018 kl. 13:51 #287602Patrick P931
DeltagareLaddtrycket begränsar du genom att inte koppla in laddtryckssolenoiden, då får du grundladdtryck. På en TD04 bör det ligga kring 0.5 bar och du landar under 200 hk med bekvämlighet. 🙂
24 januari, 2018 kl. 14:09 #287606Igge
DeltagarePorta wg och ställ låg förspänning på klockan om möjligt, så får du så stor kontroll över laddet som möjligt.
Man kanske kan fila bort ev. markeringar från turbon så de inte kan registreras.
24 januari, 2018 kl. 19:15 #287609TommyToad
DeltagareLaddtrycket begränsar du genom att inte koppla in laddtryckssolenoiden, då får du grundladdtryck. På en TD04 bör det ligga kring 0.5 bar och du landar under 200 hk med bekvämlighet. 🙂
Tack! Skönt att höra att det borde funka. Jag lär höra av mig när det stundar d—0.o—b
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
