Tänkta maskinen som ska in i 818:n jag ska börja bygga är en EJ20 med VF35, Ecutek-mappad till standard “~300 HP”. Jag kommer behöva få ner effekten till drygt 200 hästar. Detta ska mätas på en rullande landsväg i framtiden. Laddtrycket måste vara minst 0,5 Bar och effektkurvan måste plana ut normalt.
Vad har ni för bra idéer om detta? Går det ens att mappa en EcuTek:ad ECU lätt idag? Kommer turbon vara för stor för detta ändamål?
Välportad wastegate (extern och väldigt öppen?) och sugrör till avgassystem kanske?
Spekulerar bara
Svårt att få ner en Vf35 med standardprylar till så lågt ladd.
Byta turbo kan jag göra utan problem. Trycka dit en liten TD04 eller så. Men jag vet inte hur man begränsar effekten på bästa sätt. Vad laddar en sådan här bil normalt, 0.7 Bar typ?
Byta turbo kan jag göra utan problem. Trycka dit en liten TD04 eller så. Men jag vet inte hur man begränsar effekten på bästa sätt. Vad laddar en sådan här bil normalt, 0.7 Bar typ?
Hänger helt på vilken motor du syftar på
Impreza GT laddar väl 0,8 normalt kanske uppåt 0,9
“newage” STi ligger kring 1,0 (misstänker att de flesta STi gör det)
Forester och legacy laddar i regel mindre
Laddtrycket begränsar du genom att inte koppla in laddtryckssolenoiden, då får du grundladdtryck. På en TD04 bör det ligga kring 0.5 bar och du landar under 200 hk med bekvämlighet. 🙂
Laddtrycket begränsar du genom att inte koppla in laddtryckssolenoiden, då får du grundladdtryck. På en TD04 bör det ligga kring 0.5 bar och du landar under 200 hk med bekvämlighet. 🙂
Tack! Skönt att höra att det borde funka. Jag lär höra av mig när det stundar d—0.o—b
Författare
Inlägg
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.