Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35692
    TommyToad
    Deltagare

      Tänkta maskinen som ska in i 818:n jag ska börja bygga är en EJ20 med VF35, Ecutek-mappad till standard “~300 HP”. Jag kommer behöva få ner effekten till drygt 200 hästar. Detta ska mätas på en rullande landsväg i framtiden. Laddtrycket måste vara minst 0,5 Bar och effektkurvan måste plana ut normalt.

      Vad har ni för bra idéer om detta? Går det ens att mappa en EcuTek:ad ECU lätt idag? Kommer turbon vara för stor för detta ändamål?

      #287603
      Igge
      Deltagare

        Finns program för att komma runt ecutek lås.

        Välportad wastegate (extern och väldigt öppen?) och sugrör till avgassystem kanske?
        Spekulerar bara
        Svårt att få ner en Vf35 med standardprylar till så lågt ladd.

        Säger kraven något om varvstopp? 😛

        #287607
        TommyToad
        Deltagare

          Bara att effektkurvan ska passera sitt maxvärde

          #287604
          Igge
          Deltagare

            Bara att effektkurvan ska passera sitt maxvärde

            Jaha, det var jobbigare 😛

            Galet sen tändning a’la bränna ventiler och glödhet turbo? 😛

            #287608
            TommyToad
            Deltagare

              Byta turbo kan jag göra utan problem. Trycka dit en liten TD04 eller så. Men jag vet inte hur man begränsar effekten på bästa sätt. Vad laddar en sådan här bil normalt, 0.7 Bar typ?

              #287605
              Igge
              Deltagare

                Byta turbo kan jag göra utan problem. Trycka dit en liten TD04 eller så. Men jag vet inte hur man begränsar effekten på bästa sätt. Vad laddar en sådan här bil normalt, 0.7 Bar typ?

                Hänger helt på vilken motor du syftar på

                Impreza GT laddar väl 0,8 normalt kanske uppåt 0,9
                “newage” STi ligger kring 1,0 (misstänker att de flesta STi gör det)
                Forester och legacy laddar i regel mindre

                #287602
                Patrick P931
                Deltagare

                  Laddtrycket begränsar du genom att inte koppla in laddtryckssolenoiden, då får du grundladdtryck. På en TD04 bör det ligga kring 0.5 bar och du landar under 200 hk med bekvämlighet. 🙂

                  #287606
                  Igge
                  Deltagare

                    Porta wg och ställ låg förspänning på klockan om möjligt, så får du så stor kontroll över laddet som möjligt.

                    Man kanske kan fila bort ev. markeringar från turbon så de inte kan registreras.

                    #287609
                    TommyToad
                    Deltagare

                      Laddtrycket begränsar du genom att inte koppla in laddtryckssolenoiden, då får du grundladdtryck. På en TD04 bör det ligga kring 0.5 bar och du landar under 200 hk med bekvämlighet. 🙂

                      Tack! Skönt att höra att det borde funka. Jag lär höra av mig när det stundar d—0.o—b

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.