› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › bensinlukt i kupén
- Detta ämne har 15 svar, 1,592 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 11 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
20 april, 2004 kl. 19:28 #2481
jraberg
Deltagaretja!
Vad har jag nu gjort;-) undrar ni..
inget säger jag 🙂
eller jag har bytt pump, men har redan kollat den installationen 2ggr och där är det tätt.Mitt problem är att jag kan känna en stark bensinlukt vid eller efter gaspådrag ungefär som att det läcker ngnstans;( 😮
Trodde först att det kom från luftningen, eller nåt, men icke..
Likaså så märkte jag att det inte längre pös när man öppnade tanklocket..kan finnas naturliga förklaringar till det, men bensinlukt i kupen gör att jag känner mig ganska orolig faktiskt.När man vandrar runt bilen och blundar så tror man att det är en 240 man går runt när man passerar förarplatsen och motorrummet. 😮
Inga pölar eller droppar kan jag heller se under bilen dvs inte under tanken eller under förarplatsen *phuh*Efter att ha konsulterat vår DR så har jag kommit fram till att det måste vara returledningen från motorn som läcker ngnstans.
Min Fråga då.
Är det ngn som har råkat ut för liknande eller vet exakt hur rören är dragna och Var de sitter ihopkopplade med kopplingar.
Tänkte undersöka det hela mer imorgon, men behöver lite feedback.Mvh
JR
MY99 och 80% soppa i tanken och orolig.20 april, 2004 kl. 19:58 #52387SVARTEN
DeltagareJag fick samma fenomen efter min bensinpump var byttes, har inte frågat Jerry varför och har inte kört med bilen så mycket efter detta.
/Christian
20 april, 2004 kl. 23:40 #52383SecretAgentMan
Deltagare…det där är klart skumt…jag har bytt 6-7 pumpar och era 2 har fått detta fenomen?
Trippelkolla slanganslutningarna är det enda jag kan tänka mig, och lite detektivjobb vart de går, och var de går över från gummislang till rör.
🙂
/J – lelle seg
21 april, 2004 kl. 02:56 #52395ADDE.H
DeltagareHar haft samma problem och det var gummipackningen som hammnat fel när jag skruvade tillbaka efter ett bränslepumpsbyte!!
/Adde
21 april, 2004 kl. 05:48 #52388SVARTEN
DeltagareDetta fenomen händer bara när jag tankar fullt, jag har kollat bränslefilter/anslutning men inte kollat slangar eftersom detta inte är bytt eller pillat på. Problemet fanns kvar innan vintern. Vi får väl se om detta kvarstår i sommar:o Då får man väl göra en kolla igen och återkomma till dig Johan om man hittar något….
/Christian
21 april, 2004 kl. 10:25 #52384OzO
Deltagare>Har haft samma problem och det var gummipackningen som
>hammnat fel när jag skruvade tillbaka efter ett
>bränslepumpsbyte!!
—Håller med här! Kolla noga, för jag hade lite problem att få tillbaka rätt. Och kika som sagt slangar runt pumpen. I motorutrymmet lär det ju inte vara eftersom du inte har varit där och pillat? Kanske… 🙂
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::21 april, 2004 kl. 13:37 #52390jraberg
Deltagaremotorrummet.. tja, inte jag men en numera vältränad(efter alla lådbyten) idrottskille från västerås trakten klättrade runt där 😮 så 😛 varför inte..
Nä, Luktade faktiskt i motorrummet, men varje gång lyckades jag göra samma misstag att sätta handen på spolartanken när jag hängde mig framåt vilket gjorde att det började lukta spolarvätska istället x(
TACK! för alla tips, ska börja bakifrån och jobba mig framåt, kollade inte packningen när jag lossade locket till pumpen så jag ska göra det först. sist blir väl å byta alla japan-slangklämmor till riktiga ena.
Jag återkommer med status. blir inget idag dock då det nalkas nattjobb istället.21 april, 2004 kl. 13:47 #52385OzO
DeltagareVad jag kommer ihåg så sitter pumpen där bak under baksätet :+, så inte behöver man in i motorrummet för att byta pump? Men ni kanske gjorde annat också (som du inte nämner i din post).
Aja, du har fått uppslag som sagt… ut och inspektera igen… 🙂
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::21 april, 2004 kl. 13:49 #52391jraberg
Deltagarejo, en liten mysig finfin PAR låda råkade hamna i min bil vid samma tillfälle 😀 😀 :7
21 april, 2004 kl. 13:55 #52386OzO
DeltagareFinemang! Kör på ba’! 🙂
(Även om en lådinstallation inte heller borde ha nåt med soppaslangar att göra)
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::27 april, 2004 kl. 18:34 #52392jraberg
Deltagarenope, har inget med soppa att göra.
har sniffat lite bensin i en timme och kommit fram till att det måste vara packningen som har hamnat snett(det vart lite stressigt på slutet eller hur jerry 😛 )
Å givetvis så är det 80% bensin i tanken så jag vågar inte lossa slangarna nu(been there done that=No Fun) utan ska fixa problemet när tanken nästan är slut(vilket borde gå ganska snabbt att ordna):P.Hoppas verkligen att det löser det hela..Konstigt bara att det luktade bensin vid förarplatsen:( 😉 men inte ngn annanstans(förutom under tanken, som jag märkte senare)
jaja, får väl köpa en wunderbaum istället..-JR somskrattadehögtidagnärjagsågenbmwmedlexustypebaklysen a’la SNIK
😀
6 maj, 2004 kl. 13:05 #52393jraberg
Deltagarenu(i helgen) har jag lossat locket till pumpen och rättat till packningen. den hade halkat av eller snarare satt snett och att det luktade bensin är inte konstigt..
har inte hunnit köra så mkt sedan dess, men jag tror att problemet är löst.
TACK alla för era svar.*bockar och bugar*
Nu har jag råkat ut för en annan grej*suck*, nämligen ett vinande från turbon, men jag ska inte dra det här då det måste vara en slang som sitter lite löst, ska bara hitta den..
🙁-JR
6 maj, 2004 kl. 14:25 #52397Micke81
DeltagareVad finns det för slangar till turbon som kan påverka vinandet??
Min viner en hel del…kan ju iofs bero på öppet konfilter 😛/Micke
1 juni, 2004 kl. 15:28 #52394jraberg
Deltagareinte en blekaste.. men då det kom mer och mer och låter som ett sneskruvat topplock på en zundapp ks 50 eller nja, nästan iaf.. så tror jag på en slang eller nåt.. har inte lagt mer tid på det.. kör inte bilen så ofta och när jag gör det så verkar allt shysst.. så 😀
Däremot så har jag märkt(hört) en annan annan konstig sak från turbon.
När man stänger av motorn så kan man höra turbon varva ner :/
Kan det vara så j**gt att ett kullager håller på att ge sig i turbon(ej original)
??
eller kan det vara så att min vaxpropp har lossnat och jag nu hör en massa som jag innan inte tänkt på 😛
-JR1 juni, 2004 kl. 17:34 #52396Kvarnis
Deltagareslangar som vkan vina från turbon är bla från nipppel’n till WG’n.
Sen att turbo agg snurrar när motorn stannar är inte ovanligt om den är kullagard 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.