› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Besiktningsproblem WRX 03
- Detta ämne har 8 svar, 2,032 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
4 januari, 2010 kl. 14:35 #4607
gubel
DeltagareKöpte in en WRX 2003 i böjan av Sept som verkade ok, Nu när det kommer till besiktning har den inte gått igenom pg.a. framlyktorna och avgasvärderna (bilprovningen kopplar numera sina datorer till boxen)
1. Det har Xenon (vilket inte är orginal, något som kan tänka sig att hyra ut sina ?
2. För höga co2 värden , lamda värderna är ok. Bilen har kvar katalystorn i uppipen och endast 1 racekat efter det. Vad skulle ni har gjort i mitt fall.
Vad tror ni om att nollställa felkoderna och köra på racingbränsle.. Borde det inte vara ok med 1 orginalkat och 1 racingkat ? Fick 1.2 i co2 vid 2500 varv.
4 januari, 2010 kl. 17:05 #66479Mumin
DeltagareTa bort xenon lamporna och smacka dit vanliga h4 eller vad det nu är i orginal sockeln.. sen med avgasvärdena så kanske din inte var vramkörd. när du åker dit ska du ju köra som ett svin med höga varv det gjorde jag iaf på min 😛 och sen inte stänga av tills du kommer in. annars kan du ju hälla i 5dl e85 på fulltank så kanske det blir bättre.
4 januari, 2010 kl. 17:35 #66481Olaaa
Deltagareannars kan du ju hälla i 5dl e85 på fulltank så kanske det blir bättre.
Tänkte på det, hur mycket E85 kan man tanka i? får man bättre avgasvärden? va händer om man tankar i för mycket??
Min varningslampa för motorn tändes nämligen och när jag läste felkoden stog det att ”katten” var trasig och att lambdan fick fel värden. när jag hängde på och mätte avgasvärdena på verkstad så sa mekanikern att de var lite höga men godkända och att det inte var något fel alls!!! så han släckte felkoden. Sen tändes lampan igen efter någon vecka men släcktes efter några timmar?!?
det är snart dags för besiktning för min del också!
Tänkte att man ska vara på den säkra sidan så man slipper ombes.
Ska man koppla upp och släcka eventuell felkod någon dag innan och sen köra den rally-varm innan bes??:)Kör en STi -03
Ursäkta OT
4 januari, 2010 kl. 17:51 #66477Turbovin
DeltagareÄr det helt hundra att din lambdasond funkar som den ska? Besiktigar med endast en racekatt och har riktigt bra avgasvärden.
5 januari, 2010 kl. 08:17 #66475gubel
DeltagareÄr det helt hundra att din lambdasond funkar som den ska? Besiktigar med endast en racekatt och har riktigt bra avgasvärden.
Lambdavärderna ser ok ut, det är co2 värderna som ligger runt 1.2 vilket är för högt. Pratade med JRM och de trodde helt enkelt att det var för dålig rening och att jag skulle avnända orginalsystem.
Nu har jag inte det så jag får testa med en varm motor, e85 och nollställa all historik i boxen.. Vad tror ni om det ?
5 januari, 2010 kl. 14:52 #66480Mumin
Deltagarevärt att prova med 5dl e85 och varm körning.. om du har race katt så ska den gå igenom om den är varm.
5 januari, 2010 kl. 16:45 #66478xzeus
DeltagareÄr det helt hundra att din lambdasond funkar som den ska? Besiktigar med endast en racekatt och har riktigt bra avgasvärden.
Lambdavärderna ser ok ut, det är co2 värderna som ligger runt 1.2 vilket är för högt. Pratade med JRM och de trodde helt enkelt att det var för dålig rening och att jag skulle avnända orginalsystem.Nu har jag inte det så jag får testa med en varm motor, e85 och nollställa all historik i boxen.. Vad tror ni om det ?
Det e co på 2500varv som är för hög väl?
vad är andra värdena? co värdet är helt ointressant i felsöknings syfte på en bil med katalysator e bara co2 och O2 som säger nått om hur motorn å katten mår
co2 ska ligga på minst 15 och O2 så nära noll som möjligt om katten är ok.
co2 kommer hamna runt 13 med kass katalysatorbra kvällsläsning för den som vill lära sig mer om avgasvärden: http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm#AVGAS
Mvh Tomas9 januari, 2010 kl. 11:42 #66476gubel
DeltagareÄr det helt hundra att din lambdasond funkar som den ska? Besiktigar med endast en racekatt och har riktigt bra avgasvärden.
Lambdavärderna ser ok ut, det är co2 värderna som ligger runt 1.2 vilket är för högt. Pratade med JRM och de trodde helt enkelt att det var för dålig rening och att jag skulle avnända orginalsystem.Nu har jag inte det så jag får testa med en varm motor, e85 och nollställa all historik i boxen.. Vad tror ni om det ?
Det e co på 2500varv som är för hög väl?vad är andra värdena? co värdet är helt ointressant i felsöknings syfte på en bil med katalysator e bara co2 och O2 som säger nått om hur motorn å katten mårco2 ska ligga på minst 15 och O2 så nära noll som möjligt om katten är ok.co2 kommer hamna runt 13 med kass katalysator bra kvällsläsning för den som vill lära sig mer om avgasvärden: http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm#AVGASMvh Tomas
Tack för länken men jag hängde inte med. Jag pratade precis med min mekaniker och han vara orolig för att det kommit in vatten i motorn eftersom bilen dricker vatten helt plötsligt (Varit kallt ute).. Kan det vara så att det kommer in vatten i cylindern och att det därför blir väldigt höga Co2 halter? Lambavärdet är ok!
Vad skall renoveras om det kommit vatten i cylindern?
9 januari, 2010 kl. 13:24 #66474Manor
Deltagare[Tack för länken men jag hängde inte med. Jag pratade precis med min mekaniker och han vara orolig för att det kommit in vatten i motorn eftersom bilen dricker vatten helt plötsligt (Varit kallt ute).. Kan det vara så att det kommer in vatten i cylindern och att det därför blir väldigt höga Co2 halter? Lambavärdet är ok!
Vad skall renoveras om det kommit vatten i cylindern?
Om du har en egen mekaniker så måste väl han/hon veta vad som ska renoveras om det har kommit vatten i cylindern!!?
Om inte så har du väl ingen mekaniker utan bara en ovetande amatör som jag själv…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.