SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Bilen går rikt och hackar!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
  • Författare
    Nikke McRae
    Deltagare

Hallå Subarudoktorer!

Nu var det min tur att råka ut för lite motorknas.
      Det började igår eftermiddag, när jag kom hem, så märkte jag att den hackade litegrann på tomgång.
      Imorse blev det värre. Tomgången sjunker till 200-300 rpm och den går riktigt rikt på tomgång. Avgas smällar!
      LMM är det första som slår mig, som är ett av de vanligaste felen.

Hör med TB bil i Norrköping om de hade någon LMM på hyllan. Det hade de!
      På vägen in gick bilen allt sämre. Som en påse nötter även på högre register. Rikt som tusan, bilen slukade i sig säkert 15-20 liter på 5 mil!

Väl inne så provade vi att byta LMM, men det blev inte bättre.
      Select Montior visade ijuförsig felkod LMM, men det blev ingen skillnad.
      De föreslog tändspole, men hade ingen på hyllan eller ingen bil att låna ifrån.

Vad är det som är fel? Jag föreslog Lambdan, men det tvivlade de lite på.
      Kanske är det tändstiften som plötsligt gett upp? De byttes i April förra året, HKS M40-I värmetal 8.`

Bilen är mappad för etanol med EcuTek, Apexi luftfilter, 800cc spridare, Walbropump, Ferita avgas.

MariaimprezaGT
      Deltagare

nollställdes datorn? Lyser motorlampan? Har bilen gått in i säkerhetsmode?

Maria

Skylifting is teh #### 😉

Nikke McRae
        Deltagare

Ingen motorlampa har tänts.
          Bilen gick inte in i Safemode på vägen in.

De har bytt LMM’er förrut, så jag hoppas de gjorde allt rätt när de monterade en ny, testade och sedan satte tillbaka den gamla igen.

Adam K
          Deltagare

Tomgången sjunker, OCH går rikt på tomgången?
            Spridarna? Kan tänkas att de läcker som fan eller öppnar i helt galna cykler.

SPiKE
            Deltagare

Har du kollat din kallstartsknapp? Låter ju som att ditt motstånd är inkopplat hela tiden.

//H

Nikke McRae
              Deltagare

Har du kollat din kallstartsknapp? Låter ju som att ditt motstånd är inkopplat hela tiden. //H

Nä, vi kollade värdena på tempgivaren. Den visade rätt. När jag tryckte in knappen så sjunker tempen och varvtalet stiger som det ska.

Så den kanske inte går rikt när tomgången går så lågt som 200-300. Men högre upp i registret går den rikt av bara h-vete.

Känslan jag har nu är att den inte tänder när den ska, och med det höga soppatrycket med E85 så dränks väl motorn i sprit.
                Vi ska kika på tändstift och tändspole imorgon.

Kanske fått virus i ECU’n? 😉

Nikke McRae
                Deltagare

Det verkar vara en eller två av spridarna! 2ans spridare går sämst.

800cc spridarna köptes av Andy Forrest i England och har gått fint sen i April förra året. Det ska tydligen vara Forrest STI spridare, har jag för mig, som är modifierade för att fungera på GT’n.

Någon som har 4 st 800 cc spridare till GT 00 ligger?
                  Eller någonting runt den storleken?

Byter man lär man väl behöva mappa om innan man kör?

Adam K
                  Deltagare

Kolla med Per på Autotech, när jag var där hade han ett set med 720/740(?)cc spridare till phase 2.

Nikke McRae
                    Deltagare

Om man jag skulle få tag på dem, måste jag mappa om innan första åkturen eller kan jag bytta här hemma och åka upp till JRM eller Autotech för injustering?

BVS-Robban
                      Deltagare

Är det inte billigare att gå in på Ebay beställa 800cc spridare ploppa i och köra utan att mappa om ?

Nikke McRae
                        Deltagare

Har pratat med JRM nu och sätter jag ditt 800cc spridare (av samma sort?), så är det bara o tuta o köra.
                          Sätter man större eller mindre, måste man mappa om.

Ska se om någon har tid o provtrycka mina spridare imorgon.
                          Eller kan man se direkt ifall det är spridarna som är boven? Det är jäkligt surt i 2ans cylinder.

Har även mailat Andy. Undrar om han lämnar garanti på sina spridare?
                          Han kanske kan skicka över ett par st med express.

veilside
                          Deltagare

Är du säker på att det är spridaren? Det kan ju va den nedre o-ringen på spridaren som läcker!

Enklaste sättet att se det är att slå på tändningen och se om soppa trycket försvinner när pumpen slutar gå eller att pumpen bara går å går.

Adam K
                            Deltagare

Lite vid sidan om, men vad är det för spridare du har/Andy säljer?

Nikke McRae
                              Deltagare

Jag har fått svar från Andy. 🙂

” We have found that prolonged exposure to alcohols can cause a softening of the end nozzles on the injectors, this allows it to move off the sealing O ring slighly and can cause a leak.
                                I have some locating washers that we fit with them now which retain the caps tightly to ensure this doesn’t happen.
                                Do you want me to send you a set of 4 ? ”

Precis som du säger så är det nog O-ringarna som börjat bli mjuka.
                                Jag är inte så haj på spridare, kan någon förklara lite nogrannare vad han menar?

Jag borde nog alltså försöka leta fram några O-ringar som tål etanol, så är det fixat eller?

Adam K:
                                Så här skrev Andy förra året när jag köpte spridarna:
                                ” They are the latest JECS injectors as fitted to the JDM Forester, I have them modified from 550 to flow 800cc/min
                                They are the latest fast acting disc type, much better than the single pintle as thats an old design. ”
                                JRM tyckte om dem, de var tydligen jättebra att jobba med i mappningen.

Nikke McRae
                                Deltagare

Ännu ett svar från Andy:

” Yes, thats them, they should be under the fuel rails. Between the actual fuel rail and the intake manifold. They will ensure the caps seal properly.
                                  It would be very unusual for an injector to be faulty. ”

Brickorna han pratar om ser ut så här:
                                  http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album818/800cc.jpg

Dem borde väl JRM ha monterat?! Jag skickade ju med dem.

Men vi får nog kolla så att O-ringen ser fräsh ut.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.