› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Bilen går rikt och hackar!
- Detta ämne har 40 svar, 5,518 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 3 månader sedan av
STIred.
-
FörfattareInlägg
-
16 januari, 2009 kl. 15:10 #64721
Nikke McRae
DeltagareDet verkar inte som JRM satte dit brickorna, då de trodde inte de behövdes. Men enligt Andy så behövs de iallfall när man kör på etanol, då munstycket mjuknar och o-ringen rör sig.
Kan ni förstå hur brickorna kan hjälpa eller var de ska sitta?
Vi får ta nya tag på måndag och kolla noggrannare på spridarna och se om brickorna är monterade.
Så ös på med svar nu i helgen, har fortfarade lite jag undrar över i posterna ovan.17 januari, 2009 kl. 09:37 #64722Nikke McRae
DeltagareNågot som slog mig imorse. Lite väl enkelt, som TB borde ha kollat men…
Vad får bilen för symtom om en luftslang/ic-slang gått?
17 januari, 2009 kl. 09:52 #64735BVS-Robban
DeltagareOm en tryckslangen har gått går bilen dåligt bluddrar och far. Kör du på bensin blir hela bakdelen kolsvart(i alla fall för mig =) ) om du har en större spricka alternativt en slang som hoppat av. Varför den enbart skulle bli sur på 2.an verkar ju då konstigt. Gå igenom slangklämmor och tryckrör. Kolla speciellt det under ic:n om du har kvar GT org i plast.
Om du dock har hål i tryckslang borde den knappt kunna gå på laddtryck.
Lägger mina kort på spridarna/spridare17 januari, 2009 kl. 10:15 #64723Nikke McRae
DeltagareDen bluddrar och baktänder som f*n. Blir ordentligt sur på 2ans och har för mig det var ganska surt i 4ans/3ans. Kan inte svära på att de andra var helt ok.
Jag har ju Samcoslangar överallt utom före turbo.
Det som fick mig att börja tänka luftslangar var;
* Bilen har gett felkod på LMM, fast det hjälpte inte att byta.
* Bilen började gå dåligt succesivt = sprickan blev större och större.
* Jag gjorde en omkörning dagen innan på 3ans växel som kan ha lett till skjuten slang.
* Får inte bilen luft så lär väl bilen gå väldigt rikt, särskilt med etanol som har ett så högt soppatryck & 800cc spridare.Jag ska dubbelkolla med TB, så att de verkligen kollat alla slangar.
Är det en slang som gått så ligger de risigt till. :+Är det annars någon som monterat spridare som kräver att man monterar brickorna?
Enligt Andy är de väldigt viktiga.17 januari, 2009 kl. 16:59 #64699SecretAgentMan
DeltagareJag monterade sådana spridare, med brickan i någon av bilarna jag svängde ihop på slutet…och vill minnas att brickan kom till av en helt annan anledning från början.
Mark Aigin som levererar de flesta moddade spridarna hade problem med en (1) spridare som tappade munstycket, plastbiten med hål i längst ned – och brickan kom till som ren säkerthetsåtgärd, plastbiten skall inte kunna leta sig ned i insuget.
…så vill jag bestämt minnas att det var, men de kan ju ha sett mer nyttor med den lilla brickan (som monteras mellan fuelrail/insug, hålet är tydligen lite koniskt, de är märkta vilken sida som är upp/ned).
/J
17 januari, 2009 kl. 19:22 #64724Nikke McRae
DeltagareTack för ditt svar SAM!
Jag har pratat lite fram och tillbaka med JRM. Och det kan vara så att de inte monterat brickorna.
Jag hade med dem upp i samma kartong som spridarna. Jag trodde att det var självklara brickor, medans JRM aldrig monterat några brickor med spridare.Så om ett munstycke (nu efter nästan ett år) har lossnat, kan det ge symptomen som min bil har nu??
Jag hoppas ändå att vi hittar en läckande slang, för jag vill inte ha en plastbit liggande i motorn någonstans.
17 januari, 2009 kl. 19:44 #64700SecretAgentMan
DeltagareVad jag förstår (har aldrig pillat isär en spridare) så ja…ramlar plastkoppen av så blir det tok, vid moddningen av spridarna så pillar de på just de där bitarna, och vad jag förstått så är o-ringar inblandade i hur plastbiten hålls på plats.
Att pilla ur spridarna är inte överdrivet svårt, se till att ha en stjärnmejsel som *verkligen* passar i skruvskallarna, de är gjorda av smält kexchoklad. 😀
Vrid lite på spridaren samtidigt som du drar utåt så kommer de, starka nypor är att rekommendera, INGA verktyg, du skadar lätt plastbitarna på spridarna.
/J
17 januari, 2009 kl. 20:04 #64725Nikke McRae
DeltagareBilen står på verkstad (hos TB bil i Norrköping), men vi får kika närmare på detta.
TB får lossa spridarna o kolla så munstyckena sitter där de ska. Och om brickorna är monterade.J*kla konstigt att det fungerat i 8 månader och 21 dagar. 🙁
18 januari, 2009 kl. 15:36 #64726Nikke McRae
DeltagareNågot jag funderar på nu och inte får ihop med sammanhanget är:
När jag ger bilen mer soppa (med kallstartsknappen) går tomgången upp.
Den går alltså för snålt på tomgången och för j*kla rikt på allt utom tomgången.Vad hör det ihop med isåfall? Luftslangar, spridare (läcker eller kaputt). Eller är det något helt annat typ kamlägesgivare?
19 januari, 2009 kl. 08:24 #64727Nikke McRae
DeltagareVi har hittat felet.
Det läcker vid nedre o-ringen! Inga brickor monterade. De kastade nog bort dem, för jag fick inte med dem hem. Jisses vad förbannad jag är på JRM nu! x(
19 januari, 2009 kl. 19:38 #64707andreaswrx
DeltagareVi har hittat felet.Det läcker vid nedre o-ringen! Inga brickor monterade. De kastade nog bort dem, för jag fick inte med dem hem. Jisses vad förbannad jag är på JRM nu! x(
bara låt verkstaden skicka fakturan till dom!
19 januari, 2009 kl. 20:25 #64709veilside
DeltagareSkönt att du hittat felet iallfall!
🙂 🙂
19 januari, 2009 kl. 20:37 #64701SecretAgentMan
DeltagareLätt fixat…men byt olja innan du kör mer, stor risk att det inte bara är olja i tråget längre. 🙂
/J
19 januari, 2009 kl. 20:39 #64728Nikke McRae
DeltagareHar beställt nya brickor från Andy. Hoppas han kan skicka över dem så snabbt som möjligt.
Med brickor och nya o-ringar så ska det nog gå fint sedan, hoppas jag.Jag är ingen duktig förhandlare, men det är ju uppenbart att JRM gjort fel då de struntat i att montera brickorna som leverantören skickat med, bara för att brickorna inte sitter på orginalspridarna. Inte fick jag med dem hem heller, så jag har gått i god tro att brickorna suttit där de ska.
20 januari, 2009 kl. 20:27 #64729Nikke McRae
DeltagareFår inte tag på Andy. 🙁
Men jag har fått tag i Mark på Lateral Performance, som modifierar spridarna. Han ska skicka hit brickor och även nya ”hattar” till munstyckena.
Vilken fraktbolag ska man anlita för snabbast leverans?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.