SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Bilen går rikt och hackar!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #64721
    Nikke McRae
    Deltagare

      Det verkar inte som JRM satte dit brickorna, då de trodde inte de behövdes. Men enligt Andy så behövs de iallfall när man kör på etanol, då munstycket mjuknar och o-ringen rör sig.

      Kan ni förstå hur brickorna kan hjälpa eller var de ska sitta?

      Vi får ta nya tag på måndag och kolla noggrannare på spridarna och se om brickorna är monterade.
      Så ös på med svar nu i helgen, har fortfarade lite jag undrar över i posterna ovan.

      #64722
      Nikke McRae
      Deltagare

        Något som slog mig imorse. Lite väl enkelt, som TB borde ha kollat men…

        Vad får bilen för symtom om en luftslang/ic-slang gått?

        #64735
        BVS-Robban
        Deltagare

          Om en tryckslangen har gått går bilen dåligt bluddrar och far. Kör du på bensin blir hela bakdelen kolsvart(i alla fall för mig =) ) om du har en större spricka alternativt en slang som hoppat av. Varför den enbart skulle bli sur på 2.an verkar ju då konstigt. Gå igenom slangklämmor och tryckrör. Kolla speciellt det under ic:n om du har kvar GT org i plast.
          Om du dock har hål i tryckslang borde den knappt kunna gå på laddtryck.
          Lägger mina kort på spridarna/spridare

          #64723
          Nikke McRae
          Deltagare

            Den bluddrar och baktänder som f*n. Blir ordentligt sur på 2ans och har för mig det var ganska surt i 4ans/3ans. Kan inte svära på att de andra var helt ok.

            Jag har ju Samcoslangar överallt utom före turbo.

            Det som fick mig att börja tänka luftslangar var;
            * Bilen har gett felkod på LMM, fast det hjälpte inte att byta.
            * Bilen började gå dåligt succesivt = sprickan blev större och större.
            * Jag gjorde en omkörning dagen innan på 3ans växel som kan ha lett till skjuten slang.
            * Får inte bilen luft så lär väl bilen gå väldigt rikt, särskilt med etanol som har ett så högt soppatryck & 800cc spridare.

            Jag ska dubbelkolla med TB, så att de verkligen kollat alla slangar.
            Är det en slang som gått så ligger de risigt till. :+

            Är det annars någon som monterat spridare som kräver att man monterar brickorna?
            Enligt Andy är de väldigt viktiga.

            #64699
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Jag monterade sådana spridare, med brickan i någon av bilarna jag svängde ihop på slutet…och vill minnas att brickan kom till av en helt annan anledning från början.

              Mark Aigin som levererar de flesta moddade spridarna hade problem med en (1) spridare som tappade munstycket, plastbiten med hål i längst ned – och brickan kom till som ren säkerthetsåtgärd, plastbiten skall inte kunna leta sig ned i insuget.

              …så vill jag bestämt minnas att det var, men de kan ju ha sett mer nyttor med den lilla brickan (som monteras mellan fuelrail/insug, hålet är tydligen lite koniskt, de är märkta vilken sida som är upp/ned).

              /J

              #64724
              Nikke McRae
              Deltagare

                Tack för ditt svar SAM!

                Jag har pratat lite fram och tillbaka med JRM. Och det kan vara så att de inte monterat brickorna.
                Jag hade med dem upp i samma kartong som spridarna. Jag trodde att det var självklara brickor, medans JRM aldrig monterat några brickor med spridare.

                Så om ett munstycke (nu efter nästan ett år) har lossnat, kan det ge symptomen som min bil har nu??

                Jag hoppas ändå att vi hittar en läckande slang, för jag vill inte ha en plastbit liggande i motorn någonstans.

                #64700
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  Vad jag förstår (har aldrig pillat isär en spridare) så ja…ramlar plastkoppen av så blir det tok, vid moddningen av spridarna så pillar de på just de där bitarna, och vad jag förstått så är o-ringar inblandade i hur plastbiten hålls på plats.

                  Att pilla ur spridarna är inte överdrivet svårt, se till att ha en stjärnmejsel som *verkligen* passar i skruvskallarna, de är gjorda av smält kexchoklad. 😀

                  Vrid lite på spridaren samtidigt som du drar utåt så kommer de, starka nypor är att rekommendera, INGA verktyg, du skadar lätt plastbitarna på spridarna.

                  /J

                  #64725
                  Nikke McRae
                  Deltagare

                    Bilen står på verkstad (hos TB bil i Norrköping), men vi får kika närmare på detta.
                    TB får lossa spridarna o kolla så munstyckena sitter där de ska. Och om brickorna är monterade.

                    J*kla konstigt att det fungerat i 8 månader och 21 dagar. 🙁

                    #64726
                    Nikke McRae
                    Deltagare

                      Något jag funderar på nu och inte får ihop med sammanhanget är:

                      När jag ger bilen mer soppa (med kallstartsknappen) går tomgången upp.
                      Den går alltså för snålt på tomgången och för j*kla rikt på allt utom tomgången.

                      Vad hör det ihop med isåfall? Luftslangar, spridare (läcker eller kaputt). Eller är det något helt annat typ kamlägesgivare?

                      #64727
                      Nikke McRae
                      Deltagare

                        Vi har hittat felet.

                        Det läcker vid nedre o-ringen! Inga brickor monterade. De kastade nog bort dem, för jag fick inte med dem hem. Jisses vad förbannad jag är på JRM nu! x(

                        #64707
                        andreaswrx
                        Deltagare

                          Vi har hittat felet.Det läcker vid nedre o-ringen! Inga brickor monterade. De kastade nog bort dem, för jag fick inte med dem hem. Jisses vad förbannad jag är på JRM nu! x(

                          bara låt verkstaden skicka fakturan till dom!

                          #64709
                          veilside
                          Deltagare

                            Skönt att du hittat felet iallfall!

                            🙂 🙂

                            #64701
                            SecretAgentMan
                            Deltagare

                              Lätt fixat…men byt olja innan du kör mer, stor risk att det inte bara är olja i tråget längre. 🙂

                              /J

                              #64728
                              Nikke McRae
                              Deltagare

                                Har beställt nya brickor från Andy. Hoppas han kan skicka över dem så snabbt som möjligt.
                                Med brickor och nya o-ringar så ska det nog gå fint sedan, hoppas jag.

                                Jag är ingen duktig förhandlare, men det är ju uppenbart att JRM gjort fel då de struntat i att montera brickorna som leverantören skickat med, bara för att brickorna inte sitter på orginalspridarna. Inte fick jag med dem hem heller, så jag har gått i god tro att brickorna suttit där de ska.

                                #64729
                                Nikke McRae
                                Deltagare

                                  Får inte tag på Andy. 🙁

                                  Men jag har fått tag i Mark på Lateral Performance, som modifierar spridarna. Han ska skicka hit brickor och även nya ”hattar” till munstyckena.

                                  Vilken fraktbolag ska man anlita för snabbast leverans?

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 41 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.