› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Bilen går rikt och hackar!
- Detta ämne har 40 svar, 5,518 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 3 månader sedan av
STIred.
-
FörfattareInlägg
-
28 januari, 2009 kl. 17:01 #64730
Nikke McRae
DeltagareDå har vi äntligen fått iordning på spridarna. 🙂
Det var plasthattarna som lossnat. På 2ans cylinder var den till och med borta! Endast på en spridare satt hatten ordentligt, alla andra läckte.
TB tror att anledningen till att JRM struntade i att montera brickorna är att det tar mycket längre tid, då man måste plocka loss insug för att komma åt att montera brickorna. x(
2 veckor utan bil, 11.000 kr fattigare (plus nya brickor och hattar från England för 1000 kr).
Hade brickorna monterats hade detta inte hänt!! Om JRM iallafall sagt till och skickat med brickorna hem igen, så hade jag ju vetat om det och kunnat kolla upp det med Andy Forrest.
Jag har gått i god tro hela tiden att brickorna suttit där!Har jag Imprezaklubbens stöd emot JRM Racing?
28 januari, 2009 kl. 17:18 #64702SecretAgentMan
DeltagareSom jag misstänkte då…brickorna ser till att hattarna inte kan lossna – men man lär ju fråga sig om det är etanolen som är problemet, brickan är ju en nödlösning..
Det trista är väl vart tar plasthatten vägen…nog för att det är plast.. 😮
Att det tar MYCKET längre tid är 100% (98 kanske) BS – man sätter brickan mellan fuelrail och insug, det är 2 bult/sida. 😀
/JJ
28 januari, 2009 kl. 20:20 #64732minid
DeltagareJepp Nicke du har stöd mot JRM.. Ingen av de jag känner som varit där o mappat har blivit nöjda.. Deras spec de har i de olika uppgraderingsstegen stämmer inte när det gäller Hk iaf.. Visst jag köper att det är ”cirka” siffror men jag köper inte att hk antalet slår på 40hk..
Jag har själv ingen erfarenhet av Jrm mer än att jag har handlat via nätet av de, men något mer än det skulle inte jag göra iaf.
29 januari, 2009 kl. 08:39 #64736Snowman
DeltagareHmm… Nog för att man inte ska acceptera ett dåligt utförd arbete, det gäller alltid, men en sån här tråd kan tendera i att man börjar kasta skit på berörd partner. Det står iaf inte jag bakom.
Vill egentligen bara säga att JAG har en väldigt bra erfarenhet av JRM, dom har gjort en vanlig ECU-tek mappning på min bil, och jag har mailat dem och ställt frågor om ditt o datt fram till dags dato, och alltid fått bra och snabba svar tillbaka av dem m.m.
Helhetsintrycket är att dem är seriösa, men alla kan ju tyvärr göra fel av en eller annan anledning. Om man är i den bussines:en där merparten av de som anlitar dem hänger på nätet i forum som detta så kan det lätt bli lynchstämning som med handen på hjärtat inte alltid är berättigad och som kan skada företaget ganska mycket…
Men som sagt var så har du ju rätt till att bli kompenserad för att de har gjort fel, naturligtvis.
Mina 5 cent
/Markus
29 januari, 2009 kl. 13:33 #64706b20mannen
DeltagareHmm… Nog för att man inte ska acceptera ett dåligt utförd arbete, det gäller alltid, men en sån här tråd kan tendera i att man börjar kasta skit på berörd partner. Det står iaf inte jag bakom.
Vill egentligen bara säga att JAG har en väldigt bra erfarenhet av JRM, dom har gjort en vanlig ECU-tek mappning på min bil, och jag har mailat dem och ställt frågor om ditt o datt fram till dags dato, och alltid fått bra och snabba svar tillbaka av dem m.m.
Helhetsintrycket är att dem är seriösa, men alla kan ju tyvärr göra fel av en eller annan anledning. Om man är i den bussines:en där merparten av de som anlitar dem hänger på nätet i forum som detta så kan det lätt bli lynchstämning som med handen på hjärtat inte alltid är berättigad och som kan skada företaget ganska mycket…
Men som sagt var så har du ju rätt till att bli kompenserad för att de har gjort fel, naturligtvis.Mina 5 cent/Markus
Mycket bra skrivet. Jag håller med till fullo.
Vill egentligen inte ge konkurrenter cred. 😀 Men jag har svårt att tro att JRM gör dåliga jobb.
Alla kan ha otur, och alla kan göra fel nån gång. Men när det gäller trimning så är inget starkare än den svagaste länken i kedjan, så att säga.Och om en trimfirma ska behöva ge fullständig garanti på en trimmad bil så skulle en enkel steg1-trimning kosta en kvarts miljon.
När någon är missnöjd med vad dom fått och/eller råkat ut för och skriver om det på internet, så blir det ofta ”en höna av en fjäder”, och drabbar då den trimfirman klart hårdare än dom förtjänar. Ibland är det totalt oförtjänt.
Dessutom verkar det ganska vanligt att det hellre skrivs något negativt på nätet än att ens ringa och fråga firman om problemet.
Ett enkelt telefonsamtal ordnar i de allra flesta fallen upp situationen. Om det så är defekta spridare eller blocksprickor.Läser man något på internet så är det lätt att man hellre tror på en arg kund än 10 nöjda kunder. Och att det kanske finns 100 nöjda kunder som inte alls skriver om det på nätet kommer ju liksom inte fram.
Dom flesta som drabbas av ett dåligt trimjobb tiger hellre om det som hänt för att undvika bråket, och väljer istället andra vägar för att få ordning på bygget.
Därför kan den bild man får på internet ofta vara direkt missvisande.
Via djungeltrumman hör man otroligt mycket skit om diverse firmor. (Och det finns säkert sånt om mig med). Om man skulle tro till 100% på allt som sägs så blir det en riktigt svart syn på hur det är i trimbranschen. Bokstavligt talat rent otroligt dåligt. Man inser att man måste förstå att det inte är allt som kommer fram, och ofta bara ena sidans syn, och att man kanske ska ta mycket av skvallret med en nypa salt.
Men ibland blir det fel. Riktigt fel. För min egen del så är det ganska vanligt att jag får jobb på grund av andras misstag. Att åtgärda andras misstag och sedan själv göra ett bra jobb på det.
Att trimma sin bil är alltid ett visst mått av risktagande. Och om man inte känner att man har råd att ta några risker så bör man undvika att trimma bilen.
Och ett gott råd: Om något händer med din trimmade bil – Börja med att ringa till den som trimmat bilen och fråga dom om problemet. Ofta är det lätt löst, och ofta utan kostnad för den drabbade. Ibland kan ett kort samtal förhindra att exempelvis en dålig luftmassemätare ger ett dyrt motorras. Dom flesta trimfirmor är naturligtvis även angelägna att hjälpa dig med bilen även om du köpt den redan trimmad.
Kom ihåg att trimningsbranchen är en tuff bransch, som väldigt få ger sig in i om dom inte har ett genuint brinnande intresse för trimning. Man är väldigt mån om sitt rykte, och gör allt man kan för att hålla sina kunder nöjda, och att se till att de bilar man har varit med och trimmat behålls i toppskick.
29 januari, 2009 kl. 13:34 #64704Manor
DeltagareHar jag Imprezaklubbens stöd emot JRM Racing?
Nej, det kan jag inte tänka mig att SSI ställer upp på. Detta är något mellan dig som kund till JRM och dem som leverantör. Det finns säkert en del medlemmar i klubben som kan ställa upp som stöd, men då som enskilda individer.
Jag har ingen som helst koppling till JRM…inte ens som kund…men har uppfattat dem som väldigt seriösa.
I just detta fall verkar det väl inte arbetet ha blivit helt korrekt utfört, men alla kan väl göra fel…!!?
29 januari, 2009 kl. 14:34 #64705Kvarnis
DeltagareDet är tyvärr lite så trimmning träsket…
Vissa blir nöjda, vissa inte, vissa får bra service, vissa inte…
Det jag kan säga att jag tror jag har hört skit om samtlig företag/personer som håller på med tunning.Man får tyvärr försöka sålla päron och äpplen.
Sen visst tycker jag att det är tråkigt att folk drabbas, det är ofta ganska stora pengar man plöjt ner.
Lite handlar den mänskliga faktorn/bristande kunskap i vissa fall, som ligger bakom mycket…surt men antagligen sant.
Jag kännner ju en hel del folk i UK som hållt på med Subaru bra mycket längre än någon firma här Svedala… men även dom får även sin beskärda del i bland.
Problemet är även att det finns inte marknad för att leva på endast ett märke vilket skulle kanske behövas för att man skulle kunna allt om just det bilmärket, vad som funkar och inte m.m
29 januari, 2009 kl. 15:32 #64703SecretAgentMan
DeltagareDet är tyvärr lite så trimmning träsket…Vissa blir nöjda, vissa inte, vissa får bra service, vissa inte…Det jag kan säga att jag tror jag har hört skit om samtlig företag/personer som håller på med tunning.Man får tyvärr försöka sålla päron och äpplen.Sen visst tycker jag att det är tråkigt att folk drabbas, det är ofta ganska stora pengar man plöjt ner. Lite handlar den mänskliga faktorn/bristande kunskap i vissa fall, som ligger bakom mycket…surt men antagligen sant.Jag kännner ju en hel del folk i UK som hållt på med Subaru bra mycket längre än någon firma här Svedala… men även dom får även sin beskärda del i bland.Problemet är även att det finns inte marknad för att leva på endast ett märke vilket skulle kanske behövas för att man skulle kunna allt om just det bilmärket, vad som funkar och inte m.m
Det var lite det jag klurade på när man funderade på att starta firma…men det finns ingen ekonomi i att specialisera sig på kokare.
I det här fallet har jag förståelse för JRM, det hör inte till det normala att behöva mecka dit ett ”säkerhetsnät” som skall se till att moddade spridare inte skall tappa munstycket (fick JRM den infon öht?) – man kanske kan tycka att man borde reagera när det ligger brickor med ett gäng spridare, men samtidigt – det är standardspridare som passar rakt i…
Brickan kom som sagt till pga att Andy hade problem med att samma sak hände tidigt med den här typen av moddad standardspridare.
Helt klart är det något för Andy att ta tag i om etanolen är ett problem, brickan är en nödlösning som sagt.
/J
29 januari, 2009 kl. 15:59 #64738NickeH
DeltagareUtan att ha nån egentlig input gällande JRM så tycker jag allmänt att det skrivs allför mycket på forum FÖRE man ens ringt och försökt reda ut problemet. JRM vill självklart göra ett bra jobb.
Men det är ett problem när man bor långt från t.ex. JRM, jag bor 80mil(du har ju bara 15 mil) enkel väg från och har funderar länge på om jag ska mappa där, inte kul om det skulle strula och man måste åka ner igen. Samtidigt är det mitt beslut och jag kan inte beskylla JRM för att ligga så långt bort.
Det bästa är om man ser till att lära sig åtmindstone teoretisk vad som ska göras av firman och sedan noga kolla vad dom gjort. Jag litar inte på att en verkstad gjort det dom säger, samma sak gäller i min bransch, skillnaden är att det oftast inte blir lika dyrt och det kan finnas backup. Svårt att köra Ctrl-z(UNDO) när motorn rasat.
Om bara autronic var lite billigare och stockholms skärgård lite närmare så 🙂
29 januari, 2009 kl. 19:19 #64731Nikke McRae
DeltagareTack för alla nyttiga posts.
Nej, jag försöker inte på något sätt hänga ut JRM som dåliga. Sån är inte jag.
De har faktiskt ett gott rykte och gör kanonjobb. Alla kan ha otur (ofta är det jag). Är bara lite sur nu när en sån bagatell kostat mig så mycket, men det kunde ju gått ännu värre (peppar peppar).I mitt fall sa jag att brickorna låg med och de sa att de skulle ordna det. Fick inte med dem hem och gick i god tro att de var monterade. (dessutom monterade de iridiumstift, med det är en annan historia, de har fungerat bra hitills)
Pratade med JRM när vi sett att brickorna inte var monterade, då var det blankt nej på frågan om de kunde ta ansvar för att de inte monterat brickorna.
Jag tar även på mig lite av detta pga min okunskap, som inte tog reda på vad brickorna var till. Trodde att det alltid monterades brickor. Även Andy kunde ha varit mer tydlig med att brickorna vanligtvis inte monteras, men behövs på dessa spridare.
Har inte fått något svar från Andy sedan jag berättade att vi hittat felet och behövde nya brickor. 🙁Men JRM och jag har talats vid flera gånger efteråt och vi ska nog komma fram till en lösning, eftersom jag gärna vill fortsätta var kund hos dem.
Nog med OT om JRM nu.
Bilen fungerar och är glad som nu ska få sin försenade julklapp, en OMP wallyratt. 🙂1 februari, 2009 kl. 16:49 #64710STIred
DeltagareDet var lite det jag klurade på när man funderade på att starta firma…men det finns ingen ekonomi i att specialisera sig på kokare.
Fan om jag hade vetat att det var där skon klämde så hade du fått tagit hand om min bil så hade firman nästan gått runt bara på det 😉 😀
Jag är nr1 som skriver på listan om att doktorn ska starta firma och skaffa kokare igen 😉
/r-överdriver lite 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.