› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Bilen gungar mer efter sänkning…
- Detta ämne har 5 svar, 1,011 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 6 månader sedan av
AK_Impreza.
-
FörfattareInlägg
-
5 september, 2008 kl. 23:14 #4956
Boki
DeltagareHar ju en STI -08 som jag sänkt med H&R sänkningssportfjädrar(svarta serien o 25mm)……… problemet som jag upplever nu (vet inte om jag bara är nojjig) är att när man bromsar hårt till helt stopp/stilla så gungar bilen horisontellt fram o tillbaka typ…… känns inte bra, tror inte heller att bilen va så innan då borde man väl reagerat på det då…………..
Någon som har haft liknande erfarenhet eller vet vad det är för fel? Börjar va supernojig att de gjort någe fel när de sänkte bilen……….
7 september, 2008 kl. 08:43 #69466OzO
DeltagareSänkte du 25mm både fram och bak? Dvs, du förändrade inte höjdskillnaden mellan bak och fram jämfört med hur den va orginal?
Om du har sänkt lika både fram och bak och fjädrarna du använde är lika styva eller mer än orginal så ser jag ingen anledning till varför det skulle gunga… eller kan nån vinkel ha ändrats under som gör att… hmm… näe?
/G
_____
::::: | ~ ”…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | :::::7 september, 2008 kl. 11:13 #69468specialized
DeltagareHej 🙂
Sänkningfjädrar är ju oftast hårdare för att de inte ska slå genom dämparna i och med det kortare slaget som blir i stötdämparna när du sänker bilen.
Detta KAN resultera i att dämparna känns för mjuka i förhållande till fjädern, vilket gör att bilen kanske gungar något mer.
Framför allt när fjädringen fjädrar ut efter compresion.(Returdämpningen)
Alltså en lite underdämpad fjädringsrörelse.Körde med HR`s -50 mm fjädrar i hop med orginaldämparna på min GT för några år sen. De var alldeles för hårda för dämparna.Fjädringsrörelsen blev underdämpad och i bland helt okontrollerad.
Kan ju vara detta du känner, dock så borde ju HR tänkt på detta när de tillverka dem 🙂
Mvh.Mattias – Numera med omshimsade D2 gen-3 coilovers 😉
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg8 september, 2008 kl. 00:05 #69469Boki
DeltagareSänkte du 25mm både fram och bak? Dvs, du förändrade inte höjdskillnaden mellan bak och fram jämfört med hur den va orginal? Om du har sänkt lika både fram och bak och fjädrarna du använde är lika styva eller mer än orginal så ser jag ingen anledning till varför det skulle gunga… eller kan nån vinkel ha ändrats under som gör att… hmm… näe?/G_____::::: | ~ ”…otrevligast, men framför allt bäst å värst…” ~ | :::::
Japp, 25mm runt om………
8 september, 2008 kl. 00:23 #69470Boki
DeltagareHej :)Sänkningfjädrar är ju oftast hårdare för att de inte ska slå genom dämparna i och med det kortare slaget som blir i stötdämparna när du sänker bilen.Detta KAN resultera i att dämparna känns för mjuka i förhållande till fjädern, vilket gör att bilen kanske gungar något mer.Framför allt när fjädringen fjädrar ut efter compresion.(Returdämpningen)Alltså en lite underdämpad fjädringsrörelse.Körde med HR`s -50 mm fjädrar i hop med orginaldämparna på min GT för några år sen. De var alldeles för hårda för dämparna.Fjädringsrörelsen blev underdämpad och i bland helt okontrollerad.Kan ju vara detta du känner, dock så borde ju HR tänkt på detta när de tillverka dem :)Mvh.Mattias – Numera med omshimsade D2 gen-3 coilovers ;)———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg
A, det kan nog stämma exakt…… det är H&Rs svarta fjädrar som är en hel del styvare än orginal.
Deras serie utav sänkningsfjädrar består utav som jag förstått det hela – GRÅA(som orginal), SVARTA(sport), RÖDA(racing)
Bilen går hur bra som helst i kurvor, bättre än med orginalfjädrarna (har kört samma sträcka med orginal och sen med H&Ren)….. och när man nitar i höga hastigheter så är det bättre än med orginal som säckar lite…….styvare och bättre helt enkelt.
Det är nog bara jag som är/va lite(super) nojig 😉
8 september, 2008 kl. 03:33 #69467AK_Impreza
DeltagareDu är nojig kompis 😉 Som vanligt 😉 Bilen kommer inte rasa ihop! 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.