SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Bilen startar inte efter kamremsbyte.

  • Detta ämne har 13 svar, 4,696 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Indir.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1099
    Gege
    Deltagare

    Jag har nu bytt kamrem på min Legacy Turbo 2,0 -92.
    Problemet är bara att bilen numera inte startar.
    Det finns gnista och bränsle så man tycker att gnistan
    måste komma fel, typ att jag monterat kamaxeln fel men
    jag tror inte att jag gjort det har kollat flera beskrivningar
    och det stämmer överäns med min montering…
    på alla kamaxelhjul finns det två sträck som sitter
    ihop, enligt mina beskrivningar ska dessa sitta “mot”
    varandra och vevaxelmarkeringen ska vara uppåt.

    Jag har dock ett litet minne i huvudet att så inte va fallet när jag tog bort den gamla remmen, men vem vet.

    Det finns inte en tillstymelse till tänning i mortorn.

    Vad har jag missat?
    Tips?

    #42448
    SecretAgentMan
    Deltagare

    http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album84/kamrem_2.sized.jpg

    http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album84/kamrem.jpg

    Det låter som att du gjort rätt, veven skall stå med strecket på drevet i linje med strecket på fästet för vevlägesgivaren (rakt upp mer eller mindre).
    Kamdreven skall sen sättas enligt bild, och har du streck på remmen är det relativt enkelt att få till det.

    Kamdreven på förarsidan (förutsatt att det är vänsterstyrt :+ ) får bara vridas enligt bilden ovan, annars går det på tok – men det borde inte göra att det inte tänder alls.

    Kolla att kontakterna för kam och vevlägesgivarna sitter som de skall, och att dreven står rätt samtidigt som veven är “nollad” (strecket rätt upp).

    /J

    #42460
    IMPREZA FOREVER
    Deltagare

    Jag har nu bytt kamrem på min Legacy Turbo 2,0 -92.Problemet är bara att bilen numera inte startar.Det finns gnista och bränsle så man tycker att gnistan måste komma fel, typ att jag monterat kamaxeln fel men jag tror inte att jag gjort det har kollat flera beskrivningar och det stämmer överäns med min montering… på alla kamaxelhjul finns det två sträck som sitter ihop, enligt mina beskrivningar ska dessa sitta “mot” varandra och vevaxelmarkeringen ska vara uppåt.Jag har dock ett litet minne i huvudet att så inte va fallet när jag tog bort den gamla remmen, men vem vet.Det finns inte en tillstymelse till tänning i mortorn.Vad har jag missat?Tips?

    Har gjort det på min gamla legacy 2,2gx 93 jag böt packboxen på veven. Men på den motorn sitter det bara en kammaxel per topplock.
    Är det dubbla kammaxlar på 2,0 turbon -92?

    #42449
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Är det dubbla kammaxlar på 2,0 turbon -92?

    Japp.

    /J

    #42454
    Gege
    Deltagare

    Tackar för ett mycket bra info! jag satta om
    kamremmen enligt bild, den var en kugg fel…
    Ingen skillnad på bilen, startar ej.
    Tänkte att den kunde vara sur så vi bogsera den lite, inte en
    tändning.
    Tändstiften ser kanon ut varken blöta eller sotiga, fin
    gnista mm.
    Testa att “snappsa” soppa i insuget utifall att det inte kom
    någon fram någon soppa, men ingen skillnad 🙁

    Slutsattsen måste alltså vara att tänningen kommer fel på
    något sätt som är för mig obegripligt.

    Går det att mäta upp givarna på vevaxeln och kamaxeln?
    Inga felkoder finns det heller.

    #42455
    Gege
    Deltagare

    Ingen som har några idéer, det är jobbigt att cykla!
    Har inte en susning just nu, har testat allt jag kan komma på.

    #42450
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Inga underliga ljud om du vevar runt motorn för hand?
    Känns det som att du har kompression?

    /J

    #42456
    Gege
    Deltagare

    Inga konstiga ljud och det känns som bra komp.
    När man kör med startmotorn så låter det precis som det ska fast den tänder inte.

    #42451
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Och kam- och vevlägesgivarna sitter där de skall, inga konstigheter med kontakterna? (Kamlägesgivaren sitter bakom kamkåpan, under oljepåfyllningen, veven….under generatorn).

    /J

    #42457
    Gege
    Deltagare

    Båda givarna sitter där de ska… ser ingen fysisk påvärkan på dom heller.
    Försäkte få skiten att tända med en massa startgas nu i kväll, men inte ett puff fast det e gnista.

    Har satt monterat om remmen 2ggr enligt div anvisningar med samma resultat, kan om någon har typ bytt kam på motorn?
    bilen har gått innom rallysvängen.

    Men det beror på vilken av givarna som sköter tänningen om jag tänker rätt…

    Så för att få gnistan helt åt … vilken givare ska man sabba?

    #42453
    Manor
    Deltagare

    Båda givarna sitter där de ska… ser ingen fysisk påvärkan på dom heller.Försäkte få skiten att tända med en massa startgas nu i kväll, men inte ett puff fast det e gnista.Har satt monterat om remmen 2ggr enligt div anvisningar med samma resultat, kan om någon har typ bytt kam på motorn? bilen har gått innom rallysvängen.Men det beror på vilken av givarna som sköter tänningen om jag tänker rätt…Så för att få gnistan helt åt … vilken givare ska man sabba?

    …kan det inte vara läge att lämna in den på verkstad nu?

    #42452
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Försök få tag i tidigare ägare…har motorn gått i rally vet man aldrig vad de gjort.

    Kam och vevlägesgivarna ställer båda till det, jag har för mig att bilen tänder och går i limp-mode med bara kamlägesgivaren borta, med vevgivaren så tänder det inte alls.

    /J

    #42458
    Gege
    Deltagare

    …kan det inte vara läge att lämna in den på verkstad nu?

    Nej.

    Jag testade att koppla ur en givare itaget… motorlampan tänds och felkod rapporteras.
    Men ingen skillnad på motorn.

    Ringde föra ägaren, han hadde inte bytt någon kamaxel och kamremmen var bytt på verkstad.

    Felsökningen går vidare……

    #42459
    Indir
    Deltagare

    Hej. Har du möljighet å ta ett komp test på motorn.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.