› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Bilen startar inte efter kamremsbyte.
- Detta ämne har 13 svar, 4,696 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 7 månader sedan av
Indir.
-
FörfattareInlägg
-
1 september, 2006 kl. 23:26 #1099
Gege
DeltagareJag har nu bytt kamrem på min Legacy Turbo 2,0 -92.
Problemet är bara att bilen numera inte startar.
Det finns gnista och bränsle så man tycker att gnistan
måste komma fel, typ att jag monterat kamaxeln fel men
jag tror inte att jag gjort det har kollat flera beskrivningar
och det stämmer överäns med min montering…
på alla kamaxelhjul finns det två sträck som sitter
ihop, enligt mina beskrivningar ska dessa sitta ”mot”
varandra och vevaxelmarkeringen ska vara uppåt.Jag har dock ett litet minne i huvudet att så inte va fallet när jag tog bort den gamla remmen, men vem vet.
Det finns inte en tillstymelse till tänning i mortorn.
Vad har jag missat?
Tips?2 september, 2006 kl. 07:29 #42448SecretAgentMan
Deltagarehttp://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album84/kamrem_2.sized.jpg
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album84/kamrem.jpg
Det låter som att du gjort rätt, veven skall stå med strecket på drevet i linje med strecket på fästet för vevlägesgivaren (rakt upp mer eller mindre).
Kamdreven skall sen sättas enligt bild, och har du streck på remmen är det relativt enkelt att få till det.Kamdreven på förarsidan (förutsatt att det är vänsterstyrt :+ ) får bara vridas enligt bilden ovan, annars går det på tok – men det borde inte göra att det inte tänder alls.
Kolla att kontakterna för kam och vevlägesgivarna sitter som de skall, och att dreven står rätt samtidigt som veven är ”nollad” (strecket rätt upp).
/J
2 september, 2006 kl. 18:19 #42460IMPREZA FOREVER
DeltagareJag har nu bytt kamrem på min Legacy Turbo 2,0 -92.Problemet är bara att bilen numera inte startar.Det finns gnista och bränsle så man tycker att gnistan måste komma fel, typ att jag monterat kamaxeln fel men jag tror inte att jag gjort det har kollat flera beskrivningar och det stämmer överäns med min montering… på alla kamaxelhjul finns det två sträck som sitter ihop, enligt mina beskrivningar ska dessa sitta ”mot” varandra och vevaxelmarkeringen ska vara uppåt.Jag har dock ett litet minne i huvudet att så inte va fallet när jag tog bort den gamla remmen, men vem vet.Det finns inte en tillstymelse till tänning i mortorn.Vad har jag missat?Tips?
Har gjort det på min gamla legacy 2,2gx 93 jag böt packboxen på veven. Men på den motorn sitter det bara en kammaxel per topplock.
Är det dubbla kammaxlar på 2,0 turbon -92?2 september, 2006 kl. 18:53 #42449SecretAgentMan
DeltagareÄr det dubbla kammaxlar på 2,0 turbon -92?
Japp.
/J
2 september, 2006 kl. 22:21 #42454Gege
DeltagareTackar för ett mycket bra info! jag satta om
kamremmen enligt bild, den var en kugg fel…
Ingen skillnad på bilen, startar ej.
Tänkte att den kunde vara sur så vi bogsera den lite, inte en
tändning.
Tändstiften ser kanon ut varken blöta eller sotiga, fin
gnista mm.
Testa att ”snappsa” soppa i insuget utifall att det inte kom
någon fram någon soppa, men ingen skillnad 🙁Slutsattsen måste alltså vara att tänningen kommer fel på
något sätt som är för mig obegripligt.Går det att mäta upp givarna på vevaxeln och kamaxeln?
Inga felkoder finns det heller.4 september, 2006 kl. 15:52 #42455Gege
DeltagareIngen som har några idéer, det är jobbigt att cykla!
Har inte en susning just nu, har testat allt jag kan komma på.4 september, 2006 kl. 16:10 #42450SecretAgentMan
DeltagareInga underliga ljud om du vevar runt motorn för hand?
Känns det som att du har kompression?/J
4 september, 2006 kl. 18:08 #42456Gege
DeltagareInga konstiga ljud och det känns som bra komp.
När man kör med startmotorn så låter det precis som det ska fast den tänder inte.4 september, 2006 kl. 18:11 #42451SecretAgentMan
DeltagareOch kam- och vevlägesgivarna sitter där de skall, inga konstigheter med kontakterna? (Kamlägesgivaren sitter bakom kamkåpan, under oljepåfyllningen, veven….under generatorn).
/J
4 september, 2006 kl. 20:59 #42457Gege
DeltagareBåda givarna sitter där de ska… ser ingen fysisk påvärkan på dom heller.
Försäkte få skiten att tända med en massa startgas nu i kväll, men inte ett puff fast det e gnista.Har satt monterat om remmen 2ggr enligt div anvisningar med samma resultat, kan om någon har typ bytt kam på motorn?
bilen har gått innom rallysvängen.Men det beror på vilken av givarna som sköter tänningen om jag tänker rätt…
Så för att få gnistan helt åt … vilken givare ska man sabba?
5 september, 2006 kl. 05:58 #42453Manor
DeltagareBåda givarna sitter där de ska… ser ingen fysisk påvärkan på dom heller.Försäkte få skiten att tända med en massa startgas nu i kväll, men inte ett puff fast det e gnista.Har satt monterat om remmen 2ggr enligt div anvisningar med samma resultat, kan om någon har typ bytt kam på motorn? bilen har gått innom rallysvängen.Men det beror på vilken av givarna som sköter tänningen om jag tänker rätt…Så för att få gnistan helt åt … vilken givare ska man sabba?
…kan det inte vara läge att lämna in den på verkstad nu?
5 september, 2006 kl. 06:08 #42452SecretAgentMan
DeltagareFörsök få tag i tidigare ägare…har motorn gått i rally vet man aldrig vad de gjort.
Kam och vevlägesgivarna ställer båda till det, jag har för mig att bilen tänder och går i limp-mode med bara kamlägesgivaren borta, med vevgivaren så tänder det inte alls.
/J
5 september, 2006 kl. 17:49 #42458Gege
Deltagare…kan det inte vara läge att lämna in den på verkstad nu?
Nej.
Jag testade att koppla ur en givare itaget… motorlampan tänds och felkod rapporteras.
Men ingen skillnad på motorn.Ringde föra ägaren, han hadde inte bytt någon kamaxel och kamremmen var bytt på verkstad.
Felsökningen går vidare……
13 september, 2006 kl. 15:59 #42459Indir
DeltagareHej. Har du möljighet å ta ett komp test på motorn.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.