Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #66812
    maxan
    Deltagare

      >Däremot så tycker jag absolut att det är i högsta grad är relevant att
      >”höra att pleti och preti där och där tycker si och så”! Det är för
      >mig det enda sättet att försöka bena ut vad som är bäst och mest
      >prisvärt. (Svår kombination – jag vet).

      >Sellholm har dålig koll på t ex vilka belägg
      >som passar till vilken årsmodell etc men på dämpar/fjädringssidan
      >verkar de mycket mer kunniga.
      Nej precis, de kanske inte har så stor erfarenhet av Imprezan som gatbil. Det var det jag menade med “ett par hundra engelska” ägare väger tungt erfarenhetsmässigt, och inte specifikt Leda-ägare. Jag hittar relevant information bland engelsmännen eftersom de har enligt mig störst erfarenhet av Imprezan i Europa.

      >Sen kan man ju fråga sig då varför jag inte tar dig och “ett par
      >hundra Engelska” lyckliga Leda-ägare som bevis för att Leda är “bäst”?
      Det finns olyckliga leda-ägare också (speciellt de som gått på Leda C och fått läckage i dämparen). Även det en bra erfarenhet. Men som sagt var, nu var det inte hundratals leda-ägare utan hundratals impreza-ägare, det var det jag menade.

      >Nja, har verkligen alla dessa människor erfarenhet av att testa alla
      >dessa dämparmodeller? Är ni dämpar-kunniga? Testar ni på både grus,
      >gropig väg, motorväg, kurvig väg och bana?
      Jag är inte dämparkunnig, jag ser till mina egna behov och försöker hitta information från andra som använder bilen på ungefär det sätt jag gör. Hade jag haft en miljon över hade jag köpt en Prodrivepreppad Impreza och fått den godkänd för gatbruk 😉

      Att välja dämpare är ungefär samma sak som att välja däck. Precis lika självklart som du tycker det må vara att välja Öhlins-dämpare (eller vad det nu är) tycker jag det är självklart att lämna 16″-sommardäck bakom sig snabbare än blixten. För är verkligen 16″-sommardäck det mest optimala när man kör på grus, gropigväg, motorväg, kurvig väg och bana? Gropigväg och grus kanske, men sen då? Det behövde jag inte vara så däck-kunnig för att komma fram till. Det var ett väldans lyft enligt mina preferenser att byta.

      >Varför kör inga rallybilar med Leda om de nu är så bra?
      Tja, jag är nog ganska säker på att Leda används av rallybilar, men knappast WRC-bilar som har LIIIIITE större budget. Allt handlar om pengar. Du kanske missade en sak på rallyt i Sandviken förra sommaren, men i princip inga hade råd att köpa nya Öhlinsdämpare för asfaltsbruk. Som sagt var, i Rallysammanhang ifrågasätter inte jag Öhlins kvalitér. Men det är helt andra grejjer i en helt annan prisklass. Öhlins dämpare till Imprezagatbilen är trots allt inte tillverkad på samma fina sätt i Sverige, utan tillverkas på licens av några japaner 😉 😉

      >Jag tror nämligen inte på att det är en skillnad på hur “bra” en
      >dämpare är för gatbruk respektive rallybruk. Naturligtvis krävs det
      >olika inställningar för olika bruk men ett bra dämparemärke blir inte
      >plötsligt dålig för att den används på gatan.
      Hmm, nej det är nog till en viss del sant. Men varför gnällde förarna över sina dämpare? Hade de ingen erfarenhet att ställa in dem? Var de inte anpassade för sommarbruk? Hade de fel fjädring?

      >Även många Leda-ägare skriver under på att Leda är stötig och obekväm
      >för vardagsbruk men funkar bra på bana.
      Tja, allt är relativt. Återigen personliga referenser. Det bästa av två världar är ofta en kompromiss. Jag trivs med att bilen ligger som ett strykjärn (okej, inte riktigt, men nästan) hela tiden 🙂 Jag har inte köpt bilen för att tillfredställa någon annan än mig själv. Jag har åkt långt i leda-försedda bilar och jag upplever inte det som jobbigt.

      >>Jag beklagar bara att Öhlins inställning till försäljning i Sverige är att de >skall kunna säljas över disk till en Volvo240 meckare. Just därför väljer de >att inte sälja de justerbara dämparna i Sverige, BLÄÄÄÄÄ!
      >
      >Håller helt med!

      Och ytterligare än grej som gjorde mig och andra lite fundersam var faktiskt att Öhlins till gat-Imprezan återanvänder orginalfjädrarna. Det tycker väl jag lite si och så om.. Man får väl en uppsättning progressiva Mcphersson fjädrar!! 🙂 🙂

      Max!

      #66827
      Toni
      Deltagare

        >Ett litet inlägg i debatten bara…hård på bana och mjuk/följsam på gata >rimmar särdeles illa.

        Detta förstår jag inte riktigt….? Enligt Öhlins så ska ju detta vara en av de centrala skillnaderna mellan “bra” och “mindre bra” dämpare, nämligen att en bra dämpare förmår klara att hålla bilen komfortabel(nåja!) till vardagsbruk, följsam på grus och sen kan ställas hårt för banan. Det var iallafall vad de sa på studiebesöket. När vi ville ordna ett head-to-head test så sade de ju att “då ska vi testa på olika underlag, inte bara på bana!” Du menar att de har fel, eller?

        Annars tycker jag för min del att diskussionen känns ganska uttömd nu. Vi har täckt in det mesta.

        En sista kommentar från min sida är dock att det mest effektiva och samtidigt mest prisvärda “väghållningskitet” utan tvivel dock måste vara Whitelines kit med anti-lift, krängningshämmare, länkarmar och hjulinställningsskruvar. Vet inte vad Perra säger men både jag och Kjell är toknöjda. Utan större förändring i komfort kan man enkelt säga att det nu går att hålla väsentligt högre fart i kurvorna och känslan är klart förbättrad. Detta till en total prislapp runt 7-8000kr. Leda kanske är ÄNNU bättre, det vet jag inte, Öhlins kanske är ÄNNU, ÄNNU bättre, men mesta möjliga “bang for the buck” tror jag detta kit ger.

        Känns som att jag måste provköra en Leda-bil på allvar snart. Kanske ska jag föreslå ett byte några varv med Göran på Kinne? För förutom Leda så är väl hans bil mycket lik min i övrigt tror jag.

        #66813
        maxan
        Deltagare

          LAST EDITED ON May-21-01 AT 09:06AM (GMT)
          >En sista kommentar från min sida är dock att det mest effektiva och
          >samtidigt mest prisvärda “väghållningskitet” utan tvivel dock måste
          >vara Whitelines kit med anti-lift, krängningshämmare, länkarmar och
          >hjulinställningsskruvar.
          Absolut! “most bang for the buck” tror jag också man får med Whitelines-kittet. Jag tänkte själv köpa det, men jag var så fast besluten av att byta dämpare efter krängarna. Men “de 100-tals nöjda leda-engelsmännen” (skämt åsido 😉 ) var det några som prövat bilen med krängarna och Leda massa konstiga effekter. Jag är iallafall fortfarande inne på att kanske byta bakre krängaren och länk-armarna.. Men främre får vi se, bilen skall börja understyra rejält tillsamms med Leda..

          >Känns som att jag måste provköra en Leda-bil på allvar snart. Kanske
          >ska jag föreslå ett byte några varv med Göran på Kinne? För förutom
          >Leda så är väl hans bil mycket lik min i övrigt tror jag.
          Iallfall ingen possumlink på den bilen 🙂

          #66815
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Toni> Som jag skrev så är det i huvudsak *inte* dämparen som gör att bilen blir hård, och kränger mindre på bana – det är fjädern.

            En hårt dämpad bil upplevs självklart som hårdare än en mjukt dämpad, då det svarar på ett helt annat sätt…men en styv dämpare kräver en hård fjäder, med en extremt överdämpad bil får man ett fenomen som kallas “hydraulic jacking”…enkelt förklarat att bilen sänker sig själv då fjädrarna inte orkar flytta kolven i dämparen, utan vid varje gupp kommer bilen att sjunka lite…klart otäckt – snart står man på genomslagsgummit.

            En underdämpad bil kommer att studsa omkring istället, då det inte finns något som hindrar fjädern fråm att oscillera. Hjulen tappar kontakten med vägbanan.

            Det är därför som ställbara dämpare bör hanteras med lite försiktighet.

            Spelar ingen roll om du har världens bästa dämpare på bilen, är fjädern stum så blir bilen hård, och upplevs som stötig, inte konstigare än så.

            🙂

            I erat fall har ni styvat upp bilen avsevärt med krängningshämmare, vilka enbart jobbar då vänster/höger hjulpar fjädrar olika (i en kurva) – rakt fram gör de ingen skillnad över huvudtaget – förutsatt att hjulparen fjädrar lika – detta gör att komforten inte ändras nämnvärt.

            Det finns en liten risk att era dämpare kan ta stryk av de hårdare krängningshämmarna, man får samma effekt som med att sätta dit hårdare fjädrar…men skulle dämparna dö i förtid, finns det som man säger – roligare grejer att skruva dit.

            Då blir det en så kallad “påtvingad uppgradering”.

            🙂

            /J

            😉 😀

            #66816
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Ett litet tillägg…

              I all seriös banracing (inte Imprezaklubbens banträffar mao 😀 ) så används krängningshämmare för den sista finjusteringen….

              /J

              #66828
              Toni
              Deltagare

                Bäste Messerschmidt-J/

                Låter rimligt alltihop du säger nu. Slutsatsen som jag redan hade dragit tidigare är att hårdare eller kortare fjädrarna sätter man bara dit om man vill ha en hårdare dämpning även på ojämn tjälskottsväg och grusväg med studsande hjul eller t o m kaross som följd. Med tanke på vårt svenska vägnät vill inte jag ha detta då jag kör annat än bana 360 av årets dagar.

                Häri ligger även kärnan till min tidigare uttryckta skepsis mot Leda. Jag tror alltså att fjädrar som är åtminstone snarlika original är bättre. Ej sänkta, åtminstone inte mycket, och med en “lagom” mjukhet i kombination med uppgraderade stötdämpare (öhlins är drömmen) kan ge “komfort” som originalbil på tjälskottsvägar och följsamhet på grus.
                Sen med krängningshämmare, och ställbara stötdämpare kombinerar detta till ett tajt och “hårt” uppträdande i kurvorna på banan.

                Toni

                #66817
                OzO
                Deltagare

                  >Häri ligger även kärnan till min tidigare uttryckta skepsis mot Leda.

                  Du har all rätt att vara skeptisk. Du har ju inte provat Leda själv i verkligheten. 😉 De “experter” du har pratat med har varit säljare (och ej säljare av Leda). Om jag skulle fråga Ronald McDonald om vilken hamburgare som är bäst inte f-n skulle han svara “Whopper med Cheese”!

                  >Jag tror alltså att fjädrar som är åtminstone snarlika original är
                  >bättre. Ej sänkta, åtminstone inte mycket, och med en “lagom” mjukhet

                  För att klarifiera… personligen har jag aldrig varit ute efter en “sänkningssats”. Dock som tidigare har sagts så har Imprezan ett något felaktig “stuk” som orginal (iaf 99-00). Den pekar “uppåt” vilket gör att vid acceleration så pekar den ännu mera “uppåt” och framhjulen tappar fäste. Inte så bra (speciellt i kurvor). Man kan lösa detta på 2 sätt: Anti-lift kit eller en större sänkning fram än bak. Jag har alltså sänkt mer fram än bak men det är alltså inte fråga om en neighbourhood-sänkning. För tillfället har jag ju höjt bilen i jmf med orginal men fortfarande med rätt “stuk”

                  >i kombination med uppgraderade stötdämpare (öhlins är drömmen) kan ge

                  Köp Öhlins och prova! 🙂

                  /http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif

                  #66831
                  v_skogh
                  Deltagare

                    Själv kör jag med Bilstein och H&R fjädrar, dock till min Audi.
                    Men jag är väldigt nöjd och kan verkligen rekomendera Forza AB i Alingsås, bra priser och inga problem att göra affärer med.

                    Quattro, AWD, 4WD same same but different.

                    #66818
                    Perra
                    Deltagare

                      >Vet inte vad Perra säger men både jag och Kjell är toknöjda. Utan större
                      >förändring i komfort kan man enkelt säga att det nu går att hålla väsentligt
                      >högre fart i kurvorna och känslan är klart förbättrad.

                      Ja, där håller jag med dig men det är väl som med det mesta här i livet: Man vet inte vad man missar förrän man har provat det. I det här fallet att byta dämparna.

                      /Perra

                      Link-ed!

                    Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.