› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Biltvätt utan borstar, ngn som provat?
- Detta ämne har 9 svar, 2,593 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 4 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
29 januari, 2004 kl. 08:59 #535
Assazel
DeltagareMan har ju hört att man inte skall tvätta sin bil i biltvättar pga lackskador (Smårepor).
men hur är det med biltvättar som inte använder sig av borstar? Det borde ju vara perfekt. Löser upp saltet under till som man inte själv kommer åt etc…
missar jag ngt ? (jag har hört att det skall finnas)
Tack”
29 januari, 2004 kl. 09:56 #38599Assazel
Deltagare”förstör-det-själv verkstad”
det va roligt..-. 🙂
Men vågar man skjuta med högtryck undertill?
29 januari, 2004 kl. 10:30 #38594OzO
DeltagareMan kan ta det man når med högtryck. Runt kanterna. Annars lyft på GDS. Självklart tar man och rensar i hjulhusen (det gör jag med slang och händerna).
Spola inte högtryck för nära underredet, för då försvinner underredsmassan så småningom… 🙂
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssi#2 :::::29 januari, 2004 kl. 13:33 #38601STI_Subba
DeltagareJag har använt borstlöss automat tvätt på min gammal GT under 3 år. Den fungera si-så-där. Den tar bort det mesta, men tar aldrig bort allt. Men med en borstlöss tvätt slippa man alla repor som kommer från borsterna. Och som, jag tror det var Danne som sa, …. automat tvätt borstlöss eller inte, kommer inte åt allt. Och ut över det, är det sant att automattvätthallar återvinna vattnet. Precis som någon sagt tidigare i tråden.
Nu med min ny 03 STI, tvätta jag henne för hand varje gång. Jag använder högtryck på underrede, motoruttrymmen, karossen. Jag har ingen problem med IC:n när jag använder högtryck på den. Det ända jag gör är sätta en plast påse runt generatorn, och allt går bra.
Om din underedsmassa går bort pga högtryck, bör man inte lita på den att skydda bilen från allt salt och fukt. Jag plockade upp min bil från en rostskydds behandling igår, och jag kan säger att den sitter 10 gånger bättre på bilen än original massan gjorde.
/Kyle
29 januari, 2004 kl. 13:57 #38598dlehtihet
DeltagareFörlåt att jag kapar tråden lite…
Kyle, var lämnade du in bilen för rostskyddsbehandlingen? Är du tvungen att åka omkring med fläkten på högfart nu i ett par veckor också?
M v h
Danne
>Om din underedsmassa går bort pga högtryck, bör man inte lita
>på den att skydda bilen från allt salt och fukt. Jag plockade
>upp min bil från en rostskydds behandling igår, och jag kan
>säger att den sitter 10 gånger bättre på bilen än original
>massan gjorde.
>
>/Kyle29 januari, 2004 kl. 14:20 #38602STI_Subba
Deltagare>Förlåt att jag kapar tråden lite…
>
>Kyle, var lämnade du in bilen för rostskyddsbehandlingen? Är
>du tvungen att åka omkring med fläkten på högfart nu i ett par
>veckor också?
>
>M v h
>
>DanneHej Danne
Ska skicka en PM till dig istället för att kapa denna tråd.
/Kyle19 december, 2005 kl. 06:19 #38595Manor
DeltagareHej !
Jag skulle aldrig våga köra Imprezan i en automattvätt…ej ens om den vore borstlös. Högt tryck in i ”scoopet” till IC känns inte som en höjdare. Bilen blir enligt uppgift från många inte heller riktigt ren. Det finns mer information att få om detta i olika bilvårdsforum. Ett exempel är http://www.cms-internet.com/carcare/forumindex.asp?forumid=1.
Jag handtvättar alltid min bil, och spolar ibland bara av den med slang. Jag har fördelen att kunna göra detta i jobbgaraget, och bilen hinner ju då torka ordentligt under dagen.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #38596Manor
Deltagare>Mats: tar du för hand undertill?
Det blir bara hjulhusen som spolas av. Annars är det väl lyft på en GDS-hall som gäller. Jag har dock inte gjort det någon gång än, men bilen ser faktiskt inte allt för hemsk ut undertill ändå …
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #38597dlehtihet
DeltagareOftast så kan biltvättar generellt (inkl. borstlösa sådana) inte komma åt överallt. Sen fick jag läsa något riktigt skrämmande, nämligen att många tvättstationer ”återvinner” vattnet (dvs, filtrerar det upp mellan varje tvätt upp till 6 gånger för att spara på vatten). Om detta verkligen är sant så skulle jag aldrig personligen vilja köra någon bil igenom biltvätten. Även om de får bort majoriteten av partiklarna så finns ju garanterat lite skit kvar (typ salt).
Mitt tips blir att rulla in på förstör-det-själv hallen och lyfta bilen och använda högtryckaren och handkraft. Då blir det till slut garanterat rent.
Min åsikt som sagt 🙂
M v h
Danne
>Man har ju hört att man inte skall tvätta sin bil i
>biltvättar pga lackskador (Smårepor).
>
>men hur är det med biltvättar som inte använder sig av
>borstar? Det borde ju vara perfekt. Löser upp saltet under
>till som man inte själv kommer åt etc…
>
>missar jag ngt ? (jag har hört att det skall finnas)
>
>Tack”19 december, 2005 kl. 06:19 #38600Assazel
DeltagareMats: tar du för hand undertill?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.