SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Blivande impreza ägare

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1100
    System_1
    Deltagare

      Hallå,

      Efter att man stått mellan valet och kvalet mellan WRX STI och en EVO så har jag bestämt mig för Imprezan, eftersom man får nyare bil för samma peng.
      Samt att man måste ha en bil som man kan ha på vinter oxå, eftersom man har nästan 10månader snö 🙂 här uppe vars jag bor. Sen är det ju inte förbjudet att lägga dragkrok på den 😉

      Men har en lite fråga om det är värt att satsa 15-30000:- extra för en PSE istället för en vanlig STI? Vad är det som skiljer dessa två, är det bara att PSE:n har DCCD eller är det nåt annat?

      #42461
      rallymarkus
      Deltagare

        känner du att du har råd med en PSE o gillar att köra som bilen e byggd för så e de bara satsa på en med dccd 🙂
        e grymt nöjd med min 🙂

        #42462
        STIred
        Deltagare

          Beror lite vilken årsmodell pse det handlar om, men den största skillnade mellan tidigare stin och 04 eller senare är dccd:n. Det är iaf den enda skillnaden som gör nån större skillnad 😉

          Sen skiljer lite mellan 04an pse och 05an pse med typ har för mig annan axelavstånd, till fördel 05an, annan inredning, säkert nåt mer, men det handlar om smågrejer…

          Kör annars en sökning på forumet, kommer du säkert hitta en del trådar där sånt här diskuteras.

          Om du tänkte på en 06a mot tidigare så skiljer lite mer däremot…

          Bra bilval föresten 🙂 oavsett åm…

          /r

          ———————————————————–
          I can live with the despair, it’s the hope that kills me

          rödSTI

          #42466
          System_1
          Deltagare

            Beror lite vilken årsmodell pse det handlar om, men den största skillnade mellan tidigare stin och 04 eller senare är dccd:n. Det är iaf den enda skillnaden som gör nån större skillnad ;)Sen skiljer lite mellan 04an pse och 05an pse med typ har för mig annan axelavstånd, till fördel 05an, annan inredning, säkert nåt mer, men det handlar om smågrejer…Kör annars en sökning på forumet, kommer du säkert hitta en del trådar där sånt här diskuteras.Om du tänkte på en 06a mot tidigare så skiljer lite mer däremot…Bra bilval föresten 🙂 oavsett åm…

            Jag tänkte att om man nu köper en ”vanlig sti” så blir det nog en -03 men annars tänkte jag väl en -04 PSE, -06 är lite över min budget :). Jaja men det är inga större skillnader mellan -03-04 förutom DCCD:n. Tänkte att man kanske kunde använda mellanskillnaden till något annat roligt till bilen 🙂
            Har läst ganska mycket om dom här på forumet, har vart lite av en forumsmygare 🙂

            Någon möjligtvis här på forumet som äger denna BIL?

            #42463
            STIred
            Deltagare

              DCCD är iofs jävligt kul grej, speciellt om du gillar köra bana…

              /r

              ———————————————————–
              I can live with the despair, it’s the hope that kills me

              rödSTI

              #42465
              bageera
              Deltagare

                PSEn från -04 finns väl (endast??) i kulörer som inte den vanliga STin hade om jag inte minns fel, om man nu bryr sig om det.

                Dccdn är som nämnts något av en (skitkul) bus- / ban-feature.
                För vanlig till o från jobbet körning är det däremot inget jag hade betalat många spänn för.

                Dock:
                Efter att ha gått från FWD Golf VR6:a och köpt en impreza GT
                sa jag :
                -”Fan vad kul! En gång fyrhjulsdrift – Alltid fyrhjulsdrift”.
                Nu med PSE’n skulle jag även tillägga
                -”Fan vad kul! En gång dccd – Alltid dccd”.

                Jag tycker dccdn är värd pengarna du får ge extra jämfört med en icke-PSE OM:
                Du gillar att ha möjligheten att labba med att kunna göra bilen mer eller mindre fram resp bakhjulsdriven till sin karaktär ”on your own will”.
                Och/eller att pressa chassiet i samband med kurvtagningar mm, då den ”hjälper” bilen ut ur kurvor(Tänker då främst på autoläget.), genom att automagiskt omfördela kraften där bilen annars egentligen velat understyra. Beroendeframkallande!

                Sen kommer det väl förr eller senare en dag när du skall sälja din STi antingen MED dccd, eller UTAN dccd också…

                #42467
                System_1
                Deltagare

                  Ja det lär nog inte bli allt för mycket banåkning, eventuellt under sommaren om man åker söderut. Men en och annan tur till testbanan på is lär det nog bli.

                  Hur fördelas kraften med dccd:n i manuellt läge? Alltså hur bakhjulsdrivna kan man få dem, etc.?
                  Föressten fördelar Subaru 50/50 annars? Eller är de lite mer bakhjulsdrivna?

                  Jaja man har ju några veckor till att fundera på vad det blir 🙂

                  #42464
                  STIred
                  Deltagare

                    50:50 om man låser diffen, öpppet läge blir 2/3 bak 1/3 fram, sen finns några steg däremellan..När den är öppen känns det väldigt bakhjulsdrivet.

                    på bilar utan dccd är det permanent 50:50

                    /r

                    ———————————————————–
                    I can live with the despair, it’s the hope that kills me

                    rödSTI

                    #42468
                    System_1
                    Deltagare

                      50:50 om man låser diffen, öpppet läge blir 2/3 bak 1/3 fram, sen finns några steg däremellan..När den är öppen känns det väldigt bakhjulsdrivet.på bilar utan dccd är det permanent 50:50

                      Ok då vet jag, tack för alla svar, återkommer med vilken modell det blev.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.