- Detta ämne har 55 svar, 17,499 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år sedan av Hjelm.
-
FörfattareInlägg
-
11 december, 2012 kl. 11:47 #29637HjelmDeltagare
Hallå !!
Nu när det har urartat litegrann så tänkte jag att det kunde vara kul med en projekt tråd =)
Jag har alltid kört saab och varit saab fräst (då jag bor nära Trollhättan blir det gärna så) Men har alltid velat ha en Subaru impreza, så i april 2011 så hittade jag äntligen bilen jag ville ha en Subaru Impreza WRX STI PSE -2004, man kan säga att barndomsdrömmen gick i uppfyllelse 🙂 lite över 9500 mil på mätarn och verkade vara i fint skick både utseende och maskinellt!Några första bilder på Pärlan =)
Det som var gjort med bilen när dem hämtades var:
Jrm steg 1
– Mappning
– Hks instatsfilter
– Walbro 255l/h bränslepump
– Ninja 3″ Downpipe race katalysator
– HKS 3″ Silent Hi-Power cat-back avgassystemsen var allt annat original förutom fälgarna 18″ BBS Challange Motorsport
Körde bilen sommaren 2011 och var mycket nöjd med bilen förutom att man ville ha bättre väghållning & mer effekt (som alltid) 🙂
Konstigt nog så råkade jag utför några udda “rasningar”!
Det började med att Det nedre remhjulet släppte i vulkningen och flög loss samt åt upp remmarna =) lite udda kan man tycka, men det gick bra inget annat gick sönder. Beställde nytt hjul och remmar av jrm och allt var frid och fröjd igen..d—0.o—b
Inte nog med det så gick ac spännarn i 1000 delar och denna lilla skruv som håller själva hjulet åkte rakt in i kamremskåpan som sedan åkte med kam remmen nått varv och sen flög ut genom ett kåpan igen! hyffsad TUR får man väl ha:), detta hände när jag parkera.. och det som tog skada av denna lilla incident var ett kamdrev som tappa några kuggar samt remmen blev lite tuggad, men som tur var så gick den inte av och hoppa inte så det var bara att byta kamdrevet och när jag ändå höll på bytte jag kamremmen och rullar samt vatten pumpen, då den precis hade slagit över till 10 000 mil !
Vintern 11/12 så gjordes en del uppgraderingar för motorn och det som byttes och köptes var:
– GT Spec Unequal Length grenrör
– Blouch TD05H-18G-XT Turbo
– Ninja 3″ Downpipe race katalysator
– HKS 3″ Silent Hi-Power cat-back avgassystem
– HKS M40IL HR8 Tändstift
– AgencyPower Fuel rail med stålomspunna slangar
– Deatschwerks 650cc
– AEM Justerbar bränsletrycksregulator
– An kopplingar & slangar till bränslet
– PTFE banjoslang AVCS,Turbo, Oljematning
– Walbro 255l/h bränslepump
– AgencyPower 3″ Inlet Pipe
– KN Typhoon short ram filter
– XO2 Racing Intercooler
– HKS SSQV Dumpventil
– Oil Catch Tank
– JRM Lättad Remskiva
– KN oljefilter
– ACT Koppling Heavy Duty SS tryckplatta & organisk lamell
– ACT Svänghjul Streetline 6,3kg
– Motul 300V Competition 15W50 motorolja
– Motul Gear 300 75W90 Växellådsolja
– Motul Gear 300 75W90 LS BakdiffoljaAlltså nuvarande spec som är mappad med ecutek änsålänge,
Hoppas jag kan uppnå mitt effektmål på 400 kusar innan sommarn 🙂
och en riktigt skön väghållningSen har det hittat dit lite andra delar som:
– 6000k Xenonljus i halvljuset
– Race Equip Stänkskydd
– Sti v-lip splitter från HT-autos
– Original tak vinge från sti -06.Det som är gjort med väghållningen är bara ett set Coilovers Ksport Racing Pro Street, men tanken nu i vinterdvalan är att fräscha upp hela underredet, lacka alla detaljer, byta alla bussningar i fram & bakvagn samt diverse våghållnings tillbehör 🙂
Nuvarande utseende sommarn 12
Kommer hända mycket annat också, hoppas på att det kan leta sig dit ett riktigt sprut och få en bra mappning på det..
MVH /Hjelm
11 december, 2012 kl. 15:37 #251355HjelmDeltagareVar i garaget en sväng nu och drog loss bort gummi listen på höger bakskärm som slängde lite på trekvarten, vet att det har kommit bubblor under lacken över hjulhuset, men fick syn på detta..:mad:
inte mycket kvar av den falsen, bara smulor..
Frågan är ju “lätt” detta är att fixa
andra bakskärmen och resten av bilen har klarat sig bra dock!11 december, 2012 kl. 17:39 #251394SnilssonDeltagareTrevligt projekt, ska definitivt följa!
Men rosten såg inget vidare ut, jag bytte ut mina gummilister på min STI i höstas och det var inte en rostfläck någonstans. Då har den ändå rullat 3500mil mer så man ska väl inte klaga. 😀
11 december, 2012 kl. 18:21 #251356HjelmDeltagareVad trevligt! 🙂
3500 mil var inte mycket, då är den väl bevarad! vissa har det bra!Får väl prata med någon plåtnisse som kan fixa detta åt mig..
Måste ha lagt sig vatten/salt i listen som har legat och käkat upp min skärm 🙂
eftersom att andra sidan saknar list och är fri från rost..Har du något artikel nr för dem listerna ?
11 december, 2012 kl. 18:46 #251357HjelmDeltagarehaha 🙂 tack oscar, läste nog lite för snabbt där 😀
Iaf, inte alls kul när detta kommer fram, det syndes verkligen inte under listen, blev riktigt paff, det ända den listen har gjort för mig är att rädda mitt vänstra bakdäck, den högra utan list har skärt sönder mitt nya toyo däck, ändå kör jag inte stance lågt om man säger så.. blir nog till att köra coilisarna lite hårdare bak..
Det går ju också lägga en klick färg där ja inte alls någon dum idè , får väl ta nån plåtnisse till garaget och diskutera saken, måste ju göras iaf!
12 december, 2012 kl. 15:26 #251358HjelmDeltagareFått fixat lite enkelt små krafs, som lyfter upp bettan lite, har varit hemma från jobbet, snorförskyld, inte gött att springa ute och montera hus i -12grader 🙂 men iaf, fick gjort ett litet ingrepp på mina framlyktor, blev lite bättre än innan ?
men funderar på om man inte skulle lackat insatsen svart tror det hade gjort sig gött men frågan är vad sbp säger om detta..
Sen letade det sig dit en liten go Sparco ratt 345 mocka 🙂
Hoppas att det kommer dyka upp lite tidiga Hårda julklappar nu i veckan:D
12 december, 2012 kl. 16:26 #251395SpooowiiieDeltagareFått fixat lite enkelt små krafs, som lyfter upp bettan lite, har varit hemma från jobbet, snorförskyld, inte gött att springa ute och montera hus i -12grader 🙂 men iaf, fick gjort ett litet ingrepp på mina framlyktor, blev lite bättre än innan ?
men funderar på om man inte skulle lackat insatsen svart tror det hade gjort sig gött men frågan är vad sbp säger om detta..
Sen letade det sig dit en liten go Sparco ratt 345 mocka 🙂
Hoppas att det kommer dyka upp lite tidiga Hårda julklappar nu i veckan:D
Sbp gillar inte din tanke där. 😉
12 december, 2012 kl. 16:34 #251359HjelmDeltagareDet är så ja! dem gillar då inget 🙂 men hade gjort sig bra tror jag..
13 december, 2012 kl. 17:42 #251396SpooowiiieDeltagareDet är så ja! dem gillar då inget 🙂 men hade gjort sig bra tror jag..
Det tror jag oxå 🙂 jo jaget jag jobbar ju där så dem klagar ganska mycket på mig 😉 hehe…
16 december, 2012 kl. 11:09 #251360HjelmDeltagareHaha det förstår jag 🙂 inte jätte poppis i lunch rummet d—0.o—b
17 december, 2012 kl. 08:50 #251397SpooowiiieDeltagareHaha det förstår jag 🙂 inte jätte poppis i lunch rummet d—0.o—b
Nej man är inte de 😉
17 december, 2012 kl. 21:03 #251361HjelmDeltagareSå, nu har jag fått ett av paketen som komma skall, innehållande lite whiteline supplies 🙂
WHITELINE UPRATED FRONT ANTI-ROLL BARS 22 mm
WHITELINE UPRATED REAR ANTI-ROLL BARS 24 mm
WHITELINE FRONT OF REAR DIFF SUPPORT
SUPER PRO FRONT GEARBOX CROSS MEMBER ISOLATOR MOUNT
WHITELINE FRONT ROLL CENTRE ADJUSTMENT KIT
WHITELINE ALLOY FRONT DROP LINKS
WHITELINE ALLOY FRONT DROP REAR
EIBACH CAMBER ADJUSTMENT BOLTShoppas detta blir finemang ! Komplett Bussningskit, hardrace motor kuddar och diff bussningar är också på ingång ..har lyckats att plocka ner rätt mycket av hjulupphängningar och massa andra orena små krafs som också ska få färg..
Alla bultar och muttrar etc ligger just nu i ett syrabad och förväntas förvandlas till nya igen..:) ska bli kul att se resultatet om en vecka!
Så var det ju de med att få ur alla bussnigar, har pressat & pressat inte många kvar nu , men så tråkigt det är alltså! d—0.o—b/ MVH Hjelm
17 december, 2012 kl. 21:17 #251362HjelmDeltagareFan va najs paket! Blir ett seriöst bygge det här ser jag, alla grejer jag skulle vilja ha 🙂 Tycker du ska såga bort skärmkanterna och köpa breddare från England så slår du 2 flugor i en smäll, bort med all rost och ett tufft utseende.
Ser ut att va ett mysigt garage med 🙂
Jo detta kan bli kanon hoppas på gokart style i sommar 🙂 Ja varför inte, bara att gömma rosten bakomd—0.o—b svårare behöver det inte vara.. Det är en het fråga i dagens läge, breddning eller ej, inte något lätt belsut, haha =)
17 december, 2012 kl. 21:49 #251363HjelmDeltagareJo klart 🙂 vet inte hur det blir än, får suga på den ett tag till.. hade ju vart kul och se en new age live med egna ögon och granska.. 🙂
18 december, 2012 kl. 20:22 #251354 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.