Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26968
    Antonol
    Deltagare

      Sitter på en rostfri skrik-turkos 1993 Turbo Kombi.:) Har lite frågor och funderingar…

      Pystrim, 1,05 bar och absolut inget mer utan att jag hittar fuelcut och får oväntad närkontakt med ratten. Det skall sitta ett chip i den, hur identifierar jag det?

      3″ downpipe, 100-cells racekat och 3″ resten av vägen. Svårkörd när det gäller att hålla hastigheten. Får den öppna BOV:en LMM att spöka?

      Har någon monterat en bränsletrycksregulator med bra resultat?

      Kan jag montera ett öppet filter, eller kommer den att spöka ännu mer med luftmängdsmätaren då?

      Vid montering av en frontmonterad luft-luft intercooler, måste jag mappa om härket då? Är det möjligt i dagens läge att åka till t.ex. Motornord i Sundsvall och få det ordnat?

      Finns det mer effekt att hämta över huvud taget i nuläget? Simpel matematik talar om 270hk i nuläget, det är en femsekundersbil på 0-100. Håller det?

      Kopplingen är lite tjurig med att koppla ur tillräckligt, hur åtgärdar jag det? Vanliga fel? Som den beter sig nu är jag rädd att jag skrotar lådan snart.

      Hur passar växellådor och koppling på dessa från andra liknande modeller, senare Legacy och Impreza t.ex?

      #230879
      Timzzon
      Deltagare

        ja då börjar vi uppifrån 😉

        1:
        du bör inte ladda mer då spridarna inte klara mer ändå.

        2:
        jag körde med öppen dump utan problem, men du kommer att få lite avgaspoffar när du släpper av efter ladd.

        3:
        BTR, vet ej men det går säker 🙂

        4:
        jag körde öppet filter, den dödar LMM:en i förtid men den låter ju häftigt 😉 dessutom kan man köra med en LMM från en Legacy sugis.

        5:
        FMIC is da shit 😀 !! den ECU:n i legacyn går inte att mappa, men datorn klarar av FMIC utan att chipas. håll dock koll på laddet!! det är kallare luft som kommer in så du kanske får sänka det lite.

        6:
        om du är osäker på vad för chip du kör med så kan du köpa ett från Vos i australien, jag körde med det o även oskar90 o Fladric.

        7:
        växellådan tål inte mycket effekt men kopplingen tål mindre 😉
        exedy har bättre som passar (GC8)

        8:
        växellåda går att ta från de flesta turbo subbor, men man kan behöva byta ganska mycket, tar man en låda ifrån en GT 99-00 vet jag att man behöver byta startmotor tex.

        #230878
        Ubermeister
        Deltagare

          Antonol: Det är ungefär så långt man kommer utan stora ingrepp, som: turbo, spridare, koppling, motorstyrning, bränsletryggsregulator, växellåda osv..

          Det finns de som fultrimmar till högre grad, men jag vågade inte göra det iallafall.. =)

          För att se om det sitter ett chip i boxen måste den öppnas. Om det sitter ett chip monterat i den så är det en liten bygel som är avklippt.

          Timzzon: Gör frontmonterad intercooler stor skillnad på våra bilar? Blir det inte ganska “laggigt”?

          (vet inte vilken spec. du har på din legacy men..)
          Jag har fått för mig att luft/vatten intercoolern är ganska effektiv, men svårt att hitta nåt bra i ämnet, hur flödet är och hur långt upp i effekten den orkar..

          #230881
          Antonol
          Deltagare

            FMIC har en viss häftighetsfaktor, förutom just effektdelen också :p

            Med btr och större spridare, är det möjligt med mer ladd? 1,3 kanske?

            #230880
            Timzzon
            Deltagare

              FMIC gjorde stor skillnad, jag tycker inte det blev någon skillnad på “laggigheten”.
              vatten grejen är effektiv om man kör mycket i stan då den inte behöver lika mycket fartvind för att få kylning som den som tex GT:en har.
              vill man har mycket effekt så går det att använda vatten ic men kylaren behöver vara MYCKET större och en pump som flödar mer.

              laddet är dock svårt att få högre med tanke på laddtrycksspärren.
              dessutom klarar inte turbon av det trycket särskilt länge..
              med större spridare kan det vara svårt att få värdena rätt vid besiktning.
              köp en riktigt soppa pump, tex walbro.
              vill du komma förbi spärrarna så är den en programmerbar ECU som gäller.

              min spec står i länken under.

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.