Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1612
    Lirkus
    Deltagare

      Sitter och läser lite på scoobynet om dawes device. Där borrar dom upp hålet (0.5mm – 1.5mm) för att man inte ska få mycket ladd med bara halvgas om jag har förstått det rätt. Skall vara känsligast på 99/00.

      Är det någon här som kör så eller kan förklara varför man inte ska, eller ska göra det.

      Läste även någonstans att dawesen såldes förut med förborrade hål på 1.5mm.

      #45828
      Snowman
      Deltagare

        Hmm… intressant. Jag upplever att det är samma sak både när jag kör med min EcuTek:ade solenoid (eller, ja… boxen som styr solenoiden är ju EcuTek:ad :)) och när jag kör med Dawes:en. Jag kör med Dawes:en för att komma NER i ladd, vill köra på original-ladd för att det passar mig bra just nu 😉

        Har inte tänkt på det, eftersom det är samma sak på Dawes eller inte, men kunde man få lite mer linjäritet i gas vs. ladd vore det ju najs!

        Kom igen nu ni som sitter på svaren! 😀

        /Markus

        #45831
        Lirkus
        Deltagare

          Nu har jag borrat upp hålet på dawesen, och bilen känns mycket lugnare, inte samma ryckiga gång som innan med rusande laddtryck när man sitter och kör lite försiktigare.

          Får fullt laddtryck när man stampar ner pedalen men inte när man trampar ner lite halvgas.

          Kan säkert vara placebo men känns iallafall bra än så länge 🙂

          #45833
          MagicMike
          Deltagare

            Hej.

            Hur stor hål borrade du ?
            Och följdfrågan blir vad händer om man borrar ‘för’ stort ?

            //M

            #45829
            Snowman
            Deltagare

              Coolt! Låter som en mod som man vill göra, men ge beskrivning på hur stort du borrade m.m.

              En annan grej jag tänkte på… Det blir inget konstigt med tändning, bränsle/luft blandning etc. om bilen levererar lägre ladd vid större spjällvinkel m.m. om man gör så..? Eller håller ECU bara reda på laddtryck och ställer tändning och sånt efter det..?

              /Markus

              #45832
              Lirkus
              Deltagare

                Jag tog bort dawesen från bilen å gav den till svärfar som plockade fram en borr som var 1.5 mm, sen tog han sin batteridrivna borramaskina å borrade upp det lilla hålet bara.

                Jag hittar inte på den länken där de har mätt hur luft/soppa blandningen och så blir beroende på hur stort hål i dawesen det är. Men nån annan som är kunnig kanske kan svara på den frågan 🙂
                Men våra bilar är ju smarta så de förstår nog hur det ska vara.

                Och jag tror det är bättre att inte få fullt laddtryck bara på halvgas då den inte förstår att den ska peta i mycket soppa. Rätta mig igen om jag har fel 🙂

                #45830
                Snowman
                Deltagare

                  Nej det är nog så det borde vara… Dock tyckte jag att jag upplevde samma sak när solenoiden skötte laddtrycket, att den gav typ fullt ladd på halvgas, så det är väl så att ECU:n tar hänsyn till det.

                  Jahopp, vad bra då fick man nåt nytt o testa 🙂

                  /Markus

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.