Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #574
    Allan
    Deltagare

      Snart skall bilen in på hellack och jag har några frågor..

      Vad skall kan man förvänta sig eller kräva för resultat när man får tillbaka bilen? Apelsinhud har man ju hört talas om men i ärlighetens namn så vet jag inte hur det ser ut. Om man kollar in spegelbilden i lacken på min bil (med originallack) så är konturerna vågiga och påminner om apelsinskalsstruktur. Detta finns även på alla nya bilar jag tittat på.

      Vad jag igentligen undrar är: hur ser man skillnad på ett bra lackjobb resp ett inte så bra reslutat?

      #38870
      jraberg
      Deltagare

        Är ingen expert men jag vet vad jag INTE vill hitta..
        rinningar, kan se ut som vanliga rinningar(droppar) eller skillnad i tjocklek på lacken(vågor) kan va svårt att upptäcka dock.
        Lacken på vår fina fina bil(impreza) är ju inte direkt påkostad..den är tunn och i mitt fall så kunde de gärna dragit på 2-3 lager till(men det kostar)så jag har åxå “apelsinhud” om det nu är det det heter 😉
        ytan ska vara jämn, inga strävheter som om de lackat ett sandpapper.
        Inspektera bilen inomhus med belysning runt om bilen då kan du lättast se det du annars normalt inte skulle se.

        Ska du lacka ner hela bilen? 😮 får man fråga vad det hela kommer kosta?

        Lycka Till 🙂

        -JR

        #38874
        Niklas
        Deltagare

          Ta ut bilen en solig dag och titta över den, ser du inget så är allt bra. Man vill inte ha färgskillnader eller torkade droppar.

          #38872
          Assazel
          Deltagare

            också nyfiken på pris på hellack! samma färg?

            #38871
            Micke81
            Deltagare

              Kolla så du inte får för många dammkorn under lacken, de syns inte så tydligt men jag lovar att du stör dig på dem.
              Hur många lager lack ska du slänga på?

              /Micke

              #38873
              down_the_drain
              Deltagare

                fick båda dörrarna,bakskärm,framskärm samt huven lackad i höstas för att någon hade roat sig m nyckel på bilen:( Blev skit nöjd m lackeringen av min bil. Syns inte överhuvud taget att den blivit lackad ! 🙂 Lackeraren sa att silver metallic skulle vara skit svår att få det till original, men han lyckades. Så ställ krav och anlita någon som verkligen kan. Jag hade inte godkänt lackningen om det inte blev som den var innan.

                /Peter

                #38869
                Allan
                Deltagare

                  16000:- svart och då ingår hela biljäveln som ska lackas på utsidan inklusive sidospeglar,dörrhandtag och all plast. Fälgar ska slipas och lackas. Bucklor (3-4st parkeringskador)ska åtgärdas med finspackel. Främre och bakre stötfångare skall lagas, de är ganska trasiga.

                  Hur många lager osv har jag ingen koll på men jag antar att det är standard. Dvs slipning,grundlack,slipning och klarlack.

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.