SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Bränd lukt olje läckage

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4633
    Bjorken
    Deltagare

      Hej!
      Har ett problem med min impreza.
      När bilen står stilla och kupe fläkten är på så kommer en bränd olje lukt.
      Kan börja med att säga att det inte är ventilkåpspackningen eftersom den nyss är bytt och kontrollerat att den är tät.
      Lämmnade den till en verkstad och killen sade nåt om att där var ett läckage som satt bakom kamremen eller i närheten? (förstod inte hälften)
      Detta gjorde att det droppade olja på kamremen som sedan skickade oljan på avgassystemet.
      Han ansåg dock att man var tvungen att lyfta ur motorn för att komma åt kamremen därför så sade jag att jag skulle lösa det på annat sätt.

      Någon som har någon anning vilken packning det kan vara?

      Väldigt tacksam för svar.
      .

      #66663
      Red_Mike
      Deltagare

        Jag kan säga att jag har exakt samma problem som du, Mekanikern sa också till mig att problemet låg vid kamremmen. Men vad det var kom vi aldrig fram till och vid nästa kamremsbyte så skulle han titta på det.

        Så någon som kan svara på detta skulle hjälpa minst 2 i alla fall:)

        #66660
        Mats
        Deltagare

          Om det är olja på kamremmen så skall den bytas snarast då olja på remmen försvagar den.
          Men att kamremmen skulle kasta olja på grenröret tror jag inte på då kamremmen siter bakom kamremskåporna. Du behöver inte lyfta motorn för att kolla kamremmen. Men om det nu skulle vara så att du har olja på remmen så kan det komma från kammarna eller vevaxeln. Några andra packningar finns det inte i närheten av kamremmen som skulle kunna släppa ut olja.

          Börja med att kolla var det läcker. Putsa hela grenröret som du kommer åt med brakecleaner o tryckluft. Putsa även av motorn på alla ställen du kan komma åt i närheten av grenröret. Sen ut å åka en sväng o sen under o kolla igen.

          Mats
          Type R ’99

          _________________
          ”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
          – Homer J Simpson

          #66664
          Bjorken
          Deltagare

            Om det är olja på kamremmen så skall den bytas snarast då olja på remmen försvagar den.Men att kamremmen skulle kasta olja på grenröret tror jag inte på då kamremmen siter bakom kamremskåporna. Du behöver inte lyfta motorn för att kolla kamremmen. Men om det nu skulle vara så att du har olja på remmen så kan det komma från kammarna eller vevaxeln. Några andra packningar finns det inte i närheten av kamremmen som skulle kunna släppa ut olja.Börja med att kolla var det läcker. Putsa hela grenröret som du kommer åt med brakecleaner o tryckluft. Putsa även av motorn på alla ställen du kan komma åt i närheten av grenröret. Sen ut å åka en sväng o sen under o kolla igen.MatsType R ’99_________________”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”- Homer J Simpson

            Det droppar inga mängder enligt mekanikern utan han sa att man säkerligen skulle kunna köra så i 1-2år utan problem då läckaget var så pass litet.
            Ingreppet däremot skulle då kostar runt mot 20 lappar eftersom han sa att man var tvungen att ta ut motorn för att komma åt kamremen då (vilket man inte behöver).
            Har torkat av och det luktade ingenting på 6 mil men sen började det igen.
            Extremt svårt att se vad de läcker men jag tyckte att jag såg lite olja precis under kamrems kåpan så det droppade ner på grenröret.

            Mekanikern resonerade också så att Den är ”packningen” kunde man byta vid nästa kamrems byte.
            Det är mer princip saken, är väldigt rädd om min bil och vill att allt skall funka och att jag skall kunna stå stilla med fläkten på utan att känna den hära brända lukten.

            Men om de nu är olja från kammarna eller vevaxlen är det ett stort ingrepp för att åtgärda?

            Tar gärna emot tips om vad det kan vara

            #66662
            Sternborn
            Deltagare

              Det låter som att det är vevaxelns packbox som läcker, kan du mecka själv så är den inga problem att byta. men som sagt kamremmen måste bort eftersom packboxen sitter bakom vevaxelns ”kugghjul”.

              som ovan sagt så kan det även vara nån av packboxarna till kamaxlarna.

              #66665
              Bjorken
              Deltagare

                Har inte tummen mitt i näven men känner samtidigt att jag inte vågar ge mig på att hålla på med kamrem då jag aldrig gjort det förr.
                Om det nu är packboxen vad tror du det kan kosta om man lämnar in det?
                Hur många timmars jobb är det?

                #66661
                Mumin
                Deltagare

                  om du ska lämna in det tar det kanske 2-3 timmar = 3600 kr i arbetkostnad. bör inte ta mer tid.. ganska lätt att ta ner.. bort med kylaren så kommer du åt allt. kan till och med stoppa ner huvet och titta. när du ändå är där byt k-rem + löphjul och spännare

                  #66666
                  Bjorken
                  Deltagare

                    Kan meddela att det var vevaxlens packbox som läckte.
                    Och nu funkar det som de ska 🙂

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.