› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Bränd lukt olje läckage
- Detta ämne har 7 svar, 1,305 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 1 månad sedan av
Bjorken.
-
FörfattareInlägg
-
17 februari, 2010 kl. 19:02 #4633
Bjorken
DeltagareHej!
Har ett problem med min impreza.
När bilen står stilla och kupe fläkten är på så kommer en bränd olje lukt.
Kan börja med att säga att det inte är ventilkåpspackningen eftersom den nyss är bytt och kontrollerat att den är tät.
Lämmnade den till en verkstad och killen sade nåt om att där var ett läckage som satt bakom kamremen eller i närheten? (förstod inte hälften)
Detta gjorde att det droppade olja på kamremen som sedan skickade oljan på avgassystemet.
Han ansåg dock att man var tvungen att lyfta ur motorn för att komma åt kamremen därför så sade jag att jag skulle lösa det på annat sätt.Någon som har någon anning vilken packning det kan vara?
Väldigt tacksam för svar.
.17 februari, 2010 kl. 19:10 #66663Red_Mike
DeltagareJag kan säga att jag har exakt samma problem som du, Mekanikern sa också till mig att problemet låg vid kamremmen. Men vad det var kom vi aldrig fram till och vid nästa kamremsbyte så skulle han titta på det.
Så någon som kan svara på detta skulle hjälpa minst 2 i alla fall:)
17 februari, 2010 kl. 19:12 #66660Mats
DeltagareOm det är olja på kamremmen så skall den bytas snarast då olja på remmen försvagar den.
Men att kamremmen skulle kasta olja på grenröret tror jag inte på då kamremmen siter bakom kamremskåporna. Du behöver inte lyfta motorn för att kolla kamremmen. Men om det nu skulle vara så att du har olja på remmen så kan det komma från kammarna eller vevaxeln. Några andra packningar finns det inte i närheten av kamremmen som skulle kunna släppa ut olja.Börja med att kolla var det läcker. Putsa hela grenröret som du kommer åt med brakecleaner o tryckluft. Putsa även av motorn på alla ställen du kan komma åt i närheten av grenröret. Sen ut å åka en sväng o sen under o kolla igen.
Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson17 februari, 2010 kl. 20:00 #66664Bjorken
DeltagareOm det är olja på kamremmen så skall den bytas snarast då olja på remmen försvagar den.Men att kamremmen skulle kasta olja på grenröret tror jag inte på då kamremmen siter bakom kamremskåporna. Du behöver inte lyfta motorn för att kolla kamremmen. Men om det nu skulle vara så att du har olja på remmen så kan det komma från kammarna eller vevaxeln. Några andra packningar finns det inte i närheten av kamremmen som skulle kunna släppa ut olja.Börja med att kolla var det läcker. Putsa hela grenröret som du kommer åt med brakecleaner o tryckluft. Putsa även av motorn på alla ställen du kan komma åt i närheten av grenröret. Sen ut å åka en sväng o sen under o kolla igen.MatsType R ’99_________________”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”- Homer J Simpson
Det droppar inga mängder enligt mekanikern utan han sa att man säkerligen skulle kunna köra så i 1-2år utan problem då läckaget var så pass litet.
Ingreppet däremot skulle då kostar runt mot 20 lappar eftersom han sa att man var tvungen att ta ut motorn för att komma åt kamremen då (vilket man inte behöver).
Har torkat av och det luktade ingenting på 6 mil men sen började det igen.
Extremt svårt att se vad de läcker men jag tyckte att jag såg lite olja precis under kamrems kåpan så det droppade ner på grenröret.Mekanikern resonerade också så att Den är ”packningen” kunde man byta vid nästa kamrems byte.
Det är mer princip saken, är väldigt rädd om min bil och vill att allt skall funka och att jag skall kunna stå stilla med fläkten på utan att känna den hära brända lukten.Men om de nu är olja från kammarna eller vevaxlen är det ett stort ingrepp för att åtgärda?
Tar gärna emot tips om vad det kan vara
17 februari, 2010 kl. 21:22 #66662Sternborn
DeltagareDet låter som att det är vevaxelns packbox som läcker, kan du mecka själv så är den inga problem att byta. men som sagt kamremmen måste bort eftersom packboxen sitter bakom vevaxelns ”kugghjul”.
som ovan sagt så kan det även vara nån av packboxarna till kamaxlarna.
17 februari, 2010 kl. 21:26 #66665Bjorken
DeltagareHar inte tummen mitt i näven men känner samtidigt att jag inte vågar ge mig på att hålla på med kamrem då jag aldrig gjort det förr.
Om det nu är packboxen vad tror du det kan kosta om man lämnar in det?
Hur många timmars jobb är det?18 februari, 2010 kl. 18:21 #66661Mumin
Deltagareom du ska lämna in det tar det kanske 2-3 timmar = 3600 kr i arbetkostnad. bör inte ta mer tid.. ganska lätt att ta ner.. bort med kylaren så kommer du åt allt. kan till och med stoppa ner huvet och titta. när du ändå är där byt k-rem + löphjul och spännare
25 februari, 2010 kl. 10:37 #66666Bjorken
DeltagareKan meddela att det var vevaxlens packbox som läckte.
Och nu funkar det som de ska 🙂 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.