Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #46446
    _JP_
    Deltagare

      Hur reagerar mätaren när du släpper gasen och motorbromsar då? Då ska den ju gå i botten åt de snåla hållet då motor stänger av bränslet helt.

      Du kan annars prova att ligga på typ 3-4000 varv en stund och se vad mätaren visar för då ska den ju visa 14.7 om original lambdaregleringen fungerar.

      Jag har aldrig varit med om en bredbandslambda som man inte behövt kalibrera innan.

      / Johan

      #46442
      Turbovin
      Deltagare

        AEM’s UEGO ska va självkalibrerande vad jag vet. Jag har aldrig behövt kalibrera nån av mina.

        #46447
        _JP_
        Deltagare

          AEM’s UEGO ska va självkalibrerande vad jag vet. Jag har aldrig behövt kalibrera nån av mina.

          Jaha du behöver inte ens ha igång givaren brevid avgassystemet?

          / Johan

          #46443
          Turbovin
          Deltagare

            Jaha du behöver inte ens ha igång givaren brevid avgassystemet?

            / Johan

            Står inget om det i instruktionen men den kör ju en testcykel första gången innan man startar upp bilen iaf.

            #46436
            RK
            Deltagare

              Jaaaa, äntligen hittade jag felet på mätaren, så enkelt som att ena pinnen bakpå mätaren hade blivit lite krökt, så när jag tryckte i kontakten så hamnade pinnen utanför, riktade upp den och pluggade i kontakten och nu fungerar den som den ska. Det vill säga den sitter inte fast på 14,7 som förut, rör sig ner mot 11 på tomgång med kall motor men har inte hunnit testa mer ännu. Nu skall bara generatorn servas och servon fixas så skall det testas sen.
              Så då får vi se hur bilen går. Får tacka så mycket för all hjälp jag fått hittils.

              #46437
              RK
              Deltagare

                Såja nu har man kört lite och testat och visst går den ner mot 10 på fullgas så den verkar gå som den ska nu, men en sak jag undrar är om den ska flaksa så förbannat när man ligger och cruisar i 120km/h, den pendlar mellan 13 och 15 hela tiden?

                #46445
                Gilarski
                Deltagare

                  Om jag inte är ute & cyklar så kan det hända att bränslet till sista srpidaren (tror det är ettans cylinder) inte räcker till varpå du kör ‘lean’ på just den kolven -> mer värme -> smält kolv. Tycker dock detta låter konstigt om bilen är helt orginal & du kör orginal ladd & 95/98 oktanigt bränsle :confused: (såvida inte spridaren på ettans kolv är lite krasslig)

                  #46429
                  Adam K
                  Deltagare

                    Så är det, smalbandslambda är ganska digital (bokstavligen, 0 volt under 14,7, 1 volt över) så ecu’n klarar inte att ligga exakt.

                    “Såja nu har man kört lite och testat och visst går den ner mot 10 på fullgas så den verkar gå som den ska nu, men en sak jag undrar är om den ska flaksa så förbannat när man ligger och cruisar i 120km/h, den pendlar mellan 13 och 15 hela tiden?”

                  Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.