SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Bredbands lambda mätare

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1725
    RK
    Deltagare

    Efter att min motor rasade bestämde jag att i fortsättningen ha lite bättre koll på hur den går, därför inhandlades en bredbands lambda av märket AEM från http://www.streetperformance-butik.se/

    Men jag förstår inte riktigt vad som är rätt eller fel siffror, så finns det någon som kan förklara vad som är normala värden?
    Då jag startade bilen visar den 14,8 och står konstant på det oavsett om man varvar bilen eller inte, har inte kört den än men skall den visa andra värden under last?

    Hoppas att någon kan förklara det här.

    #46438
    Turbovin
    Deltagare

    Den borde pendla lite kring 14.7 upp och ner om styrsystemet reglerar efter lambdan på tomgång som den ska. Under last bör den gå ner mot 11-12 beroende på hur den är mappad.

    #46426
    Adam K
    Deltagare

    Afr 14,7 är lambda 1. Perfekt jämvikt, vilket är vad originalECUn strävar efter på tomgång (och motorn uppvärmd). Med smalbandslambdan som finns i OE systemet är det det enda som går att styra mot för ECUn, sålänge den kör med closed loop (rättar soppamängd efter lambdavärde)
    Vid last kör ECUn med open loop, dvs tabeller med viss soppa för viss last (lmm-spänning) och den går/bör gå neråt afr 11-12 som turbovin skrev.

    #46430
    RK
    Deltagare

    Nu har jag kört lite och kollat och inte fan går den mot 11-12, lite kan den sjunka men inte så lågt som 12. Vad kan detta bero på? Förövrigt så är bilen en helt original GT-99, orsaken till raset vet jag inte men en kolv är iaf. smält. misstänkte LMM så därför byttes den och även Lambdan på samma gång som en helt ny motor med smidda kolvar lyftes i. Vågar man köra bilen nu eller borde detta kollas upp och hur skall jag gå vidare med detta problem?

    #46439
    Turbovin
    Deltagare

    En original GT ska väl gå ganska fett så det är nog nåt som är knas och du bör kolla upp det hela. Du kanske skulle prova mäta upp bränsletrycket? Kan ju va en kass bränslepump eller en bränsletrycksregulator som börjar ge sig.

    #46431
    RK
    Deltagare

    Oj, snabba svar här, jag får nog ta och kolla det, konstigt om det skulle vara bränsle pumpen för den är nästan ny, en walbro. Men man vet ju alldrig. Kan tilläga att förövrigt går bilen riktigt bra men man vågar inte riktigt börja pressa ordentligt före man har koll på grejjerna.

    #46440
    Turbovin
    Deltagare

    Ja man måste ju försöka få lite fart på det här forumet 😉

    Men testa om du kan provbyta BTR med nån. Har hört om folk i England som fått problem med sina BTR efter att de bytt till Walbro, de har inte pallat med det ökade bränsleflödet.

    Vad ligger den på i AFR då, 13 nånting?

    #46432
    RK
    Deltagare

    Vad ligger den på i AFR då, 13 nånting?

    14,7-14,8 oavsett varvtal precis som jag skrev i första posten, får nog ta och kolla upp det där med bränsletrycket för det e nog det enda jag inte har gjort, om det inte löser sig då så e mina ideer slut.

    #46444
    Gilarski
    Deltagare

    Om man byter soppapump från orginal så finns väll risk för att denna levererar mera tryck än orginal -> mera soppa flödar när väl spridaren är öppen. Om man inte mappat för detta borde dock blandningen bli fetare, dvs. lägre än 14,7. 🙁

    Alternativt är mappningen crappy, dvs. oavset engine load kommer blandningen vara ~12,5-14,9.

    #46427
    Adam K
    Deltagare

    Bränslepumpen har lite med bränsletrycket att göra, dvs så länge den klarar att leverera tillräckligt mängd och med tillräckligt tryck. Det är bränsletrycksregualtorn som håller trycket i rails’en på precis rätt invå (oe 3,0bar över plenumtryck)

    För mig låter det som att ecu’n aldrig går ur closed loop (lambda-styrning), men i closed loop lyckas väldigt bra med vad den ska, dvs hålla sig vid lambda 1.
    Du kan behöva ge mer gas/högre last, för att få ecu’n att gå ur closed loop, då borde du se afr neråt 10-12.

    #46441
    Turbovin
    Deltagare

    Det är bara om original BTR inte klarar av det ökade returflödet som bilen kommer gå fetare. Dock är det ju en liten skit som sitter där original och folk i England verkar mena på att de pajar ibland. Jag bytte ut min mot en Fuelab iaf samtidigt som jag bytte om till parallellmatade fuelrailar.

    #46433
    RK
    Deltagare

    Bränslepumpen har lite med bränsletrycket att göra, dvs så länge den klarar att leverera tillräckligt mängd och med tillräckligt tryck. Det är bränsletrycksregualtorn som håller trycket i rails’en på precis rätt invå (oe 3,0bar över plenumtryck)För mig låter det som att ecu’n aldrig går ur closed loop (lambda-styrning), men i closed loop lyckas väldigt bra med vad den ska, dvs hålla sig vid lambda 1.Du kan behöva ge mer gas/högre last, för att få ecu’n att gå ur closed loop, då borde du se afr neråt 10-12.

    Ok, jag skall prova att pressa den lite mer bara jag får ihop bromsarna först, håller på och renoverar oken för tillfället. Men man är så jävla rädd att gasa före man vet att allting lirar, det blev ju inte precis billigt med motorbyte fast jag gjorde allt jobb själv. Skall även installera en knocklink för att vara riktigt säker.

    #46434
    RK
    Deltagare

    Bränslepumpen har lite med bränsletrycket att göra, dvs så länge den klarar att leverera tillräckligt mängd och med tillräckligt tryck. Det är bränsletrycksregualtorn som håller trycket i rails’en på precis rätt invå (oe 3,0bar över plenumtryck)

    För mig låter det som att ecu’n aldrig går ur closed loop (lambda-styrning), men i closed loop lyckas väldigt bra med vad den ska, dvs hålla sig vid lambda 1.
    Du kan behöva ge mer gas/högre last, för att få ecu’n att gå ur closed loop, då borde du se afr neråt 10-12.

    Nu har jag äntligen fått bilen på hjulen igen, har också monterat en knocklink nu, åkte en sväng och gasade rätt så ordentligt men fortfarande bara 14,4-14,7 på mätaren plus att knocklinken tänder de 2 första lamporna då man närmar sig 5000rpm.

    Jag skall mäta bränsletrycket eller så byter jag tryckregulatorn direkt om den inte är altför dyr, om det inte börjar fungera då så vet jag inte vad jag ska ta mig till. Fyll gärna på med ideer om någon vet något mer man borda kolla upp.

    #46428
    Adam K
    Deltagare

    Knocklinken tänder upp mera mot högre varv, motorn blir helt enkelt bullrigare. Det kan ändå börja knacka om din afr håller sig på ca 14,7 även vid last.

    Kalibrerat bredbandslambdan ordentligt?
    Ställt in rätt värden på utgående kabel till visaren? (Om den är inställd på att simulera smalbandslambda skulle spänningen kunna svänga väldigt lite)

    #46435
    RK
    Deltagare

    Knocklinken tänder upp mera mot högre varv, motorn blir helt enkelt bullrigare. Det kan ändå börja knacka om din afr håller sig på ca 14,7 även vid last.

    Kalibrerat bredbandslambdan ordentligt?
    Ställt in rätt värden på utgående kabel till visaren? (Om den är inställd på att simulera smalbandslambda skulle spänningen kunna svänga väldigt lite)

    Tror inte att man kan kalibrera den mätaren som jag har, men är inte riktigt säker, det är en aem. Har för mig att den är färdig att användas direkt.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.