- Detta ämne har 24 svar, 3,942 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 1 månad sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
11 juni, 2018 kl. 20:40 #35830SaraWKeymaster
Dags för nya belägg efter Storträffen i Härnösand, frågan är bara vad… Kikat på Brembo då det sitter såna klistermärken på bilen :rolleyes: Dock finns det två olika storlekar fram och bak, hur vet jag vilken som passar?
Bak, Höjd [mm]:38.8, Bredd[mm]:107.6, Tjocklek [mm.]:15
Höjd [mm]:42.5, Bredd[mm]:108.3, Tjocklek [mm.]:13.8Fram, Höjd 1 [mm]:61.6, Höjd 2 [mm]:70.1, Bredd[mm]:119.2, Tjocklek[mm.]:
14.5
Höjd [mm]:70, Bredd[mm]:119.2, Tjocklek [mm.]:15Eller har ni några helt andra förslag :p
12 juni, 2018 kl. 13:37 #288368KoffeKeymasterNu när det börjar gå snabbt på banorna skulle jag inte tveka att byta till nåt lite “aggressivare”, typ Carbotech XP8. Visst, det gnisslar och dammar lite men du kommer få ett helt annat förtroende för bromsarna. XP8 + RBF600-vätska är mitt tips (körde den kombon på WRXen på bana i många år utan att bli besviken).
Ang. måtten så brukar PEAN ha bra koll på vad som passar, annars får man ta loss ett gammalt belägg och mäta lite 🙂
(Fast det finns säkert GC8-förare här som vet vad du ska ha)//Koffe
12 juni, 2018 kl. 14:52 #288370Christian SDeltagareNu när det börjar gå snabbt på banorna skulle jag inte tveka att byta till nåt lite “aggressivare”, typ Carbotech XP8. Visst, det gnisslar och dammar lite men du kommer få ett helt annat förtroende för bromsarna. XP8 + RBF600-vätska är mitt tips (körde den kombon på WRXen på bana i många år utan att bli besviken).
Ang. måtten så brukar PEAN ha bra koll på vad som passar, annars får man ta loss ett gammalt belägg och mäta lite 🙂
(Fast det finns säkert GC8-förare här som vet vad du ska ha)//Koffe
fram ska hon ha samma som till din wrx då det sitter samma bromsok fram på dom, gt (wrx,turbo 2000 och allt vad dom hette på dom andra marknaderna) fick 4 kolvsoken 99 d—0.o—b
funkar xp8 bra till “vanliga” bromsskivor? vet att till dba 4000 så funkar dom grymt bra då jag själv körde den kombon när man gjorde den första broms uppgraderingen.
12 juni, 2018 kl. 15:06 #288371Christian SDeltagareDags för nya belägg efter Storträffen i Härnösand, frågan är bara vad… Kikat på Brembo då det sitter såna klistermärken på bilen :rolleyes: Dock finns det två olika storlekar fram och bak, hur vet jag vilken som passar?
Bak, Höjd [mm]:38.8, Bredd[mm]:107.6, Tjocklek [mm.]:15
Höjd [mm]:42.5, Bredd[mm]:108.3, Tjocklek [mm.]:13.8Fram, Höjd 1 [mm]:61.6, Höjd 2 [mm]:70.1, Bredd[mm]:119.2, Tjocklek[mm.]:
14.5
Höjd [mm]:70, Bredd[mm]:119.2, Tjocklek [mm.]:15Eller har ni några helt andra förslag :p
du ska bara byta belägg och både fram och bak?
nu är väll detta original belägg men du ser hur dom ser ut och även under vilken tidsintervall du ska titta.
fram https://importcarparts.co.uk/parts-info?id=54&cat=96&sub=97&sec=143&var=28&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart=
bak https://importcarparts.co.uk/parts-info?id=810&cat=96&sub=97&sec=143&var=28&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart=
och här ser ut allt dom har under bromsbelägg och handbromsbackar https://importcarparts.co.uk/parts?cat=96&sub=97&sec=143&var=28&dc=y12 juni, 2018 kl. 20:17 #288386SaraWKeymasterNu när det börjar gå snabbt på banorna skulle jag inte tveka att byta till nåt lite “aggressivare”, typ Carbotech XP8. Visst, det gnisslar och dammar lite men du kommer få ett helt annat förtroende för bromsarna. XP8 + RBF600-vätska är mitt tips (körde den kombon på WRXen på bana i många år utan att bli besviken).
Ang. måtten så brukar PEAN ha bra koll på vad som passar, annars får man ta loss ett gammalt belägg och mäta lite 🙂
(Fast det finns säkert GC8-förare här som vet vad du ska ha)//Koffe
Tänkte att skivorna fortfarande ser ok ut så tänkte byta beläggen runt om nu och sen när skivorna börjar ta slut byt ut allt mot lite bättre grejer, då ska jag ha det du nämner i åtanke d—0.o—b
Okej, känner igen det namnet från en annan tråd som rekommenderat dom, får kolla. Tack! 😀12 juni, 2018 kl. 20:39 #288387SaraWKeymasterdu ska bara byta belägg och både fram och bak?
nu är väll detta original belägg men du ser hur dom ser ut och även under vilken tidsintervall du ska titta.
fram https://importcarparts.co.uk/parts-info?id=54&cat=96&sub=97&sec=143&var=28&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart=
bak https://importcarparts.co.uk/parts-info?id=810&cat=96&sub=97&sec=143&var=28&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart=
och här ser ut allt dom har under bromsbelägg och handbromsbackar https://importcarparts.co.uk/parts?cat=96&sub=97&sec=143&var=28&dc=yPrecis belägg runt om är tanken (får fixa bättre skivor/belägg nästa ggn dom tar slut tänkte jag).
Okej, de jag kikat på är dessa;
https://www.bildelaronline24.se/subaru/impreza-sedan-gc/11414/10130/bromsbelagg?criteria%5B100%5D=VA&sort_supplier%5B%5D=6513 juni, 2018 kl. 12:53 #288385TommyToadDeltagare13 juni, 2018 kl. 14:55 #288372Christian SDeltagaretänkte faktiskt länka till den sidan och då till Ferodo beläggen för EBC i diverse färger ger jag inte mycket för.
https://www.godspeedbrakes.co.uk/353-ferodoköpte bromsskivorna till min ifrån den sidan 😉
13 juni, 2018 kl. 15:02 #288373Christian SDeltagarePrecis belägg runt om är tanken (får fixa bättre skivor/belägg nästa ggn dom tar slut tänkte jag).
Okej, de jag kikat på är dessa;
https://www.bildelaronline24.se/subaru/impreza-sedan-gc/11414/10130/bromsbelagg?criteria%5B100%5D=VA&sort_supplier%5B%5D=65ingen aning hur dom beläggen är och när man klickar på länkarna så kommer det upp 2st olika brembo belägg längst upp på sidan och med olika priser sen under dom kommer det upp en massa andra märken.
14 juni, 2018 kl. 18:44 #288388SaraWKeymasteringen aning hur dom beläggen är och när man klickar på länkarna så kommer det upp 2st olika brembo belägg längst upp på sidan och med olika priser sen under dom kommer det upp en massa andra märken.
Det var dom Brembobeläggen jag tänkte på högst upp om någon vet hur dom är/vilka som passar.
14 juni, 2018 kl. 19:23 #288369KoffeKeymasterfunkar xp8 bra till “vanliga” bromsskivor? vet att till dba 4000 så funkar dom grymt bra då jag själv körde den kombon när man gjorde den första broms uppgraderingen.
Sant, det är ju en aspekt. Körde nog några år med XP8 och originalskivor innan jag också bytte till DBA 4000. Bytte dock inte framskivor för att det direkt behövdes utan mer för att gamla generationens DBA 4000 slumpades när nya slitsningen släpptes, så jag passade på. Bak kör jag fortfarande med originalskivorna från fabrik både på WRX och STi.
//Koffe
26 augusti, 2018 kl. 18:49 #288389DammerDeltagareHallå alla go å glada. Bumpar upp denna tråd en aning istället för att göra en ny.
På jakt efter nya skivor samt belägg till min sti 05 PPP. Men det är ju ett stort hav där ute av märken och varianter.
Så tänkte kolla med er folk här först! Såg hemsidan som länkades högre upp här och hittade detta. https://www.godspeedbrakes.co.uk/package-deals-/293-fr-g-hook-discs-and-kevlar-pads-package-sti-impreza-.htmlvad tro ni om det, något att ha? Vill ha vassare än org, kör mest gata men ska kunna fixa några varv på bana med.
Ska man byta vätskan med när man ändå håller på? Och vad ska man köra då?//Seb
26 augusti, 2018 kl. 19:06 #288379IggeDeltagareHallå alla go å glada. Bumpar upp denna tråd en aning istället för att göra en ny.
På jakt efter nya skivor samt belägg till min sti 05 PPP. Men det är ju ett stort hav där ute av märken och varianter.
Så tänkte kolla med er folk här först! Såg hemsidan som länkades högre upp här och hittade detta. https://www.godspeedbrakes.co.uk/package-deals-/293-fr-g-hook-discs-and-kevlar-pads-package-sti-impreza-.htmlvad tro ni om det, något att ha? Vill ha vassare än org, kör mest gata men ska kunna fixa några varv på bana med.
Ska man byta vätskan med när man ändå håller på? Och vad ska man köra då?//Seb
Bromsvätska finns det en billig och potent som heter Motul RBF600
Väldigt populär med enda nackdelen att den sägs åldras snabbare än svenssonvätska, så ett byte per år bör man nog unna sig.Beläggen är okej, lättare konbana och så gick bra utan att jag märkte några bekymmer bromsmässigt, men de dammade väldigt mycket och höll inte speciellt länge.
För det du beskriver skulle jag nog titta på stoptechs vassare gat-serie 🙂
Vill man ha ännu lite vassare är jag nöjd med mina CL RC5+, men de gnisslar rätt elakt vid lugn körning
26 augusti, 2018 kl. 19:21 #288390DammerDeltagareBromsvätska finns det en billig och potent som heter Motul RBF600
Väldigt populär med enda nackdelen att den sägs åldras snabbare än svenssonvätska, så ett byte per år bör man nog unna sig.Beläggen är okej, lättare konbana och så gick bra utan att jag märkte några bekymmer bromsmässigt, men de dammade väldigt mycket och höll inte speciellt länge.
För det du beskriver skulle jag nog titta på stoptechs vassare gat-serie 🙂
Vill man ha ännu lite vassare är jag nöjd med mina CL RC5+, men de gnisslar rätt elakt vid lugn körning
Tack för svaret!
Okejokej, då va det inte lika relevant längre om dem beter sig så som du beskriver. Låter som jag ska kika på stoptech helt enkelt. Vill inte ha för skrikiga eller dammiga, har ju trotsallt vita fälgar. Någon hemsidan som har liknade kit fast men stoptech då som är att rekommendera?26 augusti, 2018 kl. 19:26 #288380IggeDeltagarePean här i Sverige säljer dom. Annars vet jag inte 🙂
Skickat från min G8441 via Tapatalk
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.