› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Bromskolvar i rostfritt??
- Detta ämne har 25 svar, 3,964 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 5 månader sedan av
Putte GT.
-
FörfattareInlägg
-
14 december, 2006 kl. 07:36 #5650
Mats
DeltagareFinns det någon här som jobbar med stål till vardags??
Jag skall göra nya broms kolvar till mina original ok då jag ändå håller på blästra och pulverlacka dem.
Det jag undrar över är hur rostfritt stål utvidgar sig om man jämför med original broms kolv. Jag vill ju göra kolven i det14 december, 2006 kl. 07:54 #74335simo
DeltagareAnnars funkar titan bra till detta endamål…lätt är det oxå.
Har hört att det finns gott om titan i Thn 😉/U – som inte vet vad det heter…
14 december, 2006 kl. 10:08 #74359specialized
DeltagareRostfria syrafasta specialstål
17-4 PH syrafast
enligt ASTM A 564 Type 630
Ett av marknadens mest intressanta syrafasta stål på grund av:-Exceptionellt höga mekaniska egenskaper
-mycket goda korrisionsegenskaper
-är svetsbart och har god bearbetbarhet17-4 PH har excellenta korrisionsegenskaper och används inom kemisk-, cellulosa-, pappers-, petrokemisk-, mejeri- och livsmedelsindustri. Även inom marina applikationer och i havsmiljö finner 17-4 PH användning.
För stillastående havsvatten rekommenderas dock andra kvaliteter tex SS 2378 (254 SMO) enligt ASTM S 31254Hämtat från http://www.kihlsteel.se/special.htm
Annars så finns ju Waspaloy och Inconel 718 med, legeringar för flygindustrin, superhårt och pallar ~ 1000 grader.
Kör i det på jobbet,dock inte i diametrar under 1800 mm 😉
Avdelningen bredvid har massa Titan med :7Skillnaderna i materialutvidgning mellan materialet i oken och div. andra material kommer nog bara röra sig om max 0,01 mm ,i så små diametrar och kommer därmed inte spela nån roll.
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
—————————————
Efternamnen på mina flickvänner är
—————————————
Jpg ,wmv och mpg 😉
—————————————15 december, 2006 kl. 06:23 #74345Mats
DeltagareVar o kollade med det lokala cnc företaget och ett litet problem dök upp. Enligt honom så var kolvarna härdade efteråt och det var minsann inte billigt de…
Så ni som jobbar med sånthär. Tror ni det är nödvändigt att härda kolvarna?? Ola, som han heter, menade att Subaru inte skulle härdat utan en orsak. Det kostar ju pengar för dem med.
Min tanke var väl att de kört kolvarn i vanligt ”bonn-stål” och sen härdat för att rostskydda dem. Om man då kör dem i syrafast så borde ju det problemet vara ur världen??Är det föresten nån annan som kan tänkas vara intresserad av ett set med kolvar?? Just nu är vi 3 pers som anmält intresse. Bara det inte blir för dyrt förståss. Men ju fler vi blir desto billigare blir det.
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg15 december, 2006 kl. 13:41 #74339Kvarnis
Deltagareär ~samma lika med bultar runt turbo och grenrör, dom ska vara härdade för att inte skära fast, risken är att du kommer värme nypa kolvara om du byter material…blir rätt så varmt om man använder hejdarna…:D
15 december, 2006 kl. 13:45 #74346Mats
DeltagareMen varför nyper de?? Utvidgningen kan det ju inte bero på? Eller??
Så du tror inte det skulle funka att köra dem i syrafast??Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg19 december, 2006 kl. 07:54 #74347Mats
DeltagareHar nu fixat en ritning på kolvarna. Nån här som jobbar med en styrd svarv?
Som kanske kan tänka sig att svarva till några kolvar i SS 2343??Har kontakt med ett företag i närheten men de var inte så jättesugna på att göra detta. Så om nån känner att de vill hjälpa till så hör av er till mig.
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg19 december, 2006 kl. 09:18 #74336simo
DeltagareKolla i ”vad gör du tråden”, borde finns ngn där som inte vågar erkänna här… 😉
/U
21 december, 2006 kl. 10:27 #74356Putte GT
DeltagareTjena Mats ”Here is the man” He he Hur ser ritningen ut?
Kan du mejla den till mig så kan jag se vad jag kan göra, matrialet är ju inte det roligaste att jobba med.
Hur många rör det sig om?
Vad är det för toleranser? Ska jag kolla pris på materialet oxå eller?
Ha de gött
21 december, 2006 kl. 12:04 #74348Mats
DeltagareDu har mail :9
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg5 januari, 2007 kl. 07:49 #74349Mats
DeltagareNu var bromsarna fixade. Tog ju bara ca 2 månader… Ibland så jobbar man snabbt som f*n.
Putte GT körde fram de nya kolvarna till mig i SS2343 :9 (rostfritt syrafast). När jag sen monterade i kolvarna så lyckades jag skada två packningar så det läckte där men nu är det tätt och bromsar jävlar i mig bra.
Jag har alltså DBA 4000 skivor med Carbotech Bobcat belägg och Goodridge stålomspunna slangar. Har knappt kört nåt än så jag skall köra in bromsarn innan jag bromsar ordentligt med dem. Till sommaren har jag XP8 belägg liggande.Om någon annan är intresserad av dessa kolvar så hör av er till mig eller Putte GT så kan han köra fram till er. Ju fler vi gör åt gången desto bättre pris. Jag skall kolla läget med finska subaru klubben ifall någon är sugen på dem där borta också.
Tyvärr blev det inga bilder på dem från min sida då kameran vägrade fungera… x( Men jag tror Putte tog några kort innan han lämnade dem till mig.
Mats GBG
Regionsansvarig GBG5 januari, 2007 kl. 08:00 #74337simo
DeltagareGött Mats,
2 månader, det låter ju som en snabbfix 😉 😀
/U – som tog ett par månader på sig att byta aga
8 januari, 2007 kl. 09:04 #74350Mats
DeltagareBild på skönheterna…
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album576/Bromskolvar001.jpg
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg8 januari, 2007 kl. 12:47 #74338simo
DeltagareSer grymt ut!
Bara att färga mitten svart o gul 😉
/U
8 januari, 2007 kl. 15:31 #74357Putte GT
DeltagareJa jag tyckte det passade bra efftersom vi tillverkar grejor till kärnkraftverk på jobbet He he.
Fast nästa gång blir dom runda.Det är bara att lägga en beställning till mig eller Mats. Ju fler desto bättre och billigare. Riktpris Från 130kr om det är 10 eller fler och 145kr st om det är ca:5 bilar. Annars är det nästan ingen ide att köra dom.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.