SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Bromskolvar i rostfritt??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5650
    Mats
    Deltagare

      Finns det någon här som jobbar med stål till vardags??
      Jag skall göra nya broms kolvar till mina original ok då jag ändå håller på blästra och pulverlacka dem.
      Det jag undrar över är hur rostfritt stål utvidgar sig om man jämför med original broms kolv. Jag vill ju göra kolven i det

      #74335
      simo
      Deltagare

        Annars funkar titan bra till detta endamål…lätt är det oxå.
        Har hört att det finns gott om titan i Thn 😉

        /U – som inte vet vad det heter…

        #74359
        specialized
        Deltagare

          Rostfria syrafasta specialstål
          17-4 PH syrafast
          enligt ASTM A 564 Type 630
          Ett av marknadens mest intressanta syrafasta stål på grund av:

          -Exceptionellt höga mekaniska egenskaper
          -mycket goda korrisionsegenskaper
          -är svetsbart och har god bearbetbarhet

          17-4 PH har excellenta korrisionsegenskaper och används inom kemisk-, cellulosa-, pappers-, petrokemisk-, mejeri- och livsmedelsindustri. Även inom marina applikationer och i havsmiljö finner 17-4 PH användning.
          För stillastående havsvatten rekommenderas dock andra kvaliteter tex SS 2378 (254 SMO) enligt ASTM S 31254

          Hämtat från http://www.kihlsteel.se/special.htm

          Annars så finns ju Waspaloy och Inconel 718 med, legeringar för flygindustrin, superhårt och pallar ~ 1000 grader.

          Kör i det på jobbet,dock inte i diametrar under 1800 mm 😉
          Avdelningen bredvid har massa Titan med :7

          Skillnaderna i materialutvidgning mellan materialet i oken och div. andra material kommer nog bara röra sig om max 0,01 mm ,i så små diametrar och kommer därmed inte spela nån roll.

          Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
          —————————————
          Efternamnen på mina flickvänner är
          —————————————
          Jpg ,wmv och mpg 😉
          —————————————

          #74345
          Mats
          Deltagare

            Var o kollade med det lokala cnc företaget och ett litet problem dök upp. Enligt honom så var kolvarna härdade efteråt och det var minsann inte billigt de…

            Så ni som jobbar med sånthär. Tror ni det är nödvändigt att härda kolvarna?? Ola, som han heter, menade att Subaru inte skulle härdat utan en orsak. Det kostar ju pengar för dem med.
            Min tanke var väl att de kört kolvarn i vanligt ”bonn-stål” och sen härdat för att rostskydda dem. Om man då kör dem i syrafast så borde ju det problemet vara ur världen??

            Är det föresten nån annan som kan tänkas vara intresserad av ett set med kolvar?? Just nu är vi 3 pers som anmält intresse. Bara det inte blir för dyrt förståss. Men ju fler vi blir desto billigare blir det.

            Mats GBG
            Regionsansvarig Göteborg

            #74339
            Kvarnis
            Deltagare

              är ~samma lika med bultar runt turbo och grenrör, dom ska vara härdade för att inte skära fast, risken är att du kommer värme nypa kolvara om du byter material…blir rätt så varmt om man använder hejdarna…:D

              #74346
              Mats
              Deltagare

                Men varför nyper de?? Utvidgningen kan det ju inte bero på? Eller??
                Så du tror inte det skulle funka att köra dem i syrafast??

                Mats GBG
                Regionsansvarig Göteborg

                #74347
                Mats
                Deltagare

                  Har nu fixat en ritning på kolvarna. Nån här som jobbar med en styrd svarv?
                  Som kanske kan tänka sig att svarva till några kolvar i SS 2343??

                  Har kontakt med ett företag i närheten men de var inte så jättesugna på att göra detta. Så om nån känner att de vill hjälpa till så hör av er till mig.

                  Mats GBG
                  Regionsansvarig Göteborg

                  #74336
                  simo
                  Deltagare

                    Kolla i ”vad gör du tråden”, borde finns ngn där som inte vågar erkänna här… 😉

                    /U

                    #74356
                    Putte GT
                    Deltagare

                      Tjena Mats ”Here is the man” He he Hur ser ritningen ut?

                      Kan du mejla den till mig så kan jag se vad jag kan göra, matrialet är ju inte det roligaste att jobba med.

                      Hur många rör det sig om?

                      Vad är det för toleranser? Ska jag kolla pris på materialet oxå eller?

                      Ha de gött

                      #74348
                      Mats
                      Deltagare

                        Du har mail :9

                        Mats GBG
                        Regionsansvarig Göteborg

                        #74349
                        Mats
                        Deltagare

                          Nu var bromsarna fixade. Tog ju bara ca 2 månader… Ibland så jobbar man snabbt som f*n.

                          Putte GT körde fram de nya kolvarna till mig i SS2343 :9 (rostfritt syrafast). När jag sen monterade i kolvarna så lyckades jag skada två packningar så det läckte där men nu är det tätt och bromsar jävlar i mig bra.
                          Jag har alltså DBA 4000 skivor med Carbotech Bobcat belägg och Goodridge stålomspunna slangar. Har knappt kört nåt än så jag skall köra in bromsarn innan jag bromsar ordentligt med dem. Till sommaren har jag XP8 belägg liggande.

                          Om någon annan är intresserad av dessa kolvar så hör av er till mig eller Putte GT så kan han köra fram till er. Ju fler vi gör åt gången desto bättre pris. Jag skall kolla läget med finska subaru klubben ifall någon är sugen på dem där borta också.

                          Tyvärr blev det inga bilder på dem från min sida då kameran vägrade fungera… x( Men jag tror Putte tog några kort innan han lämnade dem till mig.

                          Mats GBG
                          Regionsansvarig GBG

                          #74337
                          simo
                          Deltagare

                            Gött Mats,

                            2 månader, det låter ju som en snabbfix 😉 😀

                            /U – som tog ett par månader på sig att byta aga

                            #74350
                            Mats
                            Deltagare

                              Bild på skönheterna…

                              http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album576/Bromskolvar001.jpg

                              Mats GBG
                              Regionsansvarig Göteborg

                              #74338
                              simo
                              Deltagare

                                Ser grymt ut!

                                Bara att färga mitten svart o gul 😉

                                /U

                                #74357
                                Putte GT
                                Deltagare

                                  Ja jag tyckte det passade bra efftersom vi tillverkar grejor till kärnkraftverk på jobbet He he.
                                  Fast nästa gång blir dom runda.

                                  Det är bara att lägga en beställning till mig eller Mats. Ju fler desto bättre och billigare. Riktpris Från 130kr om det är 10 eller fler och 145kr st om det är ca:5 bilar. Annars är det nästan ingen ide att köra dom.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.