SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Bromsok, ny eller renovering…

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    backfeed
    Deltagare

En eller två av kolvarna i höger bromsok fram kärvar, bromsbelägget ligger an mot skivan lite och när jag klämde med polygrip igår så gick det löjligt tungt och jag lyckades som mest få ut belägget 1 mm från skivan. De andra två kolvarna löper fritt som de ska.

Lokala Subaru vill ha mer än 3800:- för en nytt ok, vilket jag tycker är rent sataniskt j**la dyrt. Finns de att få tag på billigare nånstans?

Det andra alternativet, renovering med Subarus renoveringssats (som de ska ha 353:- för), är det något att ens försöka ge sig på? Jag har absolut inte tänkt göra det själv med mina sju tusen tummar över hela kroppen, även om jag vet ungefär hur man ska göra, och det kommer ju kosta minst 1500:- att få det gjort på en verkstad…

Hur stor chans att en renovering fixar problemet? Bättre att bita j**ligt surt och köpa ett nytt svindyrt ok?

-= Impreza GT -99 =-

GT99
      Deltagare

Hej
        Imprezans broms ok är väldigt lätta att renovera själv.
        Ut med kolvarna och slipa/polera bort ev. rost och skit.
        Dit med nytt gummi och peta tebaks kolven.

Så köp dig en renoverings sats och spara några tusen.

backfeed
        Deltagare

Det är garanterat skitlätt om man är någorlunda händig. Jag hör till kategorin personer som egentligen inte ens borde få öppna motorhuven, så det är ingen idé.

Det låter ju enkelt och bra, men dels kommer ju oken sitta fast nåt så inåt helvete så jag inte får loss dem utan skärbrännare (så var det när jag försökte byta bromsskivor, jag blev tvungen lämna in på verkstad för jag fick inte loss oken), dels kommer jag måsta lufta bromsarna efteråt vilket jag inte fixar heller.

Frågan återstår: är det värt över 3800:- för ett nytt ok, finns det billigare nån annanstans eller är det ens någon idé att försöka renovera? Lokala Subaru utför inte bromsoksrenoveringar, så jag har på känn att det kan strula rejält…

-= Impreza GT -99 =-

uranium
          Deltagare

Frågan återstår: är det värt över 3800:- för ett nytt ok, finns det billigare nån annanstans eller är det ens någon idé att försöka renovera? Lokala Subaru utför inte bromsoksrenoveringar, så jag har på känn att det kan strula rejält…-= Impreza GT -99 =-

På Meca har dom ok för typ 2000 spänn:-)

Men om jag var i din sits så skulle jag nog renovera oken. Det kanske finns nån vänlig själ här som bor nära dig och som kan hjälpa dig med en renovering för en vettig peng?

backfeed
            Deltagare

Ok, tackar, det är ju ungefär halva priset. Nackdelen är väl då antagligen att den saknar Subaru-texten (?), men iofs spelar det inte så hemskt stor roll eftersom mina ok är täckta av bromsdamm så man ser inte texten hursomhelst. 🙂

Jag har beslutat mig för ett tafatt försök att renovera okskrället själv. Går det åt h***ete så kan jag ju alltid köpa Meca-oket istället, förutsatt att jag ens lyckas köra till en verkstad sen när jag haft sönder bromsslangen så all vätska har läckt ut. 😀

Det ska väl finnas en eller flera bra guider för hur man gör bromsoksrenovering här på forumet om jag inte minns fel. Om någon har en guide med foton så tar jag tacksamt emot den!

-= Impreza GT -99 =-

Palm
              Deltagare

Det finns även kolvar att jaga fatt i om någon skulle vara för dålig/rostig har jag sett på nätet.

Desen
                Deltagare

Finns utbytesok hos bildelskatalogen.se för ca 1400kr

Att byta alla packningar och damasker är en stunds arbete, och om kolvarna e rostiga och man måste ordna nya så springer det genast iväg lite slantar till.

/Andreas, Skåne, Kristianstad

”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

SS 2006 1.43.13 GT-99
                  SS 2007 1.31.10 GT-99
                  SS 2008 1.29.65 GT-99

Manor
                  Deltagare

Även jag skulle behöva en smärre renovering av framoken då gummidamaskerna till de inre kolvarna såg sunkiga ut.

Jag ringde just till Fürstenhoffs Motor och de renoverar ok till GT:n enligt utbytesprincipen. De tog 1200:- styck för dessa, och man lämnar då in sina gamla ok i inbyte. Det låter som ett helt ok pris tycker jag. Jag har sagt det förr Fürstenhoffs Motor är ett riktigt höjdarställe :-).

backfeed
                    Deltagare

Finns utbytesok hos bildelskatalogen.se för ca 1400kr

Ah, tackar, ännu bättre!

Jag tog en titt och det ser ju på fotot ut precis som originaloken med Subarutexten, och turligt nog finns det en verkstad ansluten till bildelskatalogen här i Skellefteå så jag tar helt enkelt och kontaktar dem!

Mange tak, för jag renoverar som sagt helst inte själv. 🙂

-= Impreza GT -99 =-

backfeed
                      Deltagare

Jag ringde just till Fürstenhoffs Motor och de renoverar ok till GT:n enligt utbytesprincipen.

Verkar vara ett bra ställe det där som sagt, synd bara att de väl antagligen håller till i Sthlm som alla verkstäder och butiker gör när den som refererar till dem inte anger var de finns. 🙂

Lokala Subaru här i Skellefteå är egentligen en Fordverkstad sedan väldigt länge, och deras utbytesprincip består i att man ska köpa ett nytt ok för vansinnigt ockerpris och sedan låta dem byta åt dem för sannolikt lika vansinnigt ockerpris.

Nä fy fasen, märkesverkstäder är tamejräven de värsta som finns, de vet att de alltid kommer gå runt eftersom alla medelsvensson alltid anlitar dem ”för att det är ju ORIGINAAAAAL”. Oberoende verkstäder FTW, alla jag provat hittills har varit en magnitudordning bättre både vad gäller priser och service.

-= Impreza GT -99 =-

Manor
                        Deltagare

Jag ringde just till Fürstenhoffs Motor och de renoverar ok till GT:n enligt utbytesprincipen.

Verkar vara ett bra ställe det där som sagt, synd bara att de väl antagligen håller till i Sthlm som alla verkstäder och butiker gör när den som refererar till dem inte anger var de finns. :-)Lokala Subaru här i Skellefteå är egentligen en Fordverkstad sedan väldigt länge, och deras utbytesprincip består i att man ska köpa ett nytt ok för vansinnigt ockerpris och sedan låta dem byta åt dem för sannolikt lika vansinnigt ockerpris.Nä fy fasen, märkesverkstäder är tamejräven de värsta som finns, de vet att de alltid kommer gå runt eftersom alla medelsvensson alltid anlitar dem ”för att det är ju ORIGINAAAAAL”. Oberoende verkstäder FTW, alla jag provat hittills har varit en magnitudordning bättre både vad gäller priser och service.-= Impreza GT -99 =-

Hej !

Ja, Fürstenhoffs Motor ligger i Huddinge någon mil söder om Stockholm. De är en auktoriserad Subaruverkstad och ingen gammal Fordverkstad ;).

MariaimprezaGT
                          Deltagare

Då jag letade efter fälgkapslar till mina kakimotofälgar så kom jag in på kakimoto racings sida i Japan, inte för jag kan så bra japanska 😉 men de verkade som om de hade en hel del till imprezor! Bla Brembo bromsset för ca 16 k plus frakt, det kan vara värt å kolla upp om man funderar på att uppgradera sig.. Kakimoto är inga dåliga grejer liksom 😛 Vet samma set kostar ca 50 papp i sverige :O

å så var de länken med ja… http://www.kakimotoracing.co.jp/23-00_brake(web)/23-01_brake.html

Maria

Skylifting is teh #### 😉

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.