SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Bromsproblem…

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5827
    mikke
    Deltagare

      Fick lite problem på Knutstorp i helgen, efter att kört ett tag på banan (10 varv) så tryckte jag bromspedalen i botten på målrakan i 180, dock gick det att pumpa upp trycket så det bromsade igen, körde genast av banan och ut och kylde bromsarna. I början av nedkylningen så tog bromsarna ingenting när man tryckte första gången men gick att pumpa så dom tog. När jag kom tillbaka från nedkylningen fungerade allt som vanligt igen, dock hade det läckt lite vid ena niplen vid ett ok, så min fråga är vad det beror på att man tryckte pedalen i botten? Bromsvätskan kokat? Läckan (som bara uppkom när man hade kört ett 10-tal varv?)?

      Bromsuppsättning:
      PFC-skivor fram
      PFC-racingbelägg runtom
      Stålomspunnaslangar
      ATE bromsvätska (kör en gång Mantorp och en gång Emmaboda med den)

      Tacksam för svar!

      #75590
      Pedersen
      Deltagare

        Vätskan har kokat (förmodligen för att hela oket har överhettat, en klassiker med PFC bromsar).

        Kan vara svårt att undvika ibland men tänk på följande:

        1. Man bromsar MAX eller inte alls. Bromspedalen är ingen snuttefilt 😉

        2. Lufta alltid bromsarna innan bankörningen så du har fräsch vätska

        3. Kör på bromsvätska med hög torr kokpunkt (RBF600 eller SRF)

        4. Vissa banor är hårdare mot bromsarna än andra, kör kortare pass isf

        #75594
        rickey
        Deltagare

          Du kanske överhetade bromsarna såppas att oljan kokade?

          #75592
          minid
          Deltagare

            Jonnie har samma problem med sina bromsar..
            Förmodligen är beläggen för vassa för våra ok.
            Det blir snabbt temp med PFC racebelägg och jag tror då att det värmer upp oken så fruktansvärt mycket att oljan kokar direkt nästan.
            Jag kan dessutom tillägga att jonnies ok fram är inte längre guldiga utan nästan åt det svarta hållet pga värmen.

            Jag kör med samma bromsskivor, slangar och olja som jonnie men jag kör med PFC sportbelägg på bana och vanligt. Tycker de räcker gott o väl till bana. Dessutom har jag inga ”miss” färgningar på mina ok och skivorna och oken blir inte så varma av dessa beläggen heller…

            #75593
            mikke
            Deltagare

              Tack för svaren, nu vet jag ju vad det handlar om, får försöka rätta till det så bra det går 😉

              #75589
              Rallystacke
              Deltagare

                Skffa Castrol SRF bromsvätska och fixa lite bättre kylning till bromsarna så är problemet löst 🙂

                #75591
                Pedersen
                Deltagare

                  Det skiljer inte många grader i torrkokpunkt på SRFen och RBF600an. Och våtkokpunkten är sämre om jag inte minns fel. Och med tanke på hur överjävligt dyr SRFen är så är det inget vettigt alternativ. Bättre byta oftare istället.

                  Förbättrad kylning funkar ju naturligtvis men det är ju lite trångt…

                  Vill man läsa spaltkilometer om ”problemet” så kan man söka på ”Brownbos” på vilket (amerikanskt) Impreza-forum som helst.

                  #75588
                  Janne248
                  Deltagare

                    Förbättrad kylning funkar ju naturligtvis men det är ju lite trångt…

                    Sådana hära kanske?
                    http://www.gruppe-s.com/Subaru/subext/chargespeed_CFbrakeduct.jpg

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.