› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Bromsproblem…
- Detta ämne har 7 svar, 1,096 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 7 månader sedan av
Janne248.
-
FörfattareInlägg
-
1 juli, 2008 kl. 10:53 #5827
mikke
DeltagareFick lite problem på Knutstorp i helgen, efter att kört ett tag på banan (10 varv) så tryckte jag bromspedalen i botten på målrakan i 180, dock gick det att pumpa upp trycket så det bromsade igen, körde genast av banan och ut och kylde bromsarna. I början av nedkylningen så tog bromsarna ingenting när man tryckte första gången men gick att pumpa så dom tog. När jag kom tillbaka från nedkylningen fungerade allt som vanligt igen, dock hade det läckt lite vid ena niplen vid ett ok, så min fråga är vad det beror på att man tryckte pedalen i botten? Bromsvätskan kokat? Läckan (som bara uppkom när man hade kört ett 10-tal varv?)?
Bromsuppsättning:
PFC-skivor fram
PFC-racingbelägg runtom
Stålomspunnaslangar
ATE bromsvätska (kör en gång Mantorp och en gång Emmaboda med den)Tacksam för svar!
1 juli, 2008 kl. 12:04 #75590Pedersen
DeltagareVätskan har kokat (förmodligen för att hela oket har överhettat, en klassiker med PFC bromsar).
Kan vara svårt att undvika ibland men tänk på följande:
1. Man bromsar MAX eller inte alls. Bromspedalen är ingen snuttefilt 😉
2. Lufta alltid bromsarna innan bankörningen så du har fräsch vätska
3. Kör på bromsvätska med hög torr kokpunkt (RBF600 eller SRF)
4. Vissa banor är hårdare mot bromsarna än andra, kör kortare pass isf
1 juli, 2008 kl. 16:56 #75594rickey
DeltagareDu kanske överhetade bromsarna såppas att oljan kokade?
1 juli, 2008 kl. 20:50 #75592minid
DeltagareJonnie har samma problem med sina bromsar..
Förmodligen är beläggen för vassa för våra ok.
Det blir snabbt temp med PFC racebelägg och jag tror då att det värmer upp oken så fruktansvärt mycket att oljan kokar direkt nästan.
Jag kan dessutom tillägga att jonnies ok fram är inte längre guldiga utan nästan åt det svarta hållet pga värmen.Jag kör med samma bromsskivor, slangar och olja som jonnie men jag kör med PFC sportbelägg på bana och vanligt. Tycker de räcker gott o väl till bana. Dessutom har jag inga ”miss” färgningar på mina ok och skivorna och oken blir inte så varma av dessa beläggen heller…
2 juli, 2008 kl. 09:21 #75593mikke
DeltagareTack för svaren, nu vet jag ju vad det handlar om, får försöka rätta till det så bra det går 😉
18 augusti, 2008 kl. 06:27 #75589Rallystacke
DeltagareSkffa Castrol SRF bromsvätska och fixa lite bättre kylning till bromsarna så är problemet löst 🙂
18 augusti, 2008 kl. 09:41 #75591Pedersen
DeltagareDet skiljer inte många grader i torrkokpunkt på SRFen och RBF600an. Och våtkokpunkten är sämre om jag inte minns fel. Och med tanke på hur överjävligt dyr SRFen är så är det inget vettigt alternativ. Bättre byta oftare istället.
Förbättrad kylning funkar ju naturligtvis men det är ju lite trångt…
Vill man läsa spaltkilometer om ”problemet” så kan man söka på ”Brownbos” på vilket (amerikanskt) Impreza-forum som helst.
18 augusti, 2008 kl. 10:06 #75588Janne248
DeltagareFörbättrad kylning funkar ju naturligtvis men det är ju lite trångt…
Sådana hära kanske?
http://www.gruppe-s.com/Subaru/subext/chargespeed_CFbrakeduct.jpg -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.