SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Bromsrenovering fram, GT-00

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    radiohead
    Deltagare

På min GT-00 har nu ett av de främre bromsoken börjat kärva, det luktade inte godis när jag upptäckte det! Subaru vill ha ca 6000 för ett nytt ok + 800:- för bytet, så jag beställde hem ett renoveringskit istället och tänkte försöka göra jobbet själv trots jag är meknovis på bilen..

Har läst en del andra trådar här och funnit en del info men har en del konkreta frågor..

1. Då flera av kolvarna kärvar, hur pressar jag lämpligtvis ut dem? Jag är rädd att försöker jag köra ut alla fyra så kanske jag bara får ut en, och då blir det svårt med tryck till de övriga. Tar man en i taget eller skall man försöka få ut alla fyra samtidigt på något sätt? Om alla, hur gör man det lämpligtvis?

2. När jag får ut kolvarna, bör jag då hålla bromspedalen nedtryckt för att undvika få in allt för mycket luft (eller förlora bromsvätska)?

3. Om jag tar bort bromsledningen från oket, kan jag plugga ledningen på något smart sätt för att slippa förlora så mycket vätska?

4. Om man fyller på bromsvätska och inte ersättar all vätska i systemet, bör man ha ngn speciell då eller går det bra med en vanlig DOT4 vätska?

Jag lyckades lossa oket men tänkte det var lika bra och höra sig för innan man gör något man får ångra..! 😉

Lite tips uppskattas iaf!

/N

radiohead
      Deltagare

Får nog lägga in ytterligare en punkt…

5) Kindwalls gav mig en renoverings kit med art nr 26297FA051, jag har mest hittat hänvisningar till 26297FA050. Någon som vet om det försnämnda kitet är kompatibelt?

/N

Manor
        Deltagare

Fûrstenhoffs motor säljer renoverade ok för 1200:- stycket, och du lämnar då in dina gamla ok i inbyte. En relativt billig peng för detta arbete, tycker jag.

Jag lät dem byta dem också…så slapp man ytterligare en arbetsuppgift.

Ganska taget tycker jag då bromsar är en av de viktigaste detaljerna på bilen.

kamikaze
          Deltagare

1. Om oket sitter kvar på bilen så kan du ta bromsbeläggen och lägga imellan två av kolvarna som går lätt så att beläggen hindrar kolvarna från att flyga ut, bromsa sedan ut dom andra kolvarna har du en kompis till hands så kan han hålla emot den tredje kolven med en polygrip eller liknande och förhoppningsvis kommer då den kolven som kärvar.
            Funkar inte det får du ta loss oket dela det och plocka ut kolvarna genom att vrida/dra med en rörtång eller annat som du får bra tag med.
            Har du tagit bort oket så sätt det i ett skruvstäd och blås i oket med tryckluft men va försiktig, när kolvarna lossnar kommer de som projektiler

2. Endel säger att man ska göra så jag har aldrig gjort det (blir kanska långtråkigt för den stackaren som ska sitta i bilen hela tiden medann du renoverar bromsar)

3. Ta en tving typ ”Quickgrip” med gummihättor på käftarna och sätt för hålet
            http://www.biltema.se/Archive/Product_images/20/Large/20-836_l.jpg
            Då slipper du bli av med så mycke bromsvätska och polaren som sitter i bilen kan gå ut nu

4. Ska du bara fylla på så räcker det med vanlig vätska men har du tänkt köra på bana är det bra att byta till en annan som tål högre temperaturer Motul RBF 600 t,ex

5. Beställde själv renoveringsats i höstas men kommer inte ihåg om det va en 1 eller 0 i slutet av art nr, titta på innehållet och se om det känns rätt. Lite bromscylinderfett är inte fel att ha eftersom den lilla lilla påsen som följer med tar slut i ett nafs

challe
            Deltagare

Jag är nästan 100 på att nummret är ändrat från 0 till 1, men innehållet är fortfarande det samma

radiohead
              Deltagare

Tack för tipsen!

Handlaren hävdade mycket riktigt att ..051 var den nya benämningen på den gammla bromsrenoveringskiten så beväpnad med råden plockade jag av oket och fick ut alla kolvarna, heja..!

Försökte sätta i en kolv med ny packning efter ha rengjort kolven och motsvarande plats i oket och upplevde dels att det var jäkligt svårt och pressa in den förbi packningen och dels att det är svårt att pressa in kolven rakt (och hårt!) – nu blev det så att den gick lite snett så jag fick plocka ut den igen. Någon som har något tips för detta?

Sedan så har jag en kolv som är lite anfrätt ytterst ute, typ den del som är utan för packningen. Hur mycket kan man tolerera innan man behöver byta kolven? Jag upplever det inte så att det sticker ut ngt vid beröring efter att ha rengjort det. Känns inte heller som det kärvar i oket om jag provar utan packningar. Bifogar en bild på den, skall ju säga mer än tusen ord… 🙂

http://radiohead.zenfolio.com/img/v8/p260473074-4.jpg

//N

specialized
                Deltagare

Tack för tipsen!Handlaren hävdade mycket riktigt att ..051 var den nya benämningen på den gammla bromsrenoveringskiten så beväpnad med råden plockade jag av oket och fick ut alla kolvarna, heja..! Försökte sätta i en kolv med ny packning efter ha rengjort kolven och motsvarande plats i oket och upplevde dels att det var jäkligt svårt och pressa in den förbi packningen och dels att det är svårt att pressa in kolven rakt (och hårt!) – nu blev det så att den gick lite snett så jag fick plocka ut den igen. Någon som har något tips för detta?Sedan så har jag en kolv som är lite anfrätt ytterst ute, typ den del som är utan för packningen. Hur mycket kan man tolerera innan man behöver byta kolven? Jag upplever det inte så att det sticker ut ngt vid beröring efter att ha rengjort det. Känns inte heller som det kärvar i oket om jag provar utan packningar. Bifogar en bild på den, skall ju säga mer än tusen ord… 🙂http://radiohead.zenfolio.com/img/v8/p260473074-4.jpg//N

Kan inte se bilden här på jobbet men 🙂

Har du fettat in o-ringen och kolven med fettet som följde med och glidytan på kolven inte är skadad,så ska det gå ganska lätt att trycka i kolven igen. Gör det inte det, kolla om kolven är skadad..
                  Du kan även prova att rotera på kolven och se…

Vidare så använd hellre för mycket fett än för lite.

Är kolven repad/skadad så funkar det att putsa upp med scotch-brite eller finfin smärgelduk. Putsa bara bort det som sticker ut.
                  Putsar du mer, så riskerar det att bli läckage…

Tänk på att om du har helt nya skivor och helt nya belägg, så är det inte mycket alls, kanske någon mm bara, som är utanför packningen/ o-ringen i oket. Alltså se till att kolven glider lätt över hela slaglängden ..

Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
                  ———————————-
                  Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

radiohead
                  Deltagare

Tänkte passa på och återkoppla lite nu när jobbet är gjort..

Det gick faktiskt lättare än jag trodde och plocka loss oket och få loss kolvarna. En av kolvarna fick jag ta och försiktigt knacka ut mha en skruvmejsel mot kanten där damasken ansluter.

När jag sedan bytte till sommardäck så passade jag även på att kolla oket på andra sidan och även där var det en kolv som satt fast! Tur det följde med damasker och packningar till två kompletta ok, annars hade det blivit lite trist..!

I övrigt så hittade jag en bra tråd som visade merparten av jobbet här : http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=881881

Känns skönt och ha lyckats göra något själv för en gångs skull! (hoppas dock det inte blir allt för frekvent 😉 )
                    /N

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.