Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36192
    Akira
    Deltagare

      Min BRZ’s automatlåda fick för sig att rasa för två veckor sedan ungefär en månad efter att en service var gjord hos en verkstad min fråga är vad kan ha hänt? 🙁
      Symtomerna började med ryck vid ned växling till att sedan för värras med att fjärde, femte och sjätte växlarna försvann och lyssnade motor lampa.

      På verkstan fick de fram tre fel koder kommer inte ihåg exakt vad det var men något iform av solenoid stuck

      Jag har svårt att tänka mig att lådan fått en tidigare död på grund av min körning då jag väldigt sällan gjorde större gas på drag innan motorn hade nåt arbetstemperatur ca tio minuters körning

      #289273
      FiddeFuling
      Keymaster

        Min BRZ’s automatlåda fick för sig att rasa för två veckor sedan ungefär en månad efter att en service var gjord hos en verkstad min fråga är vad kan ha hänt? 🙁
        Symtomerna började med ryck vid ned växling till att sedan för värras med att fjärde, femte och sjätte växlarna försvann och lyssnade motor lampa.

        På verkstan fick de fram tre fel koder kommer inte ihåg exakt vad det var men något iform av solenoid stuck

        Jag har svårt att tänka mig att lådan fått en tidigare död på grund av min körning då jag väldigt sällan gjorde större gas på drag innan motorn hade nåt arbetstemperatur ca tio minuters körning

        Oj vad tråkigt.. är hela låda utdömd nu eller skall verkstaden ge sig på att reparera?

        SOLENOID är de ventiler som styr oljan, dessa elektriksa komponenter kan ge upp helt oberoende av körstil. Så det är nog mer otur, men dessa är relativt enkla att byta (iallafall på äldre subaru automatlådor)

        Kolla i service boken om du kan se när de bytt olja i växellådan, om det slarvats så kanske du kan få lite good will ifrån verkstad

        hoppas de löser sig
        Felix

        #289274
        Akira
        Deltagare

          Oj vad tråkigt.. är hela låda utdömd nu eller skall verkstaden ge sig på att reparera?

          SOLENOID är de ventiler som styr oljan, dessa elektriksa komponenter kan ge upp helt oberoende av körstil. Så det är nog mer otur, men dessa är relativt enkla att byta (iallafall på äldre subaru automatlådor)

          Kolla i service boken om du kan se när de bytt olja i växellådan, om det slarvats så kanske du kan få lite good will ifrån verkstad

          hoppas de löser sig
          Felix

          Vad jag fick höra så var lådan utdömd då dom menade på att det inte var värt att fixa så jag får en nyare låda som bara gått 500 mil
          Jag lämnade in bilen som sakt på samma verkstad i början av december för service där jag fick på kvittot att de har bytt oljan men vem vet om dom har slarvat har en kollega till mig menat på. Jag kunde i alla fall behålla den gamla lådan också som jag tänkte försöka kolla lite närmare själv på och om det går att fixa själv så är det ju bara trevligt annars så har man ungefär 40kg skort man kan få någon slant för.d—0.o—b

          #289275
          Akira
          Deltagare

            Bilen är nu lagad med en ny växellåda och jag har tagit hem den gammla växellådan i hop om att kanske kunna komma fram till vad som gick fel med den, Verkstadens teori var att det har kommit in kylvatten in i växellådan via oljekylaren då den också fick bytas då den gammla var i princip igensatt.

            Jag undrar behöver jag testa växlingarna på något särkilt sätt för kunna vara säker på att allt har blivit bra eller räker det med en fyrtio minuters blandad körning?

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.