› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Bullernivå – Hjälp!
- Detta ämne har 27 svar, 1,840 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 7 månader sedan av
Strat.
-
FörfattareInlägg
-
30 september, 2005 kl. 20:12 #900
pozest
DeltagareJag har precis kommit hem från en Ecutek 3 mappning med allt vad det innebär och därmed tagit bort katten m.m samt bytt hela systemet till 3″. Tycker att bilen dånar och mullrar VÄLDIGT mycket nu.. Kan inte parkera bilen hemma på nätterna utan att väcka grannarna 🙂
Har ett Blitz Nur spec Catback system och ett hks front pipe, bilen låter som bara f*n..
Förstår givetvis att det bullrar en hel del när man har näst intill rakarör i bilen.
Finns det något sätt att få bilen att väsnas iallafall en aning mindre utan att förstöra den underbara mappning som JRM gjort ?
MVH
Lukas
30 september, 2005 kl. 20:23 #41142STIred
DeltagareJag har precis kommit hem från en Ecutek 3 mappning med allt vad det innebär och därmed tagit bort katten m.m samt bytt hela systemet till 3″. Tycker att bilen dånar och mullrar VÄLDIGT mycket nu.. Kan inte parkera bilen hemma på nätterna utan att väcka grannarna :)Har ett Blitz Nur spec Catback system och ett hks front pipe, bilen låter som bara f*n..Förstår givetvis att det bullrar en hel del när man har näst intill rakarör i bilen.Finns det något sätt att få bilen att väsnas iallafall en aning mindre utan att förstöra den underbara mappning som JRM gjort ?MVHLukas
Upplevde det på ungefär samma sätt när jag hade mappat min. Grannarna tyckte inte det var så kul heller.
Jag flyttade istället 😀 och mina nya grannar kommer ut och ler och vill höra mera muller nästan varje gång man är ute och kör med bilen 😀 Sen får man ju iofs köra hyfsat lugnt i området.Hursomhelst vänta ett litet tag så kommer du säkert vänja dig, det har tom min tjej gjort 🙂
Sen är ju iofs Blitz ett av de mest högljudda systemen, men det skulle du iofs ha tänkt på innan :+
En sak du skulle kunna göra om du tycker det är jobbigt i längden är att skaffa en racekatt och insats(har för mig finns till blitz). Borde dämpa en del. Lär knappast påverka effekten nåt nämnvärt heller.
Edit: Skaffar du katt så behövs kanske lite justering av mappningen med för att det ska vara så optimalt som möjligt.
30 september, 2005 kl. 20:31 #41158pozest
DeltagareHehe Blitz’et satt på när jag köpte bilen så det var inget jag valde :).. o insats har jag men den får jag absolut inte köra hårt med enligt JRM, och har man trimmat bilen så nog fan vill man köra hårt ?=)
Men hur pass mycket skiljer det på dem olika systemen i ljudnivå ? lönar det sig att köpa ett nytt och kanske försöka bli av med Blitz’et ?
Hur mycket dämpar katten ljudmässigt?
Kan man sätta dit ännu en fullflödes dämpare?Heheh fan va frågor det blev:) är helt insnöad på ljudnivån i bilen nu, kan ju inte använda stereon 🙁
30 september, 2005 kl. 20:42 #41143STIred
DeltagareÄr det jobbigt i längden är nog det bästa att satsa på byta ut blitzen mot aps eller mrt system. Kör du dessa med racekat så får du forfarande jävligt gott ljud och det blir mer uthärdligt.
Jrm säljer aps fast kostar en slant. MRT kan köpas från http://www.mrtrally.com.au>Men hur pass mycket skiljer det på dem olika systemen i ljudnivå ?
t.ex.APS med katt ska ligga runt 93dB antar att mrt ligger där nånstans medGissar att blitz utan katt ligger kanske runt 100dB om inte mer.
Det är jävligt stor skillnad
Svårt att säga exakt dock>Hur mycket dämpar katten ljudmässigt?
vet ej helt säkert men ett par tre dB om jag ska gissa, det är iofs en hel del det med.Edit: tänk på att 3dB är en fördubbling av ljudeffekten 😉
Edit2: Tror originalsystemet ligger en bra bit under 90dB(finns säkert de som vet exakt) så 93 dB från APS eller MRT är också en hel del mer
30 september, 2005 kl. 20:51 #41144STIred
DeltagareHeheh fan va frågor det blev:) är helt insnöad på ljudnivån i bilen nu, kan ju inte använda stereon 🙁
Ska jag åka längre än typ 10 mil så kör jag alltid med
öronproppar 😮 :D, blir lite jobbigt i längde annars..30 september, 2005 kl. 20:52 #41154zOdi
DeltagareHehe Blitz’et satt på när jag köpte bilen så det var inget jag valde :).. o insats har jag men den får jag absolut inte köra hårt med enligt JRM, och har man trimmat bilen så nog fan vill man köra hårt ?=)Men hur pass mycket skiljer det på dem olika systemen i ljudnivå ? lönar det sig att köpa ett nytt och kanske försöka bli av med Blitz’et ?Hur mycket dämpar katten ljudmässigt? Kan man sätta dit ännu en fullflödes dämpare? Heheh fan va frågor det blev:) är helt insnöad på ljudnivån i bilen nu, kan ju inte använda stereon 🙁
Jag har exakt samma specc på min bil, HKS DP och blitz system efter + Ecutec.
Att köra utan insattsen i blitzsystemet är för mej inget alternativ blir ju pinsamt högt avgasljud. Det gick bra så länge man hade orginal DP men inte med HKS DP som sagt…
Har kört med insatts i 1 år nu, ibland med mer belastning som isåka och konbanekörning utan några problem.
Så det e bara å stoppa i insattsen så är problemet ur världen 😉1 oktober, 2005 kl. 00:11 #41139Blocken
DeltagareHeheh fan va frågor det blev:) är helt insnöad på ljudnivån i bilen nu, kan ju inte använda stereon :(Ska jag åka längre än typ 10 mil så kör jag alltid med öronproppar 😮 :D, blir lite jobbigt i längde annars..
Som någon skrev för ett halvår sedan;
-Stereon? Det är tredje pedalen från vänster! :7Good luck!
/Blocken
1 oktober, 2005 kl. 08:18 #41140MickeM
DeltagareUpplevde det på ungefär samma sätt när jag hade mappat min.
Huh! Blir dom mer högljudda efter mappning? (har själv Blitz Nür
Spec R och funderar på EcuTek3.)Btw… 106dB stod det att systemet ger utan dämpsats. Med dämpsats
lite olika på Impreza, men mellan 92-96. 95 max är godkänt. Jag blev
stoppad av polisen ”får dom låta så där mycket”, ”ja”, ”nej, fixa”,
”ja” @£$#¤%&.1 oktober, 2005 kl. 11:53 #41145STIred
DeltagareUpplevde det på ungefär samma sätt när jag hade mappat min.
Huh! Blir dom mer högljudda efter mappning?
Orkade inte skriva ut hela historien men trodde det var underförstått, menade självklart efter att jag hade mappat, bytt avgassystem, dp, etc, etc….
Edit:Skulle kanske sagt moddat min så hade varit lättare förstå vad jag menade
1 oktober, 2005 kl. 12:07 #41146STIred
DeltagareHeheh fan va frågor det blev:) är helt insnöad på ljudnivån i bilen nu, kan ju inte använda stereon 🙁
Ska jag åka längre än typ 10 mil så kör jag alltid med öronproppar 😮 :D, blir lite jobbigt i längde annars..
Edit:Missade quoten i inlägget ovan. Så här skulle det sett ut egentligen.
Jag tycker ljudet i min bil är helt underbart :7 Bara man inte åker allför långa sträckor på motorväg…1 oktober, 2005 kl. 12:19 #41159pozest
DeltagareHehe Blitz’et satt på när jag köpte bilen så det var inget jag valde :).. o insats har jag men den får jag absolut inte köra hårt med enligt JRM, och har man trimmat bilen så nog fan vill man köra hårt ?=)Men hur pass mycket skiljer det på dem olika systemen i ljudnivå ? lönar det sig att köpa ett nytt och kanske försöka bli av med Blitz’et ?Hur mycket dämpar katten ljudmässigt? Kan man sätta dit ännu en fullflödes dämpare? Heheh fan va frågor det blev:) är helt insnöad på ljudnivån i bilen nu, kan ju inte använda stereon 🙁
Jag har exakt samma specc på min bil, HKS DP och blitz system efter + Ecutec.Att köra utan insattsen i blitzsystemet är för mej inget alternativ blir ju pinsamt högt avgasljud. Det gick bra så länge man hade orginal DP men inte med HKS DP som sagt…Har kört med insatts i 1 år nu, ibland med mer belastning som isåka och konbanekörning utan några problem. Så det e bara å stoppa i insattsen så är problemet ur världen 😉
Vad menar JRM med hård körning då ? Varva över 5000 varv? Ladda fullt med turbon etc?
Vad kan gå sönder om jag kör med insatsen?
Hur rädd skall jag vara?
Har iallafall satt i insatsen nu och fiser fram på gatan tills jag får svar på mina frågor 🙂
Tack förresten för all hjälp hittils 🙂
MVH Lukas
1 oktober, 2005 kl. 16:59 #41160pozest
DeltagareVad menar JRM med hård körning då ? Varva över 5000 varv? Ladda fullt med turbon etc?
Vad kan gå sönder om jag kör med insatsen?
Hur rädd skall jag vara?
Har iallafall satt i insatsen nu och fiser fram på gatan tills jag får svar på mina frågor
Tack förresten för all hjälp hittils
MVH Lukas
1 oktober, 2005 kl. 17:04 #41152imprezapinge
Deltagarejag har standardsystem nu!
Men jag har pratat med JRM rickard om APS med insats …jo när insatsen sitter i är det högre mottryck så lägre ljud då oxå!
det betyder att det alstrar mycket värme det blir väldigt hett när du kör hårt det är då bättre med insatsen UR när du ska rejsa så sa han till mej!
1 oktober, 2005 kl. 17:06 #41153imprezapinge
DeltagareVad menar JRM med hård körning då ? Varva över 5000 varv? Ladda fullt med turbon etc?Vad kan gå sönder om jag kör med insatsen?Hur rädd skall jag vara?Har iallafall satt i insatsen nu och fiser fram på gatan tills jag får svar på mina frågor Tack förresten för all hjälp hittils MVH Lukas
jag vet inte vad som kan gå sönder! dock… 🙁
1 oktober, 2005 kl. 17:18 #41147STIred
DeltagareVad menar JRM med hård körning då ? Varva över 5000 varv? Ladda fullt med turbon etc?Vad kan gå sönder om jag kör med insatsen?Hur rädd skall jag vara?Har iallafall satt i insatsen nu och fiser fram på gatan tills jag får svar på mina frågor Tack förresten för all hjälp hittils MVH Lukas
Egentligen det bästa är nog om du slår en signal till JRM och hör med dem eftersom det är de som har mappat. Kolla om ni kan hitta en vettig lösning eftersom du inte vill/kan köra bilen utan insats pga ljudnivån
Annars kan du alltid ha insatsen med dig och stoppa dit den strax innan du kommer hem så att du inte retar upp dina grannar för mycket 😉
Lycka till 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.