SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Bullernivå – Hjälp!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #900
    pozest
    Deltagare

    Jag har precis kommit hem från en Ecutek 3 mappning med allt vad det innebär och därmed tagit bort katten m.m samt bytt hela systemet till 3″. Tycker att bilen dånar och mullrar VÄLDIGT mycket nu.. Kan inte parkera bilen hemma på nätterna utan att väcka grannarna 🙂

    Har ett Blitz Nur spec Catback system och ett hks front pipe, bilen låter som bara f*n..

    Förstår givetvis att det bullrar en hel del när man har näst intill rakarör i bilen.

    Finns det något sätt att få bilen att väsnas iallafall en aning mindre utan att förstöra den underbara mappning som JRM gjort ?

    MVH

    Lukas

    #41142
    STIred
    Deltagare

    Jag har precis kommit hem från en Ecutek 3 mappning med allt vad det innebär och därmed tagit bort katten m.m samt bytt hela systemet till 3″. Tycker att bilen dånar och mullrar VÄLDIGT mycket nu.. Kan inte parkera bilen hemma på nätterna utan att väcka grannarna :)Har ett Blitz Nur spec Catback system och ett hks front pipe, bilen låter som bara f*n..Förstår givetvis att det bullrar en hel del när man har näst intill rakarör i bilen.Finns det något sätt att få bilen att väsnas iallafall en aning mindre utan att förstöra den underbara mappning som JRM gjort ?MVHLukas

    Upplevde det på ungefär samma sätt när jag hade mappat min. Grannarna tyckte inte det var så kul heller.
    Jag flyttade istället 😀 och mina nya grannar kommer ut och ler och vill höra mera muller nästan varje gång man är ute och kör med bilen 😀 Sen får man ju iofs köra hyfsat lugnt i området.

    Hursomhelst vänta ett litet tag så kommer du säkert vänja dig, det har tom min tjej gjort 🙂

    Sen är ju iofs Blitz ett av de mest högljudda systemen, men det skulle du iofs ha tänkt på innan :+

    En sak du skulle kunna göra om du tycker det är jobbigt i längden är att skaffa en racekatt och insats(har för mig finns till blitz). Borde dämpa en del. Lär knappast påverka effekten nåt nämnvärt heller.

    Edit: Skaffar du katt så behövs kanske lite justering av mappningen med för att det ska vara så optimalt som möjligt.

    #41158
    pozest
    Deltagare

    Hehe Blitz’et satt på när jag köpte bilen så det var inget jag valde :).. o insats har jag men den får jag absolut inte köra hårt med enligt JRM, och har man trimmat bilen så nog fan vill man köra hårt ?=)

    Men hur pass mycket skiljer det på dem olika systemen i ljudnivå ? lönar det sig att köpa ett nytt och kanske försöka bli av med Blitz’et ?
    Hur mycket dämpar katten ljudmässigt?
    Kan man sätta dit ännu en fullflödes dämpare?

    Heheh fan va frågor det blev:) är helt insnöad på ljudnivån i bilen nu, kan ju inte använda stereon 🙁

    #41143
    STIred
    Deltagare

    Är det jobbigt i längden är nog det bästa att satsa på byta ut blitzen mot aps eller mrt system. Kör du dessa med racekat så får du forfarande jävligt gott ljud och det blir mer uthärdligt.
    Jrm säljer aps fast kostar en slant. MRT kan köpas från http://www.mrtrally.com.au

    >Men hur pass mycket skiljer det på dem olika systemen i ljudnivå ?
    t.ex.APS med katt ska ligga runt 93dB antar att mrt ligger där nånstans med

    Gissar att blitz utan katt ligger kanske runt 100dB om inte mer.
    Det är jävligt stor skillnad
    Svårt att säga exakt dock

    >Hur mycket dämpar katten ljudmässigt?
    vet ej helt säkert men ett par tre dB om jag ska gissa, det är iofs en hel del det med.

    Edit: tänk på att 3dB är en fördubbling av ljudeffekten 😉

    Edit2: Tror originalsystemet ligger en bra bit under 90dB(finns säkert de som vet exakt) så 93 dB från APS eller MRT är också en hel del mer

    #41144
    STIred
    Deltagare

    Heheh fan va frågor det blev:) är helt insnöad på ljudnivån i bilen nu, kan ju inte använda stereon 🙁

    Ska jag åka längre än typ 10 mil så kör jag alltid med
    öronproppar 😮 :D, blir lite jobbigt i längde annars..

    #41154
    zOdi
    Deltagare

    Hehe Blitz’et satt på när jag köpte bilen så det var inget jag valde :).. o insats har jag men den får jag absolut inte köra hårt med enligt JRM, och har man trimmat bilen så nog fan vill man köra hårt ?=)Men hur pass mycket skiljer det på dem olika systemen i ljudnivå ? lönar det sig att köpa ett nytt och kanske försöka bli av med Blitz’et ?Hur mycket dämpar katten ljudmässigt? Kan man sätta dit ännu en fullflödes dämpare? Heheh fan va frågor det blev:) är helt insnöad på ljudnivån i bilen nu, kan ju inte använda stereon 🙁

    Jag har exakt samma specc på min bil, HKS DP och blitz system efter + Ecutec.

    Att köra utan insattsen i blitzsystemet är för mej inget alternativ blir ju pinsamt högt avgasljud. Det gick bra så länge man hade orginal DP men inte med HKS DP som sagt…

    Har kört med insatts i 1 år nu, ibland med mer belastning som isåka och konbanekörning utan några problem.
    Så det e bara å stoppa i insattsen så är problemet ur världen 😉

    #41139
    Blocken
    Deltagare

    Heheh fan va frågor det blev:) är helt insnöad på ljudnivån i bilen nu, kan ju inte använda stereon :(Ska jag åka längre än typ 10 mil så kör jag alltid med öronproppar 😮 :D, blir lite jobbigt i längde annars..

    Som någon skrev för ett halvår sedan;
    -Stereon? Det är tredje pedalen från vänster! :7

    Good luck!

    /Blocken

    Min STi

    #41140
    MickeM
    Deltagare

    Upplevde det på ungefär samma sätt när jag hade mappat min.

    Huh! Blir dom mer högljudda efter mappning? (har själv Blitz Nür
    Spec R och funderar på EcuTek3.)

    Btw… 106dB stod det att systemet ger utan dämpsats. Med dämpsats
    lite olika på Impreza, men mellan 92-96. 95 max är godkänt. Jag blev
    stoppad av polisen “får dom låta så där mycket”, “ja”, “nej, fixa”,
    “ja” @£$#¤%&.

    #41145
    STIred
    Deltagare

    Upplevde det på ungefär samma sätt när jag hade mappat min.

    Huh! Blir dom mer högljudda efter mappning?

    Orkade inte skriva ut hela historien men trodde det var underförstått, menade självklart efter att jag hade mappat, bytt avgassystem, dp, etc, etc….

    Edit:Skulle kanske sagt moddat min så hade varit lättare förstå vad jag menade

    #41146
    STIred
    Deltagare

    Heheh fan va frågor det blev:) är helt insnöad på ljudnivån i bilen nu, kan ju inte använda stereon 🙁

    Ska jag åka längre än typ 10 mil så kör jag alltid med öronproppar 😮 :D, blir lite jobbigt i längde annars..

    Edit:Missade quoten i inlägget ovan. Så här skulle det sett ut egentligen.
    Jag tycker ljudet i min bil är helt underbart :7 Bara man inte åker allför långa sträckor på motorväg…

    #41159
    pozest
    Deltagare

    Hehe Blitz’et satt på när jag köpte bilen så det var inget jag valde :).. o insats har jag men den får jag absolut inte köra hårt med enligt JRM, och har man trimmat bilen så nog fan vill man köra hårt ?=)Men hur pass mycket skiljer det på dem olika systemen i ljudnivå ? lönar det sig att köpa ett nytt och kanske försöka bli av med Blitz’et ?Hur mycket dämpar katten ljudmässigt? Kan man sätta dit ännu en fullflödes dämpare? Heheh fan va frågor det blev:) är helt insnöad på ljudnivån i bilen nu, kan ju inte använda stereon 🙁

    Jag har exakt samma specc på min bil, HKS DP och blitz system efter + Ecutec.Att köra utan insattsen i blitzsystemet är för mej inget alternativ blir ju pinsamt högt avgasljud. Det gick bra så länge man hade orginal DP men inte med HKS DP som sagt…Har kört med insatts i 1 år nu, ibland med mer belastning som isåka och konbanekörning utan några problem. Så det e bara å stoppa i insattsen så är problemet ur världen 😉

    Vad menar JRM med hård körning då ? Varva över 5000 varv? Ladda fullt med turbon etc?

    Vad kan gå sönder om jag kör med insatsen?

    Hur rädd skall jag vara?

    Har iallafall satt i insatsen nu och fiser fram på gatan tills jag får svar på mina frågor 🙂

    Tack förresten för all hjälp hittils 🙂

    MVH Lukas

    #41160
    pozest
    Deltagare

    Vad menar JRM med hård körning då ? Varva över 5000 varv? Ladda fullt med turbon etc?

    Vad kan gå sönder om jag kör med insatsen?

    Hur rädd skall jag vara?

    Har iallafall satt i insatsen nu och fiser fram på gatan tills jag får svar på mina frågor

    Tack förresten för all hjälp hittils

    MVH Lukas

    #41152
    imprezapinge
    Deltagare

    jag har standardsystem nu!
    Men jag har pratat med JRM rickard om APS med insats …

    jo när insatsen sitter i är det högre mottryck så lägre ljud då oxå!

    det betyder att det alstrar mycket värme det blir väldigt hett när du kör hårt det är då bättre med insatsen UR när du ska rejsa så sa han till mej!

    #41153
    imprezapinge
    Deltagare

    Vad menar JRM med hård körning då ? Varva över 5000 varv? Ladda fullt med turbon etc?Vad kan gå sönder om jag kör med insatsen?Hur rädd skall jag vara?Har iallafall satt i insatsen nu och fiser fram på gatan tills jag får svar på mina frågor Tack förresten för all hjälp hittils MVH Lukas

    jag vet inte vad som kan gå sönder! dock… 🙁

    #41147
    STIred
    Deltagare

    Vad menar JRM med hård körning då ? Varva över 5000 varv? Ladda fullt med turbon etc?Vad kan gå sönder om jag kör med insatsen?Hur rädd skall jag vara?Har iallafall satt i insatsen nu och fiser fram på gatan tills jag får svar på mina frågor Tack förresten för all hjälp hittils MVH Lukas

    Egentligen det bästa är nog om du slår en signal till JRM och hör med dem eftersom det är de som har mappat. Kolla om ni kan hitta en vettig lösning eftersom du inte vill/kan köra bilen utan insats pga ljudnivån

    Annars kan du alltid ha insatsen med dig och stoppa dit den strax innan du kommer hem så att du inte retar upp dina grannar för mycket 😉

    Lycka till 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.