SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Bullernivå – Hjälp!

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Strat
    Deltagare

Jag står aldrig på med insatsen i. Den sitter bara med en bult på min. Blir ett jefvla tryck och risken att nåt blir snett och vridet finns. Sen skulle jag tro att ecu’n ställer om sig aningens med högre mottryck.

Skulle köra från ingången till parkeringen en gång och tryckte i insatsen utan bult. Direkt då jag duttade på gasen för att fisa iväg sköts insatsen iväg med buller och bång! Tänk då vilken energi som finns där under full last 😉

Är det inte så att, på en sugmotor iaf, 1/3 av den energi som motorn alstrar blir värme, 1/3 blir avgastryck och 1/3 får man ut på veven?

STIred
      Deltagare

Skulle köra från ingången till parkeringen en gång och tryckte i insatsen utan bult. Direkt då jag duttade på gasen för att fisa iväg sköts insatsen iväg med buller och bång! Tänk då vilken energi som finns där under full last 😉

Säger ju en hel del om hur mycket extra motstånd insatsen innebär 😮 om tom en fis räcker få den att flyga ut 😉 😀

Strat
        Deltagare

En riktig boxerfis är inte att leka med 😀

Stoppade förresten i baksätet idag igen. Va tyst bilen blev 😮 Låter ju som original inne nu :+

zOdi
          Deltagare

om vi säger så här då…
            Ett Blittssystem med insatts ger mer motstånd än ett utan insatts.
            Ett Blitzsystem med insatts ger mkt mindre motstånd än ett orginalsystem.
            Och jag har då alldrig hört nån säga att man inte får köra hårt om man har orginalsystemet på.

Var faktist ute igår å körde en sväng utan insatts i blitzen för första gången, grymt mäktigt ljud men huvudvärken slog in efter ca 20 minuter 😀

STIred
            Deltagare

om vi säger så här då…Ett Blittssystem med insatts ger mer motstånd än ett utan insatts.Ett Blitzsystem med insatts ger mkt mindre motstånd än ett orginalsystem.Och jag har då alldrig hört nån säga att man inte får köra hårt om man har orginalsystemet på.Var faktist ute igår å körde en sväng utan insatts i blitzen för första gången, grymt mäktigt ljud men huvudvärken slog in efter ca 20 minuter 😀

Jovisst men jag tror iofs att subaru har sett till och mappat bilen från fabrik med originalsystemet ditsatt 😉

Poängen här är inte vilket avgassystem man använder utan om att ändra de förhållanden som bilen mappats för.

Ändrar man de förhållanden efter mappning utan att mappa om då kommer bilen inte gå optimalt längre. Thats it.

Sen får ju alla experimentera och ändra hur mycket de vill med sina egna bilar, bara man är medveten om att det kan skita sig om man har otur.

p_ilis
              Deltagare

Är det någon som har testat Dynamat eller motsvarande på tal om ljudnivå? Den ska ju ta bort en del resonanser i som bildas i kupén. Kanske om man skulle stoppa in lite i reservhjulsbalja och vid fötterna i baksätet? Känns det som ljudet kommer mest därifrån..

Strat
                Deltagare

Å jag som mest funderar på att skrapa bort asfaltsmattorna 😀

STIred
                  Deltagare

Å jag som mest funderar på att skrapa bort asfaltsmattorna 😀

Var inte det nån som hade tipsat om att man kunde använda liggunderlägg(eller typ nåt tunt skumgummi), väger ju inget…

zOdi
                    Deltagare

om vi säger så här då…Ett Blittssystem med insatts ger mer motstånd än ett utan insatts.Ett Blitzsystem med insatts ger mkt mindre motstånd än ett orginalsystem.Och jag har då alldrig hört nån säga att man inte får köra hårt om man har orginalsystemet på.Var faktist ute igår å körde en sväng utan insatts i blitzen för första gången, grymt mäktigt ljud men huvudvärken slog in efter ca 20 minuter 😀

Jovisst men jag tror iofs att subaru har sett till och mappat bilen från fabrik med originalsystemet ditsatt 😉 Poängen här är inte vilket avgassystem man använder utan om att ändra de förhållanden som bilen mappats för. Ändrar man de förhållanden efter mappning utan att mappa om då kommer bilen inte gå optimalt längre. Thats it. Sen får ju alla experimentera och ändra hur mycket de vill med sina egna bilar, bara man är medveten om att det kan skita sig om man har otur.

Tror du har fel där, vi snackar ju inte direkt om ett turbobyte utan om en insatts.
                      Jag förstod det som att bilen ”ställer in” sig själv beroende på olika förhållanden i mottryck osv.
                      Det va nån variabel som kunde vara mellan 0-16 som rickard kunde läsa av på sin pc där 16 betyder att den hämtar nya värden hela tiden eftersom nånting var ändrat och 0 betyder att den alldrig behöver hämta nya värden = bilen går som bäst. Och 0-värdet inträffade efter ca 30 mils körning efter inläsning av ecutec.

Jag kände detta tydligt oxå i power från att programmet precis va inläst i sthlm tills att man kört hem till v-ås, hemma gick den som fan i gämförelse 🙂

Alltså stoppar man i insattsen i avgaset så tar det ca 30 mil innan bilen går optimalt igen.

Strat
                      Deltagare

Nä, så enkelt är det inte 😉 Det värde du pratar om är Ignition Advance Multiplier, IAM. Det finns två tändningsmappar och IAM bestämmer hur mycket från vilken somtas som grund för tändningen. När man nollar ecu’n ställer sig IAM på 8 och justerar sig sedan efter last och varvtal i ett antal områden. 16 betyder att den inte ställer fram nåt mer. Står den på 0 har man nåt knas.

Högre mottryck innebär bland annat sämre spool och högre egt, något som bilen absolut måste mappas efter.

zOdi
                        Deltagare

Nä, så enkelt är det inte 😉 Det värde du pratar om är Ignition Advance Multiplier, IAM. Det finns två tändningsmappar och IAM bestämmer hur mycket från vilken somtas som grund för tändningen. När man nollar ecu’n ställer sig IAM på 8 och justerar sig sedan efter last och varvtal i ett antal områden. 16 betyder att den inte ställer fram nåt mer. Står den på 0 har man nåt knas.Högre mottryck innebär bland annat sämre spool och högre egt, något som bilen absolut måste mappas efter.

¨
                          hoppsan vände visst på siffrorna 😉
                          jag snackar ifs om ectec2 som jag kör med och då e det iaf samma mapning varesej jag har insatts eller ej eftersom det bara e en annan typ av grundmap än orginal…

STIred
                          Deltagare

Här kommer läsning(från ecutek) för de som fortfarande tvivlar. Tek2 är nog något bättre än inget alls eftesom basmappen är något omskalad, men fortfarande inte 100% säkert. Jag hade nog iaf inte kört med fullt ladd med insats om bilen mappats utan insats. Men som sagt de som känner för det får gärna experimentera fritt…

As mechanical modifications such as exhausts, turbos and intercoolers are fitted this alters the ideal ignition timing that the ECU can run. In standard calibration, the ECU is very effective in controlling ignition timing, though there are several areas that may be improved with ECU remapping:

As the exhaust is derestricted with the use of free flowing manifolds, downpipes, back boxes and turbos, it is possible to safely run more advance than the standard ECU is willing to add. This results in a more responsive, more powerful engine.
                            As air flow is increased, the ECU sees higher air flows. The highest load zones on the ignition timing maps are quickly reached. As load increases, timing should be retarded. However, this doesn’t happen effectively once the end of the map is reached. Rescaling the maps allows this to be corrected, resulting in a smoother driving experience.
                            The knock sensor and ignition learning is active within a defined range of load and rpm. This range is set to cope with the standard power output of the engine, not a tuned engine. Outside this range, the ECU is deaf, and will not retard timing or advance timing. The active knock sensor range may be increased to listen for knock at higher engine RPMs and to learn timing at higher engine loads. This results in a safer, smoother state of tune.
                            The fine ignition correction zones may be moved to be better spread across the widened load range that the engine will see, as depicted in the second screenshot above. This allows the ECU to learn effective timing for the full range of engine loads.

Edit:tror att JRM är av samma åsikt, om man nu ska dömma av vad de har sagt till pozest:

Hehe Blitz’et satt på när jag köpte bilen så det var inget jag valde .. o insats har jag men den får jag absolut inte köra hårt med enligt JRM, och har man trimmat bilen så nog fan vill man köra hårt ?=)

Strat
                            Deltagare

Nä, så enkelt är det inte 😉 Det värde du pratar om är Ignition Advance Multiplier, IAM. Det finns två tändningsmappar och IAM bestämmer hur mycket från vilken somtas som grund för tändningen. När man nollar ecu’n ställer sig IAM på 8 och justerar sig sedan efter last och varvtal i ett antal områden. 16 betyder att den inte ställer fram nåt mer. Står den på 0 har man nåt knas.Högre mottryck innebär bland annat sämre spool och högre egt, något som bilen absolut måste mappas efter.

¨hoppsan vände visst på siffrorna 😉 jag snackar ifs om ectec2 som jag kör med och då e det iaf samma mapning varesej jag har insatts eller ej eftersom det bara e en annan typ av grundmap än orginal…

Ecu’n fungerar likadant, oavsett hur den är mappad.

Fortfarande är det så, att om man ändrar på hårdvarukonfigurationen bör mjukvaran anpassas.

Möjligt att ecu’n klarar att justera skillnaden mellan insats och inte, men jag vill inte behöva lära om ecu’n varenda gång jag byter.

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.