Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #899
    Pedersen
    Deltagare

      Har kollat upp vad som gäller för att slänga in en halvbur (bolt-in, B-stolpe och bakåt) i en GDB och fått fram följande:

      Tillverkare:

      HEIGO: Der Käfig vom GC8 passt leider nicht den GDB.
      Wir haben leider auch noch keinen GDB gefertigt. (översättning: Nope, vi har ingen halvbur för GDB. Dock har de en helbur för GDB…)

      SafetyDevices: Thank you for your email to Safety Devices International Ltd. Due to the current restructuring of the company there might be a delay in responding. However your email is important to us and we will endeavour to keep the delay to a minimum.
      De gick i konkurs för ett antal månader sedan, är f.n. under rekonstruktion. Jag har inte fått något annat svar än ovan (2 veckor sedan, iofs snabbare än vad Heigo svarat på mail :))…

      Från SBP:

      Fråga:
      Går det att montera in skyddsbåge (obs båge, ej bur) i en helbilsgodkänd personbil (årsmodell 2005) och sedan få den godkänd vid en registreringsbesiktning? Förutsättningar: Bortmonterat baksäte, inga övriga ändringar. Jag har racinglicens men bilen ifråga uppfyller inte några SBF reglementen (förutom skyddsbågen & dess montering) utan är tänkt att brukas för märkesklubbsträffar på bana inkl. resa till och från träffarna (på allmän väg).

      Svar:
      Bara under förutsättning att ni får ett intyg från tillverkaren att bilen omfattas av helfordonsgodkännandet med reducerat antal pass och skyddsbåge.
      Tillverkaren i detta fallet gäller fordonstillverkaren och samma status har den importör som har tillverkarens uppdrag att skriva intyg nationellt.

      Min Kommentar:
      Såvitt jag kan tolka EUs dokument så är svaret från SBP felaktigt. Det är BURTILLVERKAREN (har spenderat över 3 timmar med att harva igenom dokumeten) som ska tillhandahålla intyget. Spelar iofs mindre roll iom att man inte lär hitta någon tillverkare som kan fixa fram ett sådant intyg….

      Summa summarum, att registrerings-besiktiga en GDB med bur är bara att glömma, trist nog.

      #41131
      STIred
      Deltagare

        Fråga:Går det att montera in skyddsbåge (obs båge, ej bur) i en helbilsgodkänd personbil (årsmodell 2005) och sedan få den godkänd vid en registreringsbesiktning? Förutsättningar: Bortmonterat baksäte, inga övriga ändringar. Jag har racinglicens men bilen ifråga uppfyller inte några SBF reglementen (förutom skyddsbågen & dess montering) utan är tänkt att brukas för märkesklubbsträffar på bana inkl. resa till och från träffarna (på allmän väg).Svar:Bara under förutsättning att ni får ett intyg från tillverkaren att bilen omfattas av helfordonsgodkännandet med reducerat antal pass och skyddsbåge.Tillverkaren i detta fallet gäller fordonstillverkaren och samma status har den importör som har tillverkarens uppdrag att skriva intyg nationellt.Kommentar:Såvitt jag kan tolka EUs dokument så är svaret från SBP felaktigt. Det är BURTILLVERKAREN (har spenderat över 3 timmar med att harva igenom dokumeten) som ska tillhandahålla intyget. Spelar iofs mindre roll iom att man inte lär hitta någon tillverkare som kan fixa fram ett sådant intyg….Summa summarum, att registrerings-besiktiga en GDB med bur är bara att glömma, trist nog.

        Nja men det finns dock en utväg som inte är helt omöjlig 🙂 Kräver dock några kronor extra investering 🙁

        Det du kan göra är att regga om bilen som ombyggt fordon, då behöver du förutom bur även byta bromssystem och bygga om bärarmarna(helst med modifierade infästningspunkter men kan gå även utan att modifiera infästningspunkterna om man väljer rätt besiktningsgubbe).
        Sedan kan du regga om bilen som ombyggt fordon med buren i. Kostar som sagt några extra slantar, men kan vara värt om man ser det mera långsiktigt. Tror omreggningen ligger på drygt 3000kr med förutom jobb+alla delar man måste skaffa. Som sagt bromssystem+bärarmar är dock ett minimikrav. Räcker inte med t.ex bara bur, eller bara coilovers, etc eller ens bur+coilovers ihop.
        Modifierad styrning väger tungt med, räcker dock ej med enbart byte till kort styrväxel.

        Jag kommer med all sannolikhet satsa på att regga om som ombyggt under nästa år. Har ju en del modifieringar(motor ej inräknat för det får man ju inte alls pilla på ;)) gjorda redan

        #41133
        Pedersen
        Deltagare

          Du har helt rätt, ombyggt fordon funkar ju men det kändes som om man behövde göra alldeles för stora ändringar för att det skulle vara aktuellt för min del. Iofs kanske det ser värre ut på papper än i verkligheten?

          #41130
          OzO
          Deltagare

            Konstigt, jag fick svar från en på VV att det inte skulle vara några problem att regga in halvburen i min GT. Det var dock ett antal år sen och jag har inte gjort nåt åt saken och inte heller hittar jag den mailkonversationen just nu…

            _______________________________________________________________________________
            ::::: ssiwebmaster | “I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

            #41132
            STIred
            Deltagare

              Konstigt, jag fick svar från en på VV att det inte skulle vara några problem att regga in halvburen i min GT. Det var dock ett antal år sen och jag har inte gjort nåt åt saken och inte heller hittar jag den mailkonversationen just nu…_______________________________________________________________________________::::: ssiwebmaster | “I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

              Kan ha att göra med att GT:n inte är helbilsgodkänd, vet inte säkert. Kan gälla lite andra regler då.

              Jag har varit i kontakt med ett par olika personer som ska vara insatta i de här frågorna, men ändå inte fått likadana svar varje gång. Verkar som att det inte finns många som har 100% koll på det här.

              Hursomhelst regga endast bur i en helbilsgodkänd bil är omöjligt ialla fall om reglerna skall följas. Enda chansen är som sagt regga om bilen som ombyggt fordon fast då måste fler saker bytas/byggas om.

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.