Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35629
    Vincent Berglund
    Deltagare

      Tjena ! har köpt åt mig en V5-6 EJ207 som jag tänkt bygga om till smidd.

      Jag behöver lite tips/ideér vad man skall använda för delar och vad man ska tänka på.

      Mitt mål är att få ut ca 400bhp i början, sen får vi se vad det tar vägen.

      Det ska bli pålitlig och ekonomiskt byggd.

      Bottendel:
      Ej207 Open Deck borrat till första ÖD,Pinna blocket ? eller byta foder ?
      Veven jag tänkt använda är en Nitrithärdad med King Racing lager.
      Länk till vev.
      CP Kolvar 92.5mm Borr.
      Länk till Kolvar.
      Stakar är jag lite osäker på men har hört att många kör Manley.
      Länk till Stakar.
      Killer B Pickup.
      Länk till pickup.
      Killer B olje baffel.
      Länk till baffel.
      Killer B Tråg Eller EJ257 Tråg pga priset.
      Länk till Killer B tråget.
      Länk till EJ257 tråget.
      Ny orginal oljekyl.
      Länk till oljekyl.
      ARP topp bultar ? isåfall vilka?

      Topp:
      V5-6 toppar, 1 kamaxel är trasig, köpa en ny eller köpa något värre ?
      V5-6 Ventiler.
      V5-6 Fjädrar.
      Vart tipsad om Athena Coopering Topplockspackning så antar att den är bra ?
      Länk till topplockspackning.
      ARP topp bultar ? isåfall vilka?

      Soppa/insug:
      Spridare som jag tänkt använda i början är sidmatade JECS 550cc om jag minns rätt. Annars har jag tänkt köra toppmatade Racetronix 1680cc.
      Länk till Racetronix spridare.
      Paralellkopplade rails beroende på spridarval.
      3mm Spacer mellan insug och block.
      Länk till spacer.
      Walbro GSS342 255l/h Soppa pump eller Walbro GST450 med E85.
      Länk till GSS342
      Länk till GST450
      ev Byte av btr men osäker.
      Paralellkopplade rails.
      Insugsslang i silikon hört om TTR hoses ska vara bra.
      IHI VF22 Turbo.

      Styrsystem/Tändning
      NGKPFR7B Tändstift.
      Ecutek i början har jag tänkt,
      Link G4 PNP med flexifuel om det blir E85.

      Drivlina:
      act-sb10 koppling med lättatsvänghjul, har en bekant som kör 421bhp med denna så ska väl hålla för mina ändamål.
      Länk till koppling.
      6 petad med DCCD.

      Kamrem.
      Har hört att Gates är bra, nå andra bra märken ?

      Smörjning:
      har kört Motul 5W40 i min gt både sommar och vinter, så söker liknande olja fast för denna maskin då den ska köras året om. Vart rekommenderad Castrol EDGE SUPERCAR 10W-60 Ti FST oljan, men går det köra med den på vintern?
      Cosworth Oljepump.
      Länk till pump.
      Uppgraderad Vattenpump.
      Länk till pump.

      Vill höra era synpunkter nu 😛

      Funderingar:

      När man kör E85 så skall man byta olja var 150e mil stämmer verkligen det? och ska man installera catchtank på insug sidan ?
      om jag väljer Killer B Tråg eller EJ257 tråg skall jag använda cosworth skvalpplåt ?

      #1767

      #287373
      Turbovin
      Deltagare

        Finns folk som kört 500 hk i UK på open deck men ska du gå så långt hade det varit vettigare att leta upp ett semi closed deck till att börja med.

        Jag har valt Killer B pickup och baffle ihop med EJ257/twinscroll-tråg. Designen är bättre på det än GC8:ans oavsett men beror väl på vilka ambitioner du har, om du ska köra R-däck osv.

        1680CC är extremt overkill för din effektnivå och gör nog det mest jobbigt att mappa till avgasvärden och låglast. Kör på Injector Dynamics 1100cc eller nåt (deras 1000cc har utgått men ska köra såna själv).

        10w60 skulle jag då aldrig köra på vintern, tjock som sirap. Bytte faktiskt till 5w50 i min M3 och kallstarten blev mycket trevligare (kör den inte på vintern men iaf). Hur bra den oljan funkar i en Subaru vet jag inte.

        I övrigt kan det ju va lockande att bygga en 2.1 stroker. Priset blir ju inte direkt högre bara att du får köpa en EJ257 vevaxel istället och matchande stroker-kolvar och stakar.

        #287376
        Vincent Berglund
        Deltagare

          Jo jag trodde att v5-6 207 blocket var semiclosed, men det visade sig att det inte stämde när jag fick hem motorn. jag har pratat med en på klubben och han kan pinna blocket för en rimlig peng och då skall den hålla för 600whp utan problem.

          Okej det låter bra, tanken är att jag skall köra bana och leka lite d—0.o—b , men en cosworth baffelplåt är väl bra att ha också ?

          Köpte på mig dessa för ett bra pris, så får nog börja med mina sidmatade 550cc och se hur länge dem pallar.

          det var kompisen som kör den oljan i sin bil och han kör på gatan och bana på sommaren, vad rekommenderar du för olja på vintern eller året om ?

          Nja 2 Liter räcker för mig 🙂

          #1767

          #287374
          Turbovin
          Deltagare

            Har hört blandade erfarenheter om Cosworths baffelplåt (att gummiflärparna blir dåliga med tiden, finns som reservdel rent av men också att den inte är så effektiv) så jag körde på KillerB. Sen finns ju Grupp N-tråg man kan sätta dit men det blir ganska många tusen.

            Jag vågar inte riktigt rekommendera nån olja. Subarus motorer verkar trivas med lite tjockare oljor av vad man hört dock. Kanske kör 10w50 själv sen men den kommer inte gå nåt på vintern.

            Tänk på att det finns två olika legeringar vad gäller kolvar, 4032 och 2618. 4032 är nog lämpligare på gatan i längden men kanske inte rätt val över 500 hk men då skulle jag nog satsa på ett closed deck block ändå.

            #287375
            karlberg
            Deltagare

              Bygg så överdimensionerat du bara kan, man ångrar sig alltid i slutändan att man inte tar i allt från början, jag hade nog kunnat spara 100k om jag bara byggde rätt från början 😉 men är ju alltid lätt att vara efterklok 🙂

              Kör med scd och det håller fint för 520 hk, hade gärna haft ett cd block men då får man ju vinna på eurojackpot först :p

              Jag och bästa kompisen kör på
              Misoil 10w-60 olja, känner nog ingen som kört ras på den iallafall 🙂

              #287379
              Thornblom
              Deltagare

                Jag kör V6 med EJ207 closed deck Wossner kolvar 92.5mm borr och
                Williams stakar 🙂

                #287377
                Vincent Berglund
                Deltagare

                  Bygg så överdimensionerat du bara kan, man ångrar sig alltid i slutändan att man inte tar i allt från början, jag hade nog kunnat spara 100k om jag bara byggde rätt från början 😉 men är ju alltid lätt att vara efterklok 🙂

                  Kör med scd och det håller fint för 520 hk, hade gärna haft ett cd block men då får man ju vinna på eurojackpot först :p

                  Jag och bästa kompisen kör på
                  Misoil 10w-60 olja, känner nog ingen som kört ras på den iallafall 🙂

                  jo det är så jag också tänker! vill ha så hållbar som möjligt.
                  Har beställt vev och en orginal kam samt ram och vevlager så dem kommer väl hem snart. sen blir det att tvätta block och skicka iväg det på pinning.

                  okej men vid vinterkörning då? har kört 5w40 på min nu men måste jag köra tjockare olja pga större pump ?

                  #1767

                  #287378
                  Vincent Berglund
                  Deltagare

                    Jag kör V6 med EJ207 closed deck Wossner kolvar 92.5mm borr och
                    Williams stakar 🙂

                    Härligt ! d—0.o—b

                    #1767

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.