SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Byta bromsar GT -99?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Vio
    Deltagare

Någon som vet vilka bromsar som är ”bäst” till en Subaru Impreza GT -99?

Vill inte betala hur mycket som helst för dem, men är ändå beredd att lägga en del pengar.. Kör inte som en galning, utan är mer intresserad av att veta om det finns något prisvärt alternativ till originalen ute på marknaden.. Är juh inget fel med att bättra på allmänhetens säkerhet en aning… ;0)

/Vio

specialized
      Deltagare

Ehhh ..Bäst ???? För vilken budget ???? Och till vad ska de användas till ??? Har du 100 K går det säkert att fixa keramiska 🙂

# 1 Åker du inte _mycket_ bana eller konbanor och inte har krav på att du ska ha bra bromsverkan under längre perioder ( ~5 min >>>) så räcker det alldeles utmärkt med att bara byta tilll tex. Carbotech XP8 el. XP10 runt om och bra bromsvätska från tex. http://www.peansweden.se
        Detta funkar utmärkt för mig. Åker du dessutom inte på R-däck, så ger oftast däcken upp betydligt tidigare än bromsarna…

# 2 Åker du mycket bana och har pengar till big brakekit tex. så kolla in på ovan nämnda firma eller tex. http://www.sellholm.se/

# 2,5 Prisvärd,omtyckt kombination är DBA 4000 skivor och XP8 el. XP10 från firma nämnd i #1

# 3 Vill du bara glänsa med stora bromsar utan att använda dem
        ska du köpa en Volvo !!! 😉

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
        ———————————-
        SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

alrik
        Deltagare

# 2,5 Prisvärd,omtyckt kombination är DBA 4000 skivor och XP8 el. XP10 från firma nämnd i #1

Använder den kombinationen och bromsarna visade inga tecken att börja ge med sig på Mantorp och konbanan på stoträffen. Jag körde då med R-däck.

Pean är ett hett tips om du söker ett prisvärt alternativ och inte vill lägga ner 20-25k på värre bromsok med tillhörande skivor.

/Mikael

Vio
          Deltagare

Kör ingen bana alls för tillfället.. Precis köpt bilen.. ;0)

Har tänkt att ha min ”älskling” som bruksbil tills det finns budget för uppgraderingar och annan bruksbil..

Kör dock mycket på småvägar, och behöver ibland stanna bilen på en femöring, och det händer juh inte direkt nu..

Men peansweden anses vara bästa alternativet..?

Manor
            Deltagare

Originalprylar (oken) är helt ok eller rent utsagt j-kligt bra för normalt bruk. Skivor och klossar kan du exempelvis köpa från Mekonomen, så sparar du en slant.

Vio
              Deltagare

Okay.. Låter juh bra.. Vet att mina skivor är lite skeva, både fram och bak.. Kan de ”dåliga” bromsarna ha med det att göra?

Sambons pappa ska svarva om skivorna nu i veckan, när semestern är slut.. Minsta tjocklek fram var väl 22 mm och bak 16mm?
                Finns det någon största tjocklek?

Läste det i specifikationerna för GT som fanns här iaf…

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.