› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Byta fjädrar
- Detta ämne har 5 svar, 1,230 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 2 månader sedan av
kamikaze.
-
FörfattareInlägg
-
7 januari, 2007 kl. 15:41 #4870
kamikaze
DeltagareJag och brorsan har idag beställt lite prylar bla nya fjädrar och ett fjäderbensstag. Hur går man till väga för att byta fjädrarna är det ngt speciellt man bör tänka på ?
Och när man sätter på ett fjäderbensstag, är det bara att lossa bultarna på fjäderbenstornen och sätta dit staget eller måste man justera in dämparna på ngt vis efteråt.
7 januari, 2007 kl. 15:59 #68829zwift
DeltagareMan ska nog ha ett speciellt verktyg för att pressa ihop fjädrarna tror jag, så de inte flyger upp i nyllet,,
Finns ett sådant i garaget hemma i Fotskäl tror jag, hör av er om ni vill låna så kan ja kolla me farsan om det finns kvar,Tobbe/Borås
7 januari, 2007 kl. 20:20 #68827simo
DeltagareAnnars funkar det bra med en extra domkraft.
/U
7 januari, 2007 kl. 21:21 #68828HAEN
DeltagareBörja med att ta bort bromsslangen,den sitter med ett clipps på fjäderbenet.Sen tar du bort kabeln till absen sitter på andra sidan fjäderbenet(Med en skruv tror jag en m6)
Låssa fjäderbenet från spindeln sitter med två bult tror de är 19mm.
Sen till muttrarna i motorummet 3st,nu ska de vara löst.
Lägg benet på golvet.Spänn ihop fjädern med en eller två fjäderspännare.Låssa på muttern uppe på benet sen ska de vara löst.
Var försiktig med spännarna de är bra fjång i fjädrarna.
Använd en muttermaskin till mutter uppe på benet.
Lätt fixat,sen är de bara tre ben kvar.
Lyckatill!!!
11 januari, 2007 kl. 19:54 #68830camino cielo
DeltagareBörja med att ta bort bromsslangen,den sitter med ett clipps på fjäderbenet.Sen tar du bort kabeln till absen sitter på andra sidan fjäderbenet(Med en skruv tror jag en m6)Låssa fjäderbenet från spindeln sitter med två bult tror de är 19mm.Sen till muttrarna i motorummet 3st,nu ska de vara löst.Lägg benet på golvet.Spänn ihop fjädern med en eller två fjäderspännare.Låssa på muttern uppe på benet sen ska de vara löst.Var försiktig med spännarna de är bra fjång i fjädrarna.Använd en muttermaskin till mutter uppe på benet.Lätt fixat,sen är de bara tre ben kvar.Lyckatill!!!
VIKTIGT! Innan du lossar pa dom 3 styckan muttrarna (12mm) sa lossa pa 17mm muttern (i mitten som haller ihop allting) lite grann, anvand en genomgaende hylsa sa du kan tra igenom en insexa som mothall, den har biten underlattar enormt sa du inte forsoker lossa pa den innan fjaderbenet ar ur bilen. Orig fjadrarna ar inte sa harda sa du behover fjaderklamma och knappast dom nya hardare om dom ar tillrackligt korta och du inte lagger till camber plattor.
11 januari, 2007 kl. 22:04 #68831kamikaze
DeltagareTackar och bockar för utförliga svar.
Ska nog inte va några besvär nu, väntar på fjädrarna dom va slut på scoobyworld men dom skulle få en ny leverans i mitten på nästa vecka.Sen har man ju hela vintern på sig att montera
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.