SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Byta främre bussningar till klumpen, svårt?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    maxizor
    Deltagare

Hej
      Det är så att mina främre bussningar till diffen är dåliga, de som sitter ute i hörnen på T balken. Det slår rätt bra i bilen tyvärr 🙁

Hur byter man dessa bussningar på smidigast sätt? Jag har tillgång till lyft etc, måste man ta ner hela bakvagnen?

Tacksam för alla svar, även var man kan köpa bussningar är intressant!

//Erik

Turbovin
      Deltagare

http://www.whiteline.com.au/instruction/Z209_ksb751.pdf

Där har du instruktonen, busenkelt. Behöver inte plocka ner nåt annat än plattorna under bussningen.

Hör med http://www.advan.se Han säljer Whitelines produkter. Köpte mina från Ebay men det sparade jag inga pengar på.

Crippe
        Deltagare

nej det är inte så svårt lossa på dom små bultarna lite först så dom hänger löst, och sedan den större bulten och plocka bort den, sedan sätter man dit den tjocka ringen överst och det smala underst och sedan skruvar man ihop det igen, och tar nästa sida, på gc8 använder man även den lilla tjocka ringen inne i den stora tjocka ringen, tog mig ca 15 min att montera,

köpte mina hos http://www.scoobyparts.com kosta 900kr tror jag plus frakt

maxizor
          Deltagare

nej det är inte så svårt lossa på dom små bultarna lite först så dom hänger löst, och sedan den större bulten och plocka bort den, sedan sätter man dit den tjocka ringen överst och det smala underst och sedan skruvar man ihop det igen, och tar nästa sida, på gc8 använder man även den lilla tjocka ringen inne i den stora tjocka ringen, tog mig ca 15 min att montera, köpte mina hos http://www.scoobyparts.com kosta 900kr tror jag plus frakt

Det låter ju inte så farligt 🙂

Däremot förstår jag inte hur det kan ha blivit 900:- då det kostar 25£ + frakt och borde snarare landa runt 500-ingen!

Men det här bli bra även om det klonkar till i bilen endel innan?

Crippe
            Deltagare

jag som skrev fel, ca 300 betalde jag för bussningarna och frakten gick på 400 men jag beställde lite mer grejer i samma veva,

du får lite mer ljud i bilen men det är allt,

Bumble bee
              Deltagare

Måste byta dessa på min GT kombi -00, är en brukis och har inget intresse av något vibrationsSM med hårdare dito. Hur är original när de är nya, mycket rörelse/drivlineglapp? Ca pris original?

Bumble bee
                Deltagare

Bump!

Några tips måste de ju finnas, gärna någon åf i landet som brukar ha dessa hemma OCH ej stenhårda =)

challe
                  Deltagare

Desen beskrev en gång i tiden hur man fixar detta enkelt
                    http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=64006&highlight=st%C3%A4llbar+diff

För övrigt en väldigt rolig tråd :D:D

Bumble bee
                    Deltagare

Det är ju jättemycket jobb att pressa ut den gamla skiten och sen pressa i nya likadana… Du lär ju inte kunna göra det på plats vilket betyder att bakdiff etc måste bort från bilen för du ska få ner T balken.

Mjoe det är ju det som är högst oklart, beror ju på om det är en bussning med stålhylsa eller om det är bara är ett gummi man köper. Stålhylsa = ner med schabraket o pressa – Löst gummi går med största sannolikhet att göra på plats.

Prova att lägga dit whiteline ringarna istället, det är ju hur busenkelt som helst och det lär inte bli nån stenhård racebil av bilen för det. Är du så känslig så kunde du ju valt en bättre bil från början.. 😉 Eller ljusisolera skiten om du stör dig på såna småsaker. 🙂 Org är verkligen otroligt mjuka, knappt nåt gummi som håller ihop dom alls.

”Hårdheten” blir ingen skillnad även om du skulle montera de där stumt, möjligen skulle skulle växlingsförmågan kunna påverkas samt slitage öka/gå fortare. Vibrationer vilket jag tydligt skrev vill man aldrig ha i en bil oavsett sort, då är det klåparkonstruktion det är frågan om.

Bumble bee
                      Deltagare

Hehe mm eller så har man en ”normalhård” bussning utan vare sig vibrationer eller dunk. Gäller att hitta bästa lösningen med så lite drivlineglapp som möjligt utan vibrationer, då är det bra konstruerat och inget 2 fast 2 crapy mek på en gatbil. Det jag syftar på =)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.