› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Byta främre bussningar till klumpen, svårt?
- Detta ämne har 9 svar, 2,460 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av
Bumble bee.
-
FörfattareInlägg
-
9 november, 2009 kl. 22:10 #5011
maxizor
DeltagareHej
Det är så att mina främre bussningar till diffen är dåliga, de som sitter ute i hörnen på T balken. Det slår rätt bra i bilen tyvärr 🙁Hur byter man dessa bussningar på smidigast sätt? Jag har tillgång till lyft etc, måste man ta ner hela bakvagnen?
Tacksam för alla svar, även var man kan köpa bussningar är intressant!
//Erik
10 november, 2009 kl. 00:57 #69870Turbovin
Deltagarehttp://www.whiteline.com.au/instruction/Z209_ksb751.pdf
Där har du instruktonen, busenkelt. Behöver inte plocka ner nåt annat än plattorna under bussningen.
Hör med http://www.advan.se Han säljer Whitelines produkter. Köpte mina från Ebay men det sparade jag inga pengar på.
10 november, 2009 kl. 12:26 #69871Crippe
Deltagarenej det är inte så svårt lossa på dom små bultarna lite först så dom hänger löst, och sedan den större bulten och plocka bort den, sedan sätter man dit den tjocka ringen överst och det smala underst och sedan skruvar man ihop det igen, och tar nästa sida, på gc8 använder man även den lilla tjocka ringen inne i den stora tjocka ringen, tog mig ca 15 min att montera,
köpte mina hos http://www.scoobyparts.com kosta 900kr tror jag plus frakt
10 november, 2009 kl. 20:17 #69873maxizor
Deltagarenej det är inte så svårt lossa på dom små bultarna lite först så dom hänger löst, och sedan den större bulten och plocka bort den, sedan sätter man dit den tjocka ringen överst och det smala underst och sedan skruvar man ihop det igen, och tar nästa sida, på gc8 använder man även den lilla tjocka ringen inne i den stora tjocka ringen, tog mig ca 15 min att montera, köpte mina hos http://www.scoobyparts.com kosta 900kr tror jag plus frakt
Det låter ju inte så farligt 🙂
Däremot förstår jag inte hur det kan ha blivit 900:- då det kostar 25£ + frakt och borde snarare landa runt 500-ingen!
Men det här bli bra även om det klonkar till i bilen endel innan?
11 november, 2009 kl. 14:20 #69872Crippe
Deltagarejag som skrev fel, ca 300 betalde jag för bussningarna och frakten gick på 400 men jag beställde lite mer grejer i samma veva,
du får lite mer ljud i bilen men det är allt,
3 april, 2011 kl. 20:19 #69874Bumble bee
DeltagareMåste byta dessa på min GT kombi -00, är en brukis och har inget intresse av något vibrationsSM med hårdare dito. Hur är original när de är nya, mycket rörelse/drivlineglapp? Ca pris original?
6 april, 2011 kl. 12:18 #69875Bumble bee
DeltagareBump!
Några tips måste de ju finnas, gärna någon åf i landet som brukar ha dessa hemma OCH ej stenhårda =)
6 april, 2011 kl. 13:48 #69869challe
DeltagareDesen beskrev en gång i tiden hur man fixar detta enkelt
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=64006&highlight=st%C3%A4llbar+diffFör övrigt en väldigt rolig tråd :D:D
7 april, 2011 kl. 14:16 #69876Bumble bee
DeltagareDet är ju jättemycket jobb att pressa ut den gamla skiten och sen pressa i nya likadana… Du lär ju inte kunna göra det på plats vilket betyder att bakdiff etc måste bort från bilen för du ska få ner T balken.
Mjoe det är ju det som är högst oklart, beror ju på om det är en bussning med stålhylsa eller om det är bara är ett gummi man köper. Stålhylsa = ner med schabraket o pressa – Löst gummi går med största sannolikhet att göra på plats.
Prova att lägga dit whiteline ringarna istället, det är ju hur busenkelt som helst och det lär inte bli nån stenhård racebil av bilen för det. Är du så känslig så kunde du ju valt en bättre bil från början.. 😉 Eller ljusisolera skiten om du stör dig på såna småsaker. 🙂 Org är verkligen otroligt mjuka, knappt nåt gummi som håller ihop dom alls.
”Hårdheten” blir ingen skillnad även om du skulle montera de där stumt, möjligen skulle skulle växlingsförmågan kunna påverkas samt slitage öka/gå fortare. Vibrationer vilket jag tydligt skrev vill man aldrig ha i en bil oavsett sort, då är det klåparkonstruktion det är frågan om.
7 april, 2011 kl. 15:53 #69877Bumble bee
DeltagareHehe mm eller så har man en ”normalhård” bussning utan vare sig vibrationer eller dunk. Gäller att hitta bästa lösningen med så lite drivlineglapp som möjligt utan vibrationer, då är det bra konstruerat och inget 2 fast 2 crapy mek på en gatbil. Det jag syftar på =)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.