Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1042
    Sando
    Deltagare

      Ska som sagt hämta en Impreza idag och funderar på det här med öppet luftfilter. Det sitter ju ett i bilen nu tillsammans med alla andra modifikationer, den är även mappad med dessa grejer. Eftersom det är sånt snack om det öppna filtrets vara eller icke vara här så blir man ju lite tveksam, och funderar därför på att montera tillbaka original. Hur reagerar bilen på det, om den nu är mappad med öppet filter? Märker den någon skillnad, eller blir luftflödet ungefär det samma fast lite mindre ljud?

      Nuvarande ägaren har skjutit en lmm på nästan 5 år, och den bytte han i våras så det verkar ju fungera ganska bra ändå, men jag är hellre på den säkra sidan. 🙂

      Vad säger ni?

      //Andreas

      #42030
      Sasse
      Deltagare

        Öppet filter ger i princip bara ljud. Effektvinsten du får ut av filtret är obefintligt.
        Hurvida den reagerar på ett byte eftersom den är mappad med filtret törs jag inte svara på, inte med säkerhet i alla fall 🙂

        #42031
        Sando
        Deltagare

          Ja precis. Någon annan som har någon idé om hur den skulle reagera?

          //Andreas – Nyköpt Impreza med ryggskott…

          #42028
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Jag skulle kolla upp hur den är mappad, och av vem till att börja med. 🙂

            Eftersom den använder LMM, och det är länge sedan det gjordes luktar det Unichip, och de som höll på tidigt var väl Trollspeed?

            Det kan vara så att det öppna filtret skapar en del virveleffekter på insugsluften (APS innerskärmslösning är tydligen riktigt bra på det..), och att det mappats bort, monterar du standardboxen så är det tillbaka på ruta noll s.a.s, men risken att något skulle bete sig underligt eller gå illa är försvinnande liten.

            Men, rent praktiskt, nej, jag tvivlar på att det skulle spela cykel faktiskt.

            Standard luftbox, med standard luftfilter räcker långt, och rent statistiskt går det sönder betydligt mindre luftmassemätare med den kombinationen (snorkla av den bara).

            /J

            #42032
            Sando
            Deltagare

              Okej, tackar för svaret. Går det att kolla upp vem som mappat genom att kolla på någonting speciellt på bilen? Jag tänker alltså på t.ex. databoxen eller så. Eftersom det är omöjligt att få tag på första ägaren så har jag inte så många alternativ.

              //Andreas

              #42029
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Lyft på mattan under passagerar-fötterna, där sitter styrdonet (under en metallplatta som sitter med 2 bult och en mutter).

                Hänger det någon mystisk burk bredvid med kablage till och från standardsprutet så är det säkert ett unichip i den.

                /J

                #42033
                Sando
                Deltagare

                  Kanon, ska kolla detta! 🙂

                  Tack för all hjälpen, jag har med största sannolikhet fler frågor som jag kommer ställa under resans gång! 😀

                  //Andreas – Som hoppas att ryggskottet ska gå över så han kan köra med sin bil!! x(

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.