Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1379
    .zip
    Deltagare

      Jag ska ta och byta glykol i hela systemet inför vintern.
      Vart ska man börja på tömma för att få ut allt i hela systemet?

      //.zip

      #44578
      Palm
      Deltagare

        Är inte hundra nu men kolla om de inte står i instruktionsboken för det kan ju finnas en tapp plugg att öppna i nederkant på kylet. Sen är det väll ide att öppna locket på “värmeväxlaren” så rinner de kanske ut fortare, ev ska du kanske öppna värmevredet inne i bilen också men de är som sagt spekulationer.

        #44580
        .zip
        Deltagare

          Tackar för tipsen. Har självklart inte läst manualen 🙂

          //.zip

          #44579
          lunkan
          Deltagare

            Sitter mycket riktigt en tappkran på kylaren som man kommer åt underifrån, på vänster sida om man står framför bilen 😉

            Skruva på bara;) 😛

            #44581
            .zip
            Deltagare

              Någon som vet hur pass mkt man får ut genom att öppna på tappkranen?
              Antar att det är omöjligt att få ut allt.

              //.zip

              #44583
              Anden
              Deltagare

                Jag skulle även ta ur termostaten för att vara riktigt säker på att få ur allt, då den är stängd när vattnet är kallt! Kan vara svårt att få det tätt igen, om du inte sätter dit en ny. Om du verkligen vill vara säker på att få ur allt, koppla loss båda slangarna som går in till värmepaketet och blås försiktigt med lufttrycken, kylarsystemet klarar ca 1-1,5 bar vad jag vet så blås inte på allt bara. Ska du byta till en ny typ av vätska måste du även spola ur systemet med rent vatten.

                #44582
                .zip
                Deltagare

                  Den som bytte glykol sist var Subaru verkstaden, och jag antar att dom tankade i Etylenglykol eftersom den sorten är snällare mot Alu motorer.
                  Att blanda Etylenglykol och Propylenglykol slutar med stopp i rören.
                  Men för säkerhetens skull så ska jag försöka tömma ur det mesta innan jag kör i den nya.

                  Tack för alla tipsen.

                  //.zip

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.