SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Byta kolen i generatorn, nått man gör själv?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #650
    syke
    Deltagare

    Halloj,
    jag känner mig lite äventyrlig. Bilen viner och har sig när man kör med fläkt/fönsterhissar och visar tydliga tecken på att det är nått fel på strömförsörjningen (halvljuset blinkar när man kör varningsblinkers t.ex).

    Jag har bytt batteriet, och problemet försvann i en dag eller två, sen kom det tillbaka. Detta pekar (enligt flera anonyma källor) på att generatorn är svajjig. Är första steget att lämna in hela klabbet? Eller kan man försöka byta kolen själv? 🙂

    Jag är lite skruvsugen, och har inga nya häftiga prylar att sätta dit.

    #39559
    christopher
    Deltagare

    En annonym källa 😉 sa att man kan också åka till Fürsten och fixa problemet….om man är bättre på datorer än bilar…..:D 😀
    /
    fraSSe

    #39544
    syke
    Deltagare

    Har inte fürsten hobbykvällar där man får mecka själv under översikt av aukt. meck, mellan 20.00 – 22.00 på torsdagar? Annars ska jag föreslå det nästa gång jag är där! :+

    Fast för att vara lite allvarligare så är det knepigt att lyckas lämna in bilen mitt i veckorna .. måste ju ta sig därifrån på nått sätt också. Ah well, får bli när man har nån semesterdag och onödigt mycket tid.

    Edit: Hobbykväll hos frasse kanske? Bara att köpa en påse grillkol och hälla ner i generatorn.

    #39560
    christopher
    Deltagare

    >Har inte fürsten hobbykvällar där man får mecka själv under
    >översikt av aukt. meck, mellan 20.00 – 22.00 på torsdagar?
    >Annars ska jag föreslå det nästa gång jag är där! :+
    >
    >Fast för att vara lite allvarligare så är det knepigt att
    >lyckas lämna in bilen mitt i veckorna .. måste ju ta sig
    >därifrån på nått sätt också. Ah well, får bli när man har nån
    >semesterdag och onödigt mycket tid.
    >
    >Edit: Hobbykväll hos frasse kanske? Bara att köpa en påse
    >grillkol och hälla ner i generatorn.

    Du får lånebil om du snackar snält med Roffe. Som han sa till mig – vi har ett vindskyddat fortskaffningsmedel att låna ut.
    (dom servar Daewoo)
    /
    fraSSe

    #39545
    syke
    Deltagare

    Dags att peta upp den här tråden då.

    Bilen har varit på service hos fürstenhoff, och de kollade generatorn men hittade inget fel.

    Nu startar knappt bilen igen, och lyset blinkar rätt kraftigt när man slår på t.ex varningsblinkersen, eller fipplar med andra saker som drar ström.

    Nån som är kan mycket om detta och har några tips, eller är det bara att ringa fürsten och be dom gå igenom hela klabbet? 🙁

    #39554
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Kolla att den laddar med motorn igång, spänningen över polerna på batteriet torde ligga runt 14V.

    Lirar det som det skall har du något som drar tjyvström – det kan vara ett elände att hitta om man inte vet att något gjorts alldeles i samband med att strulet började…

    /J

    #39546
    syke
    Deltagare

    Det mätte fürsten förut när jag var där (låg på 13.76 eller nått), så då återstår tjuvströmmen antar jag. Som tur är, så är inte så mycket gjort förutom orginalprylarna. Det som finns är:

    Extraljus (ej inkopplade nu)
    Turbo- och oljetrycksmätare (inkopplade, tror dom går på samma ström som stereon eller nått)
    En temporär baslåda + slutsteg kopplades in i samband med resa ner till elmia, men tror allt från det projektet är borttaget.

    Ev. larmet, men det har jag haft längre än problemen. Det som luktar närmast är mätarna. Men om inte dom lyser när bilen är avstängd, kan dom då dra ström?

    Om någon lös tåt skulle sitta någonstans och få kontakt, så skulle det väl hända lite mer än att batteriet dras ur lite sakta (på en månad eller tre)?

    #39555
    SecretAgentMan
    Deltagare

    13,76 är å andra sidan rätt lågt, jag kan kolla vad min bil laddar när jag är ute i garaget nästa gång. 🙂

    /J

    #39547
    syke
    Deltagare

    :*

    #39548
    syke
    Deltagare

    Bump!

    Har det gått två dagar utan att SAM varit i garaget tro? 🙂

    #39561
    christopher
    Deltagare

    Är batteriet OK?
    /
    fraSSe

    #39556
    ExOrdis
    Deltagare

    Enligt en Deltadashlog från en helt fungerande Impreza GT-00 i år
    ligger laddningsspänningen runt 14,1 – 14,2 Volt vid ett jämt varvtal 2500 – 4000 rpm och mellan 13,7 – 13,8 Volt vid varvtal överstigande 4000 rpm under acceleration och växlingar.

    Hoppas att det löser sig.
    Jordfel, dåliga kontaktytor?
    Har batteriet resp generatorn belastningsprovats?
    Har du något annat batteri att pröva med?

    /K

    >Bump!
    >
    >Har det gått två dagar utan att SAM varit i garaget tro? 🙂

    #39549
    syke
    Deltagare

    >Är batteriet OK?
    >/
    >fraSSe

    Har inte kört bilen på en eller två dagar nu, men larmet blinkar fortfarande iallafall.

    #39550
    syke
    Deltagare

    >Enligt en Deltadashlog från en helt fungerande Impreza GT-00
    >i år
    >ligger laddningsspänningen runt 14,1 – 14,2 Volt vid ett jämt
    >varvtal 2500 – 4000 rpm och mellan 13,7 – 13,8 Volt vid
    >varvtal överstigande 4000 rpm under acceleration och
    >växlingar.
    >
    >Hoppas att det löser sig.
    >Har du inget annat batteri att pröva med?
    >
    >/K

    Jag köpte ju ett nytt batteri från fürstenhoff för inte så länge sedan, och det nya verkar gå samma öde till mötes (dras sakta ur tills det är tomt).

    Går det att mäta spänningen med en vanlig voltmeter, eller krävs det kraftigare doningar?

    #39557
    ExOrdis
    Deltagare

    Självklart går det att mäta spänningen med vanlig voltmeter.
    Men tjuvström är inget skoj, om det är så.
    Det mäts enklast med en (milli)amperemätare kopplad
    mellan batterikabelsko och batteripol med samtliga
    förbrukare avstängda inklusive tändning. Den strömmen
    ska inte vara särskilt stor för att hålla ECU, klocka, radiominne, ev larm mm.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.