› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Byta kylare
- Detta ämne har 6 svar, 2,151 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av
Abbe.
-
FörfattareInlägg
-
24 november, 2009 kl. 12:43 #4581
calle gsi
DeltagareSka byte kylare på min gt i helgen och tänkte bara höra om det är nått särskilt att tänka på vid bytet och när man ska lufta kylsystemet efter bytet?
Ska montera en helalukyl.
24 november, 2009 kl. 13:51 #66318Turbovin
DeltagareHar inte så mycket konkreta tips men enligt Subarus egna manualer verkar det vara viktig med Subaru originalglykol samt kylartillsatsen. Fast verkstaden här i Skövde häller tydligen i vanlig glykol så jag vet inte.
Var fick du tag på helalukyl? Tänkte byta på min också i förebyggande syfte.
Edit: läste lite mer och tydligen är det inte nödvändigt med originalglykol ändå som jag anade. Kylartillsatsen verkar främst gälla bilar i USA-som har problem med kylarläckage. Nån slags kylartätning alltså som nog gör mer skada än nytta om man inte har problem.
24 november, 2009 kl. 16:49 #66316RK
DeltagareOm man söker lite så kan man hitta det här angående luftning, skrivet av SecretAgentMan
Använd övre kylarslang som pump – plocka loss den vänstra lilla slangen på kylarens vänstra sida, inte den som går via det tunna metallröret till expansionskärlet, utan den andra (tänk dig att du står med näsan mot motorn).
Den lilla rörstumpen på kylaren täpper du till med fingret, och använder det som ”backventil” – först klämmer du på övre kylarslangen (den grova saken…), innan du släpper den, täpp till med fingret på den lilla rörstumpen och släpp slangen.
Du har precis skapat dig en pumpverkan som drar vattnet genom motorn, upp genom kylaren.
Man ser tydligt att det fungerar då varje ”pumptag” sänker nivån i burken (där locket sitter, där man fyller på).
Upprepa, fyll på, och när det kommer kylarvatten ur den lilla rörstumpen är det klart, sätt tillbaka den lilla slangen, fyll på, starta motorn och fyll på efter behov (burken skall vara full mer eller mindre (det kommer bubbla, stiga och sjunka när motorn går, kör med värmen på, lägg en trasa runt påfyllningshålet, för drälla, det kommer det att göra).
Skit i det lilla expansions-plast-smäck-kärlet, den nivån är ointressant…det är bara till för att kylarvattnet skall ha någonstans att ta vägen när det kokar…
24 november, 2009 kl. 17:50 #66317specialized
DeltagareTänk på att inte blanda olika sorters glykol.
Finns ju etylenglykol och propylenglykol, blandar du dem eller inte får ur allt av det gamla, så kan det bildas klumpar som sätter igen kylsystemet…:)
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg27 november, 2009 kl. 10:04 #66320calle gsi
Deltagaretack så mycket!
Kylaren köpte jag på ebay, blev billigare än en ny från mekonomen trotts frakt och tull 🙂
1 december, 2009 kl. 06:54 #66321calle gsi
DeltagareIbland blir man ju bara jäkligt trött.
Bytete gick riktigt smidigt men när jag ska sätta dit den sista slangen, den lilla mellan kylet och expantionskärlet så går det inte att få på slangen. Anslutningarn sitter så tajt att slangarna inte går på ;(
Så nu behöver jag flytta ena anslutningen ungefär 5mm. Någon som har lust att svetsa lite alu?
1 december, 2009 kl. 14:19 #66319Abbe
DeltagareJag hade samma problem med min men jag lyckades böja den lilla anslutningen på kylaren så att de precis gick att få dit slangarna.
Är man bara lite fösiktig så går de. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.