- Detta ämne har 4 svar, 5,286 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 5 månader sedan av zanoii.
-
FörfattareInlägg
-
25 maj, 2013 kl. 01:30 #30471zanoiiDeltagare
Tänkte skriva en avskräckande howto om hur man kan gå tillväga om man vill byta till en ny subarustereo i en äldre bil. Antagligen finns det för de flesta ingen vettig anledning att göra detta. Förklaring kommer.
Bakgrund
Min USA-bil hade såklart en USA-stereo vilket innebär att den inte “låser” på samtliga FM-frekvenser vi har här. Att lyssna på radio var alltså inte att tänka på. Visserligen var det en 6-skivors CD-växlare men att hålla på och byta skivor stup i kvarten är inget som intresserar mig. Stereon måste således bytas.Jag ogillar generellt touchscreens i bilstereos då det inte ger någon taktil feedback. Visserligen är det praktiskt om man ska ha inbyggd navigering men det kändes inte heller jätteaktuellt då dessa enheter är rätt dyra och man i 99% av fallen klarar sig jättebra utan GPS. Återstående 1% får jag lösa med Navigon i telefonen eller iPaden.
När det så dök upp en fabriksny stereo med rätt bokstavskombinationer (BT, USB, AUX, MP3, WMA, RDS) till en billig penning här på forumet köpte jag den mer eller mindre direkt och började sedan läsa på hur jag skulle göra för att montera den på bästa sätt.
Problem 1: Kontakterna skiljer sig mellan modellerna. Adapter behövs.
Problem 2: Vissa (alla?) av Subarus nya head units (HU) har en bredd som är 1 tum bredare än DIN-standard. Det är alltså inte bara att byta rakt av då den inte ens passar i hålet.Här en bild på originalstereon (P-133) monterad (ja, jag har en rätt nasty limfläck mellan luftutblåsen. Den ska bort framöver..)
Adapterkabel
Steg ett var alltså att beställa en adapterkabel. Efter några minuters googlande förstod jag att användaren svxdc på NASIOC-forumet är snubben med koll. Dels har han en jättetråd med all tänkbar info om de flesta HUs och tillbehör och dels säljer han adapterkablar på sin site.Jag hittade inte exakt vad jag behövde på hans site så jag mailade honom med info om mina förutsättningar och efter ett par dagar fick jag ett mail från David med info om vad jag behövde och vad det skulle kosta. Då bilen har en 14-pinnars kontakt och stereon en 20-pinnars beställde jag en sån adapter för $38 plus $8.80 i frakt. Total kostnad 318,10 kr. David tillverkar såklart även kablar för original-subwoofers, backkamera, rattstyrning, line in osv men jag valde att hoppa över alla extraprylar i detta skede.
Jag vill slå ett extra slag för David. Han var sjukt hjälpsam och det märktes tydligt att han var genuint intresserad. Efter att ha mailat fram och tillbaka några gånger var det ett nöje att betala trehundra spänn för en 15 cm kabel och jag kan helt enkelt inte rekommendera honom tillräckligt.
Själva frakten tog lite drygt två veckor om jag inte minns helt galet. Då valde jag det billigaste alternativet och man kan såklart välja ett snabbare om man vill.
Tyvärr tog jag ingen bild på kabeln men den kändes sjukt välgjord (som original) och David hade dessutom förberett för SWC, dvs styrning mha knappar på ratten ifall jag får för mig att byta ratt.
Demontering
Med kabelproblemet ur världen var det dags att börja demontera den befintliga stereon. Det finns massor av guider på NASIOC och Youtube om hur man gör det men jag tar en snabbvariant med några tips jag tyckte saknades i de jag sett.De små plastverktygen som man använder för att kränga cykeldäck över fälg fungerar jättebra att sticka in och bända med och lämnar till skillnad från skruvmejslar inga märken. Ett trepack kostar 29 kr på Classe.
Man börjar med ramen runt växelspaken. Om man som jag har en automat så måste man lägga växeln i något annat än P och således behöver man nyckeln i tändningslåset. Antar att man inte kan koppla bort batteriet då heller (jag provade inte). Börja i bakkant enligt bilden nedan och jobba framåt.
Efter att man har lossat hela ramen kan man antingen låta den hänga i kablarna eller koppla loss den. Det som måste lossas är 12v-kontakt samt belysning till cigguttaget. Kontakten är bara att dra rakt ut och den lilla lampan lossar man genom att vrida ca ett kvarts varv och dra ut. Tappa inte bort den lilla gummihättan som sitter på lampan om du vill ha kvar din gröna belysning. Observera att mekanismen till luckan är generöst infettad så du inte skitar ner klädseln.
Med denna modul borta kan man påbörja skattjakten. Jag hittade ett gammalt rakblad och en amerikansk dime.
Sedan är det dags att ge sig på ramen som håller HVAC-modulen och HUn. Det sitter två skruvar i nederkant och efter att ha lossat dessa är det bara att knäppa loss den med hjälp av valfritt bändverktyg (de jag länkade till förut rekommenderas även här). Börja i nederkant och jobba dig uppåt längs sidorna. Fästena längst upp kan sitta rätt hårt.
Skruva loss HVAC-modulen som sitter med två stjärnskruvar och ramen är helt loss. Själva stereon sitter med tre skruvar på vardera sida och efter att man lossat dessa kan man dra ut stereon försiktigt. Om man inte har matat ut alla skivor är det en jättebra idé att komma på det innan man kopplar ur strömmen..
Jordkabeln sitter på högra sidan, antenn och övriga anslutningar sitter hårt som f*n på baksidan. Lossa allt, ta med stereon och ramen till din slöjdverkstad.
Modifiering
Nu börjar det ordentliga hantverksarbetet – modifiering av ramen och inpassning av stereon. Tyvärr har jag inget jättebra tips här men börja med att mäta den nya stereon noga och tillverka någon slags mall. I slutänden måste man ändå gå på känsla då ramen dels inte är rätvinklig (utan parallelltrapets) och dels vinklad inåt och det är omöjligt att veta exakt hur mycket man ska kapa. När jag hade fått till måttet hyfsat gjorde jag grovarbetet med en hovtång (Dremel funkar inte så bra eftersom plast smälter..) och sen tog jag fram en nyslipad morakniv och började tälja tunna flagor ur plasten med tillpassning så ofta som möjligt för att se vad som behövdes.Då den nya och den gamla stereon har olika djup från fronten till monteringsbyglarna får man även modifiera nämnda byglar lite. De sitter med fyra skruvar vardera och skruvarna sitter ofta rejält hårt. Använd en bra skruvmejsel, det är dumt att förstöra skruvarna.
Till själva modifieringen passar dremeln utmärkt.
Man sågar alltså bort mellanfästet och går från 6 till 4 fästen vilket jag upplever räcker för en stabil infästning. Även här gäller att mäta och prova lite. Problemet som uppstod för mig var att HUn stötte emot underkanten av ventilationen så jag fick montera den lätt uppåtvinklad. Det innebär ingen försämring men var något jag inte tänkte på från början. Pga detta uppstod en mindre glipa i överkant som jag kommer att täta senare för att få bättre slutfinish.
Montering
Om du har varit noggrann är det nu bara att ta stereon, adapterkabeln och monteringsvinklarna och sätta tillbaka allt i motsatt ordning. Njut av din nya stereo!Slutsats
I början av inlägget skrev jag att det för de flesta antagligen inte finns någon anledning att göra detta ingrepp och jag antar att man förstår varför efter att ha läst min post. Jag skrev den dels som ett avskräckande exempel ifall någon kommer på samma idé och dels som råd ifall man ändå vill genomföra det. Det är garanterat bättre att köpa en annan stereo med standardmått om man inte har absolut behov av en subarustereo.Med det sagt så vill jag påpeka att jag inte på något sätt är missnöjd med installationen. Den sitter bra och det ser helt okej ut. Finishen kommer att bli bättre när gliporna är tätade och limfläcken är borta (lär få byta ut den delen). Ljudet är något bättre än med den gamla stereon och jag har fått många fler funktioner samt kan lyssna på radio. Framöver lär jag koppla in backkamera om jag kan hitta en snygg lösning för det, SWC om jag hittar rätt ratt till rätt pris samt USB- och AUX-kontakter.
26 maj, 2013 kl. 19:57 #257131nilbriDeltagareSkönt att det gick bra till slut.
2 juni, 2013 kl. 11:27 #257128Mr_FelixDeltagareNär jag byta stereo i min WRX -05 (eng. import) så behövdes det inte moddas något. Jag installerade en JVC KW-R400 enkelt i originalhålet. Det som behövdes var en extra kabel mellan originalkontakten och stereons.
Om någon undrar alltså.2 juni, 2013 kl. 17:25 #257129zanoiiDeltagareSkönt att det gick bra till slut.
Jadå, jag är mycket nöjd! Tack för en smidig affär!
När jag byta stereo i min WRX -05 (eng. import) så behövdes det inte moddas något. Jag installerade en JVC KW-R400 enkelt i originalhålet. Det som behövdes var en extra kabel mellan originalkontakten och stereons.
Om någon undrar alltså.Ja, exakt. Denna guide gäller bara om man vill installera en subarustereo (eller annan) med 8″ bredd (original samt DIN är 7″ bredd). Sorry om det var otydligt.
5 juni, 2014 kl. 13:58 #257130zanoiiDeltagareSteg två
Installera AUX-in, USB, mikrofon till Bluetoothhandsfree och backkameraMateriel
- Kabelsats (ebay, ca 150 kr)
- USB- och AUX-uttag (ebay, ca 100 kr)
- Trådlös bildöverföring (ebay, ca 120 kr)
- Backkamera med tillägg för 170 graders vidvinkellins (Aliexpress, ca 350 kr)
- 3,5mm dubbelhona stereo (Kjell och kompani, 40 kr)
Allt är plug’n’play, bara att koppla in allt där det passar. Jag tog bort askkoppen i mittenpanelen då den inte används och monterade i stället USB- och aux-uttaget där. lättåtkomligt och mycket lätt att återställa till original om man skulle vilja.
Väntar fortfarande på leverans av backkameran men när den har kommit uppdaterar jag med bilder. Vet ännu inte om den trådlösa bildöverföringen duger kvalitetsmässigt eller om jag ska dra kabel. Jag får testa mig fram.
Btw, eftersom jag redan hade köpt en customkabel av svxdc/David så kan jag skänka bort själva huvudkabeln (och antenn-adaptern) jag fick med ebaykittet mot avhämtning eller porto. Det är alltså den som är märkt “CD harness” på bilden nedan och är allt som krävs (förutom ett kopplingsschema och lite kunskaper) för att få en nyare stereo att lira i en äldre bil.
Kopplingsschema medföljer såklart. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.