SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Byta topplockspackning

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    gubel
    Deltagare

Tror det börjar bli dags att byta topplockspackning på en WRX MY03 som jag för 7-8 månader sedan.

Bilen gick inte igenom besiktningen p.g.a höga co2 värden och min polares teori är att motorn tar in vatten då jag kört utan vätska i överlastningsbehållaren. Oljan ser inte ut att ta in vatten men kan det vara så att det kommer in i cylinder men inte oljan?

1.Så jag undrar ifall man kan byta topplockspackning utan att ta ut motorn eller hur gör man på en boxermotor?

2.Ingår någon motorgaranti när man köpt med blockets försäkring, stod att det ingick 6 månader men nu har det gått över 7 mån.

Turbovin
      Deltagare

Vatten kan förbrännas utan att det når ut i oljekanalen. Men är du säker på att topplockspackningarna är dåliga verkligen? Tar den kylarvätska?

För att byta dem lär du få räkna med att lyfta ur motorn.

Sternborn
        Deltagare

Se till att du är helt säker på att det är topplockspackningarna innan du byter dom..
          Är ju några timmars jobb och vore ju inte kul att göra det i onödan.
          Finns ju en grej man kontrolerar om det finns avgaser i kylsystemet, för om vatten tar sig in i förbränningsrummet så självklart går avgaserna ut i kylssytemet..
          Vi har en sån på mitt jobb men jag jobbar 3 mil söder om sthlm, så om du bor i närheten så kan jag hjälpa dig att kolla det! 🙂

SecretAgentMan
          Deltagare

Motorn måste ur, det sparar tid oavsett, och det är inte svårt att plocka ur den om man är lite händig med spärrskaftet.

Topparna lär kollas med så det inte slagit sig, gör det ordentligt om det ändå skall göras, har du otur har du sprickor någonstans, det är relativt ovanligt att topplockspackningarna går sönder på ”normala” kokarmotorer.

Men kolla först innan du skruvar.

Kvarnis
            Deltagare

Har toppacking gått, måste du
              -Haftluft ficka/fryst kylsystemet
              -Spikat sönder den…vilket skulle innebära ev andra tråkighetrr på G

gubel
              Deltagare

Har toppacking gått, måste du -Haftluft ficka/fryst kylsystemet-Spikat sönder den…vilket skulle innebära ev andra tråkighetrr på G

Den kan inte ha fryst men jag är orolig för att jag inte haft vatten i överbelastningsbehållaren.

Kan det vara så att den tagit in luft och därmed har det inneburit att topplocket gått? Skall det alltid vara vätska i den behållaren?

Om det nu är topplocket, vad för packning skall jag satsa på, finns en del på ebay..

Kvarnis
                Deltagare

Org.Subaru är att föredra.

vad vet jag
                  Deltagare

måste man plocka ur motorn för att byta topp packingen?
                    eller går de att göra ändån, fast att de blir lite trångt att pilla med de? ska man satsa på en org, eller en racing packing? nu när man väl byter

mvh

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.