› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Byta topplockspackning
- Detta ämne har 7 svar, 4,548 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
vad vet jag.
-
FörfattareInlägg
-
31 januari, 2010 kl. 08:34 #4622
gubel
DeltagareTror det börjar bli dags att byta topplockspackning på en WRX MY03 som jag för 7-8 månader sedan.
Bilen gick inte igenom besiktningen p.g.a höga co2 värden och min polares teori är att motorn tar in vatten då jag kört utan vätska i överlastningsbehållaren. Oljan ser inte ut att ta in vatten men kan det vara så att det kommer in i cylinder men inte oljan?
1.Så jag undrar ifall man kan byta topplockspackning utan att ta ut motorn eller hur gör man på en boxermotor?
2.Ingår någon motorgaranti när man köpt med blockets försäkring, stod att det ingick 6 månader men nu har det gått över 7 mån.
31 januari, 2010 kl. 11:22 #66599Turbovin
DeltagareVatten kan förbrännas utan att det når ut i oljekanalen. Men är du säker på att topplockspackningarna är dåliga verkligen? Tar den kylarvätska?
För att byta dem lär du få räkna med att lyfta ur motorn.
31 januari, 2010 kl. 12:14 #66600Sternborn
DeltagareSe till att du är helt säker på att det är topplockspackningarna innan du byter dom..
Är ju några timmars jobb och vore ju inte kul att göra det i onödan.
Finns ju en grej man kontrolerar om det finns avgaser i kylsystemet, för om vatten tar sig in i förbränningsrummet så självklart går avgaserna ut i kylssytemet..
Vi har en sån på mitt jobb men jag jobbar 3 mil söder om sthlm, så om du bor i närheten så kan jag hjälpa dig att kolla det! 🙂31 januari, 2010 kl. 14:45 #66595SecretAgentMan
DeltagareMotorn måste ur, det sparar tid oavsett, och det är inte svårt att plocka ur den om man är lite händig med spärrskaftet.
Topparna lär kollas med så det inte slagit sig, gör det ordentligt om det ändå skall göras, har du otur har du sprickor någonstans, det är relativt ovanligt att topplockspackningarna går sönder på ”normala” kokarmotorer.
Men kolla först innan du skruvar.
31 januari, 2010 kl. 18:35 #66596Kvarnis
DeltagareHar toppacking gått, måste du
-Haftluft ficka/fryst kylsystemet
-Spikat sönder den…vilket skulle innebära ev andra tråkighetrr på G1 februari, 2010 kl. 08:55 #66598gubel
DeltagareHar toppacking gått, måste du -Haftluft ficka/fryst kylsystemet-Spikat sönder den…vilket skulle innebära ev andra tråkighetrr på G
Den kan inte ha fryst men jag är orolig för att jag inte haft vatten i överbelastningsbehållaren.
Kan det vara så att den tagit in luft och därmed har det inneburit att topplocket gått? Skall det alltid vara vätska i den behållaren?
Om det nu är topplocket, vad för packning skall jag satsa på, finns en del på ebay..
1 februari, 2010 kl. 19:52 #66597Kvarnis
DeltagareOrg.Subaru är att föredra.
7 februari, 2011 kl. 15:34 #66601vad vet jag
Deltagaremåste man plocka ur motorn för att byta topp packingen?
eller går de att göra ändån, fast att de blir lite trångt att pilla med de? ska man satsa på en org, eller en racing packing? nu när man väl bytermvh
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.